Muziek luisteren verbruikt veel capaciteit van de batterij

October 2017 aangepast in iOS 11
Als ik naar mijn werk ga luister ik altijd naar muziek in het OV via mijn iPhone. Oortjes in, Skyradio app of iTunes aan, aangekomen op mijn werk de app afsluiten, oortjes uit, geen probleem.
Sinds iOS 11 heb ik ineens wel een probleem. Ik zie nu op het scherm van mijn applewatch i.p.v. de klok een schermpje waarop de muziek die ik beluister laat zien. Ik dacht eerst dat dat wel handig was. Maar als ik nu de muziek stop op mijn iPhone, de oortjes uitzet (bluetooth) en de app op mijn iPhone afsluit, blijf ik dat scherm op mijn applewatch zien. Door op de crown te drukken klik ik dat dan wel weer weg.
Het vreemde is dat als ik op het scherm op mijn watch de play toets aanklik de, inmiddels afgesloten, app op mijn iPhone gewoon weer op start.
Het grootste probleem is dat ondanks dat ik de app op mijn iPhone afsluit (en ik heb inmiddels de app van Skyradio, Muziek, TuneIn geprobeerd) die app op de een of andre manier wel actief blijft.
In de Batterij status zie ik dat die apps op de achtergrond de batterij blijven gebruiken. Dat kan per dag oplopen tot 40 - 50% van het gebruik en kom hierdoor de dag niet meer door. Heb inmiddels het verversen op de achtergrond voor deze apps uitgezet, maar dat helpt niet. Vervolgens verversen helemaal uitgezet, maar ook daar geen succes. Zodra ik op een dag een muziek app gebruik, loopt mijn batterij leeg.
Iemand ook deze ervaring en wie weet raad???

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    De apps sturen zeg maar informatie door jaar je Apple Watch, op dat moment is je Apple Watch een luisteraar (play/pauze volume regeling volgnde/vorige) is je Apple watch dan weer de verteller. Maar sluit je de app af op je iPhone weet de Apple Watch niet meer en wacht hij voordurend op een signiaal waardoor de verbinding optimaal blijft. En dat veroorzaakt de batterij verbruik.

    Wat kan je doen:
    - Wachten tot de apps die je gebruikt hiervoor zijn geoptimaliseerd voor iOS 11.
    - het uitschakelen op de Apple Watch: zie https://www.appletips.nl/automatisch-openen-huidige-uitschakelen-apple-watch/
    - De app terug openen op stop drukken en uit de app gaan. Niet de app volledig afsluiten.

    Apple raad dat laatste enkel aan als de app vast loopt. Het opstarten van de app vergt namelijk heel veel batterij en dat is negatief voor je batterij, sluit deze dan gewoon af door naar je startscherm te gaan. Dan is de app in een soort slaapmodus en weet de Apple watch na een tijd dat je geen muziek meer luistert.

    Je actie van ververs op achtergrond, is eigelijk correct en niet correct. Is deze functie uitgeschakeld, zal een app nog de correcte handelingen doen (gegevens bewaren, connecties afmelden enz.) daarna valt hij in een slaapmodus. Dit hangt los van push-meldingen. Ingeschakeld zal hij nog even zoeken naar updates en nieuwe inhoud. Daarna houd hij op. Sluit je de app direct af ook al staat deze functie aan of uit. Zal de app in een eerste pauze/slaap komen als je jouw recente apps bekijkt (dubbel klikken op de home-knop). Hij plaatst alle connecties in een actieve-slaapmodus om dan als app met de modus ververs op achtergrond te werken. Sluit je de app ook direct af, verbreekt hij direct alle verbindingen, waardoor hij dit niet kon communiceren met andere toestellen/apps/servers. Zij weten gewoon dat er geen respons komt van de andere richting of weten totaal niks als zij enkel luisteren wanneer er een vraag tot actie komt.

    Klein voorbeeldje: Ik gebruik vaak Google Chromecast, samen met Youtube. Ik start de app op en start een filmpje om te casten naar de televisie, het start. Ondertussen ga dan naar andere apps, 5 minuten later het filmpje is bijna gedaan en ik keer terug naar YouTube die in slaapmodus was gevallen. Youtube wist wel dat er een verbinding laatst was en zal dit dan ook deze herstellen, duurt enkele seconden. Doe ik hetzelfde maar sluit ik de app af dan weet Youtube achteraf niet meer dat hij met Chromecast was verbonden en weet mijn televisie dat ook niet meer want die luisterde enkel.
  • Hoi Quinten,
    Dank voor je uitgebreide reactie. Eerlijk gezegd (maar dat ligt absoluut aan mij!!) vind ik het op onderdelen moeilijk te volgen. Ik heb de instelling uitgezet op de apple watch. Dat werkte vanmorgen direct. Geen muziekschermpje meer op de watch. Ik heb vanmorgen 20 minuten naar de skyradio app geluisterd, aangekomen op het werk de app afgesloten. Ik zag halverwege de dag al in de batterij status dat deze app zo'n 38% van het batterijgebruik voor z'n rekening neemt. Daar staat 'Achtergrondactiviteit' bij vermeld. De app is op dat moment echter afgesloten (dubbel klik op de homebutton en 'wegvegen')?!
    Terug naar huis nog eens muziek geluisterd. Thuis app weer afgesloten. NU een dik uur later staat het verbruik op 41% met nog steeds als opmerking de 'Achtergrondactiviteit' terwijl de app is afgesloten. Hier had ik voor de update geen last van. Snap hier helemaal niets van.

  • QuintenQuinten    Moderator
    October 2017 aangepast
    Ik vermoed dat je scherm niet heel de tijd aan staat tijden het luisteren. Dat teld ook als achtergrondactiviteit. Omdat streamen van muziek of video werkt met bufferbestanden. Ik vrees er voor dat de app nog niet is geoptimaliseerd voor iOS 11.

    Beschik je over de laatste iOS update (11.0.3)
  • Ja, ik heb de laatste IOS update geïnstalleerd.
    Ik wacht de update van e app maar af of zoek een andere manier om naar radio te luisteren.
    Dank je wel voor je reacties en uitleg!
Log In of Registreer om te reageren.