Bestandsomvang Pages

September 2017 aangepast in Algemeen
Een document in pages heeft een bestandsomvang die altijd veel groter is dan de omvang van een docx bestand. Dat kan wel tot een factor 10 oplopen. Pages bestanden zijn ook altijd veel groter dat een odt bestand van OpenOffice.
Weet iemand hoe dit komt? Is er een instelling om het geheugenbeslag van pages documenten te beperken en welke is dat dan?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Hallo PouwerKees, ik ga dit zo simpel mogelijk proberen uitleggen.
    Pages en Word zijn opmaak tekstverwerkingsprogramma’s die bedoeld en gebruikt worden door de doorsnee computer gebruiker. Maar omdat de doorsnee gebruiker niet met alles moet rekening houden, zorgen Word en Pages voor alles, waaronder de stijlen, pagina opmaak, afbeeldingen.

    Je moet maar eens de volgende test doen: Open een nieuw document, plaats 1 letter, bewaar het document, en je ziet direct dat het meer ruimte dan je zou denken inneemt. Dit heeft er ook mee te maken, als je een custom stijl hebt aangemaakt deze op een andere computer verder kan worden gebruikt. Verander het document bestand maar eens naar txt van extensie, dan kan je de code zien staan (je zal er helaas niet veel van begrijpen, ik ook niet)

    InDesign bijvoorbeeld, een opmaakprogramma voor Professionelen, pakt het helemaal anders aan. Dat programma, bewaard alles wat niet tekst en zelf gemaakte stijlen is buiten het bestand. Als je dan zo’n document moet doorsturen. Moet je een pakket maken die alle extra data omvat, waaronder ook fonts.
  • Interessant verhaal @Quinten; het is mij alleen niet duidelijk wat je ermee wilt zeggen. Maar je voorbeeld spreekt me aan, dus heb ik documenten gemaakt in Word, OpenOffice en Pages met alleen de letter a. Dat geeft de volgende resultaten:
    Word .docx 22 KB
    OpenOffice .odt 8 KB
    Pages .pages 520 KB
    De bestandsomvang en dus het geheugenbeslag van Pages is ten op zichte van de andere twee programma's exorbitant te noemen. Het zijn alledrie opmaak tekstverwerkingsprogramma's zoals jij ze omschrijft, maar leiden tot aanzienlijk verschil in omvang. Hoewel ik Pages een prettiger programma vind om mee te werken dan Word, wat ik tot nu toe voornamelijk gebruik, zal ik vanwege de omvang van de bestanden niet gauw overstappen. Dan is Apache OpenOffice een aantrekkelijker alternatief voor Word. Dit onderzoek ik nu omdat Office 2011 binnenkort niet meer ondersteund gaat worden door Microsoft en Office 2016 veel duurder is en ik geen zin heb in een abonnement op Office 365.
    Wel vraag ik mij nog steeds af hoe het komt dat Pages documenten zo groot zijn.
  • September 2017 aangepast
    Oeps, ik heet ineens Toccata, dat is een oude inlog, ik werk nu op mijn MacBook. Ik ben ook PouwerKees, op mijn iMac. Ik kijk er later nog wel eens naar om dit te uniformeren.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Zoals ik al zei, deze programma's zorgen er voor dat alle informatie die er is in verband met stijl (ook die jij niet gebruikt), in het document zit. kan je er iets aan doen?

    Nee, helaas. Apple koos dit, dus veel kan je er niet aan doen.
    Het is tenslotten maar een halve MB en wat is die extra halve MB verwaarloosbaar, als je zo prachtige ontwerpen kunt maken in Pages ;)

    PS: met dat macOS High Siera er aan zit te komen, kunnen we misschien wel wat veranderen zien komen voor de bestandsgrote :hushed:
  • timoshatimosha    Moderator
    Afhankelijk van de opmaak kan een MS Word document veel groter zijn dan exact hetzelfde Pages document. Hier een voorbeeld van een (complex) Pages en MS Word document. De layout in beide documenten is exact hetzelfde:



  • Ok, bedankt voor jullie toelichtingen.
Log In of Registreer om te reageren.