128GB of 256GB Macbook Air

Om dingen met React Native te maken voor iOS heb ik een mac nodig met xcode en iphone simulator. Is een mac met 128GB genoeg voor Xcode, Android studio en eventueel wat licht grafisch werk met Gimp en Blender?. Of doe ik er dan beter aan 256GB te nemen? Of volstaat dan een extern SD kaartje voor eventuele extra opslag. Ik begreep dat je foto's en office documenten in de cloud kan opslaan zodat je ze ook meteen op je iPad en iPhone heb. Nu gebruik ik nog windows en heb ik via mijn hoster een cloud van 1TB die ook als externe drive in Mac OS X te mounten is, niet erg snel, maar het slaat wel veel op.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Deze vraag word veel gesteld op dit forum.
    Je moet eigenlijk met enkele zaken rekening houden. Neem ik veel foto's, luister ik muziek of kijk ik offline films op mijn computer en vooral voor welke doeleinden ga ik de computer gebruiken. Heb ik naast deze laptop nog een andere standalone computer?

    Ik gebruik bijvoorbeeld mijn laptop (256gb MacBook Pro) voor grafische ontwerpen, video bewerking, 3D modeling, programmeren en persoonlijk gebruik. Daarnaast heb ik nog enkele harde schijven met mijn werk op en een TimeMachine. En natuurlijk online opslag en ja hij heeft al enkele maal de melding gegeven dat de harde schijf vol was.

    Mijn oplossing was dan, nieuwe schijven kopen of online opslag zoeken. Maar bij dat laatste is er een grote MAAR, veel opslag diensten zoals dropbox kan je bestanden in opslaan via je computer en vervolgens er voor kiezen dat die map niet meer met je computer word gesynchronseerd, dus heb je dat bestand enkel nog online en niet meer op je computer, bij iCloud bijvoorbeeld is dat niet zo, je bestand is overal beschikbaar ook met je foto's, dus je computer raakt behoorlijk vol, en opruimen is daar iets moeilijker. Het zelfde met een iPhone, mijn capaciteit is met de jaren ook gegroeid, rekening houdend met de bestands grote dat bijvoorbeeld foto's kunnen innemen tegenwoordig.

    En nu komt mijn computer vergelijking.
    - Macbook Air 128GB (basis model) € 1099
    - Macbook Air 256GB (basis model) € 1349
    - Macbook Pro 128GB (model 2017) € 1499

    Macbook Air/Pro Apple Care Protection Plan € 249
    Externe Harde schijf 1 TB € ±100

    Eventjes een opsomming, waarom koop je een MacBook Air van 128 GB als je weet dat hij sneller kan vol geraken en waarom dan geen 250 euro meer geven voor 256 GB versie. lijkt wel verstandiger maar met die 250 verschil kan je wel bijvoorbeeld een externe harde schijf kopen van 1TB of gaan voor de Apple Care die je toestel wereldwijd verzekerd voor 3 jaar en dat voor particulieren en bedrijven. Anders heb je maar 1 jaar of 2 jaar beperkt.

    Daarnaast kan je ook gaan voor de Macbook Pro, die kost vanaf het basis model van de Air 400 euro meer. En je hebt direct een grafische computer met retina display dat nog eens de poorten, Thunderbold 3 hebben en ja dat is de toekomst. Je ziet nu al heel veel bedrijven met producten komen die die poort ondersteunen. Want het word ook al op Windows laptops gebruikt. Die computer is grafisch ook sterker en grafische programma's zoals die van Adobe en Blender draaien er ook vlotter op, geloof me.
Log In of Registreer om te reageren.