Lacie 2 big thunderbolt kan ineens niet meer schrijven via Macbook

October 2017 aangepast in Hardware problemen
Hallo,

Heb een Lacie 2 big thunderbolt 8tb in gebruik als externe harde schijf. Met 6.7tb aan data wil de schijf ineens niet meer schrijven terwijl de info van de HD in Finder "lezen en schrijven" aangeeft. Ik kan nu dus alleen lezen en kopiëren.... De schijf is op een goede manier voor Mac geformatteerd (MacOS uitgebreid) en alleen icm mijn Mac gebruikt. Bij het opstarten ziet mijn Mac de LaCie niet meer; als ik het schijfhulpprogramma opstart wordt de schijf weer wel herkend en verschijnt het icoontje op mijn tabblad. Schijf EHBO lost niets op.

Heb me intussen suf gezocht op internet: de enige oplossing die ik kan bedenken is alles (6.7 tb) kopiëren naar een andere externe schijf en de Lacie 2big daarna opnieuw formatteren. Heb dus een andere LaCie 8tb aangeschaft en ben aan het kopiëren geslagen.De nieuwe schijf is een USB 3.0 (dus geen thunderbolt) maar mijn Macbook (eind 2015) heeft volgens mij USB 2.0.

Kopiëren duurt dus errrrrrg lang, als ik de Time `machine back-ups weglaat die op de Lacie staan duurt het 7 dagen!! Tot overmaat van ramp heeft Finder een file gevonden die "corrupt" gevonden werd: Finder stopt dan het kopieer proces!! (potverdorie waarom slaat Finder deze file niet over en gaat het gewoon door met kopiëren?) en je moet dan verder met selectief verdergaan met kopiëren waar Finder gebleven was (zonder de "corrupte file" dus).

Ik voel me nu dus steeds meer een leek op het gebied van computers.....

1. Waarom kan ik nog alleen maar lezen en niet meer schrijven schrijven op mijn externe harde schijf?
2. Gezien het feit dat ik nog wel kan kopiëren betekend toch dat al mijn files nog OK zijn?

Ik krijg het gevoel dat ik totaal verkeerd bezig ben: kan iemand hier advies in geven voor een oplossing die veel simpeler is?

Alvast bedankt voor de hulp en excuses voor het lange en misschien wat warrige verhaal!
Log In of Registreer om te reageren.