Fotobibliotheek splitsen

September 2017 aangepast in Algemeen
Een kennis zit met de volgende situatie. Zij heeft in haar iCloud fotobibliotheek meer dan 15000 foto's. Op haar iMac en iPhone heeft ze aanstaan dat die syteembibliotheek geoptimaliseerd moet worden. Toch blijft er te weinig ruimte op haar iPhone over om goed te werken.
Nu heeft ze het plan om de helft ongeveer onder te brengen in een album dat b.v. oud heet. Hoe kan zij dat album onderbrengen in een aparte bibliotheek die wel bereikbaar is voor het bewerken in de Foto-app, maar niet meer onderdeel uit maakt van de iCloud foto(systeem)bibliotheek die dan de helft kleiner zou moeten zijn en wel synchroniseert met haar devices?
Alvast dank!

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Wat ze kan doen is de foto's exporteren naar een map op haar bureaublad bijvoorbeeld. Deze foto's dan ook verwijderen uit de huidige foto-bibliotheek. Daarna, sluit je Foto's af en open je het opnieuw maar deze keer met de Alt ⌥ ingedrukt en kies je voor nieuwe bibliotheek. Sleep vervolgens de geëxporteerde foto's terug in Foto's.

    Nu heb je in de Afbeeldingen map op je computer 2 Foto bibliotheken staan en noem nu de laatste nieuwe OUD. Om te wisselen tussen de foto-bibliotheken, dubbel klik je in deze map op één van de 2 foto-bibliotheken of gebruik je opnieuw de Alt toets om er één te kiezen.

    O ja, als dit allemaal is gelukt verwijder je best de oude foto's ook uit iCloud, controleer dit wel via https://www.icloud.com/#photos en leeg dan ook de recent verwijderden (deze blijven er normaal nog 30 dagen in bewaard.
  • Dag Quinten,

    Bedankt voor jouw snelle reactie!
    Ik zat ook in deze richting te denken, maar dit is de bevestiging, heel fijn.

    Opmerking:
    Is die eerste stap (exporteren en verwijderen) niet te combineren tot 1 handeling? Want anders moet je 2 keer die foto's gaan uitzoeken, toch?

    Je schrijft: "Deze foto's dan ook verwijderen uit de huidige foto-bibliotheek." Dan is de laatste alinea toch overbodig, want wat je verwijdert op je apparaten, verwijdert ook meteen uit iCloud via iCloud-fotobibliotheek, dacht ik..
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ja die handeling is te combineren, maar ik heb die eventjes gesplitst voor de zekerheid, als je bijvoorbeeld albums opnieuw wilt gaan creëren of eerst zeker van zijn dat het in orde is voor je het verwijderd.

    Het kan soms zijn dat de foto niet meteen verdwijnt uit iCloud, dit is vaak het geval bij een slechte internet verbinding en daarom is er de website om dit te controleren.
  • Jij geeft aan dat het exporteren en het verwijderen gecombineerd kan worden in 1 stap. Hoe doe ik dat?
  • QuintenQuinten    Moderator
    September 2017 aangepast
    Dat sugesteer ik niet, ik bedoel wel dat je ze achtereenvolgend kan doen. Exporteren naar Finder en diezelfde selectie vervolgens in Foto's verwijderen.
Log In of Registreer om te reageren.