Extra RAM plaatsen in Mac Mini 2011

Ik heb een Mac Mini 2011. Er zit momenteel 4GB RAM in. Nu begrijp ik dat ik dit naar maximaal 16GB kan upgraden. Ik heb een paar vragen.
1. 8GB of 16GB. Maakt dat nu veel verschil? Op de Mac draaien de standaard Apple Apps. Moet ik maximaal upgraden? Of heeft dit eigenlijk niet veel zin?
2. Er zitten twee modules in van 1333Mhz DDR3. Kan ik nu twee van dit soort modules bestellen met grotere opslag? Of zijn deze niet allemaal geschikt voor Apple?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik link eventjes de juiste pagina's: hoe installeren op Mac Mini 2011 en wat mag ik installeren op Mac Mini

    Dat betekend dat je maximaal een totaal kunt installeren van 8 GB en niet 16 zoals jij beweerd. Je hebt twee sleuven dus het max per sleuf is 4 GB. Welk er worden ondersteund staan op de tweede pagina link als ook welke zeker niet ondersteund worden.

    een pro tip: haal zo'n RAM geheugen er eens uit. bekijk eens aandachtig wat er op staat van informatie. en hoeveel "tandjes" het heeft. Zelf koop ik mijn RAM altijd in de winkel zelf. zo kan ik het van dicht bij zien en bij eventuele vragen heb je het winkelpersoneel.

    Volg zeker de installatie instructies zoals die op de site van Apple staan, maar ook bijvoorbeeld hoe iFixed of andere bedrijven het demonstreren in bijvoorbeeld filmpjes.

    Nog even dit: Als je Mac mini bedoeld is voor zwaarder werk te doen omdat je meer RAM wilt, raad ik je aan om toch eventueel uit te kijken naar een nieuwe computer, je processor kracht moet je er ook bij rekenen. High Sierra kan bv nog altijd op worden geïnstalleerd, maar voor de komende jaren heb je niet veel zekerheid meer, de laatste is dan ook uit 2014. Zelf ben ik ook gestart op een Mac Mini. Maar deze is nu doorgesluisd en word gebruikt als een server, zodat hij niet veel verschillende taken meer hoeft te doen.
  • timoshatimosha    Moderator
    De Mac Mini 2011 kan maximaal 16 GB RAM gebruiken:



  • Ik heb deze net van MP gehaald en ga hem gebruiken voor de standaard Apple apps (iTunes, Pages, Safari, Numbers) Dus geen zware taken. Ook is het mijn iTunes server tbv media te streamen naar mijn Apple tv. Werkt net even makkelijker dan vanuit mijn MacBook Pro Retina.

    Mijn vraag blijft dus: maakt 16GB veel uit tov 8GB?
  • QuintenQuinten    Moderator
    In jouw geval, zal dit overbodig zijn. Omdat je echt geen zware programma’s gebruikt
  • Dank je Q!
Log In of Registreer om te reageren.