External HD niet herkend MacBook Pro

Ik heb een externe HD (5TB Lacie Porsche design) die met de opstart assistent op een windows computer "klaar gemaakt" is en geformateerd is als exFAT.
Nu ik hem op mijn MacBook wil openen (2 verschillende geprobeerd) zie ik de schijf niet in finder (bij finder voorkeuren wel aangevinkt dat hij alle schijven moet tonen) maar wel bij het schijfhulp programma. Als ik het nieuwe volume laat controleren werkt hij goed. Maar als ik hem wil activerem gebeurd er niets. In andere stukken las ik terug dat je hem moet mounten, maar die optie kan ik in schijfhulp programma niet vinden. Hoe krijg ik mij n HD toch te zien in finder en aan de praat?

Dank, Majida

Reacties

  • NB begrijp inmiddels dat mounten = activate, maar daar reageert hij dus niet op. Inmiddels ook een poging gedaan via terminal door sudo diskutil disableJournal. Maar de schijf opnieuw jounalen kan niet worden geselecteerd.
  • timoshatimosha    Moderator
    August 2017 aangepast
    exFAT is niet journaled (FAT = File Allocation Table). Wis de HD opnieuw met het Schijfhulpprogramma op de MacBook. Maak vooral geen gebruik van meegeleverde opstart assistentjes.

    https://www.appletips.nl/een-usb-stickdrive-formatteren-met-exfat/
  • Hey Timosha, dank voor je reactie. De HD formateren is geen optie ben ik bang. Er staan teveel gegevens op die ik niet kan missen en ik kan momenteel niet bij de originelen.
    Weet je of je met tuxera een exFAT HD kunt openen?
  • timoshatimosha    Moderator
    August 2017 aangepast
    Voor zover mij bekend was Tuxera een NTFS driver. Voor exFAT is er in macOS en OS X geen driver nodig. De benodigde kext zijn aanwezig in het besturingssysteem.

  • Jouw conclusie is dus eigenlijk dat het probleem zit in het formateren via de LaCie assistent/ windows actie en dat ondanks dat de schijf nu exFAT geformateerd is er geen optie is om de bestaande bestanden te behouden en je alleen met schijfhulp programma een nieuwe formateer poging in exFAT kunt doen
Log In of Registreer om te reageren.