Beamer advies

Beste mensen,

Wanneer ik ergens een workshop of presentatie moet houden, dan ben ik afhankelijk van de locale beamer. Vaak geeft dat een matig beeld.
Ik heb een MBP 2016 en ik zoek een zo klein mogelijke beamer die het liefst via Airplay kan werken / max 15 mensen / meestal 's-avonds / moet erg helder en scherp beeld geven.
Wie heeft een advies hiervoor?
Alvast dank!

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik ben helaas nog geen beamer tegen gekomen die Airplay of Chromecast ondersteunt. Je ben dan aangewezen om een Apple TV of Chromecast via HDMI aan te sluiten aan de beamer.

    Ik zal je niet echt een beamer aanraden, er zijn heel veel goede maar tegelijk ook dure toestellen. Het vervoeren van zo'n toestel is daarnaast ook zwaar en risicovol. En je moet telkens het toestel opnieuw installeren.

    - Jij moet dus gaan letten op de resolutie. 4K kan, maar als je alleen maar 1080 content zal vertonen, dan is het nuttenloos en kan je beter voor een resolutie gaan van 1080, iemand die naar een projectie kijkt staat vaak 3-10 meter ver van de muur of doek, dus qua kwaliteit zal 1080 dan niet inboeten op 4K. Als je natuurlijk een super krachtige beamer wilt die nog eens van 50 meter ver kan uitzenden, dan is 4K zeer leuk.
    - Als je rechtstreeks aansluit, (Apple TV en Chromecast vereisen internetverbinding om te functioneren, dus midden in een bos ben je er niks mee). Heb je een tussenstuk nodig, van Thunderbold 3 naar HDMI en nog eens een HDMI kabel dat lang genoeg is. VGA kan ook nog maar dat is veel kwaliteit verlies
    - Stroom: Kies niet de beamer met batterij, die verzwakken toch en de beamer worden toch warm, wat slecht is voor de batterij.
    - Geluid, HDMI zend geluid door, en er bestaan ook beamers met geluidsboxen, maar die heel erg vaak niet goed genoeg. Zoek dus een externe geluidsinstallatie. Via jouw computer of één die is aangesloten op de beamer. VGA draagt geen geluid door.
    - Je wilt een helder beeld, dus voldoende Lumen, maar je gaat meestal 's avonds de beamer gebruiken, dus is het ook niet echt nodig om de beste Lumen te hebben, draagt alleen maar mee in prijs.
    - Licht uren, hoe meer je de beamer gebruikt hoe sneller de lamp zal stuk gaan, zo'n lamp vervangen is vaak niet een pretje ook voor je portemonee, het is namelijk niet de huis/tuin/keuken lamp.

    Gouden tip: ga naar en winkel/speciaalzaak en vraag de verkoper om een demostratie
  • Dag Quinten,
    Heel erg bedankt voor jouw uitgebreide tips! Ik heb er weer wat bij geleerd!
Log In of Registreer om te reageren.