Windows 8 installeren met Boot Camp van een externe Samsung drive

July 2017 aangepast in Windows
Ik probeer W8 te installeren op mijn Imac 27" mid 2010, middels de BCassistant, maar krijg steeds de melding no bootable device.
Ik heb ook een .iso gemaakt vd W8 dvd, middels disk utils.
Ik hoor diverse berichten dat je W8 alleen maar kan installeren middels de ingebouwde superdrive.
En juist deze is kapot bij mij.
Kan iemand bevestigen dat je alleen maar kan installeren met de superdrive, en nooit van een externe drive.
Graag jullie hulp.
Groetjes kim

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Boot Camp werkt ook vanaf een externe CD/DVD drive. Nieuwere iMac/MacBook (Pro) hebben immers geen interne CD/DVD drive meer. Lees het onderstaande artikel:

    https://support.apple.com/nl-nl/HT203909
  • Dag Timosha,
    Heb het gisteren gedaan volgens artikel, maar krijg als de Bcassistant klaar is en opnieuw wil opstarten, een zwart scherm met grote witte letters no bootable device .... press any key.
    Ik moet dan de A/U knop 5 sec indrukken om af te sluiten, en dan Alt ingedrukt houden om weer in OS te komen.
  • hallo, het lukt mij niet om Windows8 te installeren op mijn iMac met Sierra.
    Ik krijg steeds deze melding: Windows can not be installed to this disk.The selected disk has an MBR part.table
    on EFI systems.Windows can only be installed to GPT disk.

    Nu heb ik Gdisk gedownload en als ik sudo gdisk dev/disk0 intyp krijg ik deze melding...
    Last login: Sat Jul 22 13:45:36 on ttys000
    iMac-van-Kim:~ kimmaatman$ sudo gdisk /dev/disk0
    Password:
    GPT fdisk (gdisk) version 1.0.1

    Warning: Devices opened with shared lock will not have their
    partition table automatically reloaded!
    NOTE: Write test failed with error number 1. It will be impossible to save
    changes to this disk's partition table!
    You may need to deactivate System Integrity Protection to use this program. See
    https://www.quora.com/How-do-I-turn-off-the-rootless-in-OS-X-El-Capitan-10-11
    for more information.

    Partition table scan:
    MBR: hybrid
    BSD: not present
    APM: not present
    GPT: present

    Found valid GPT with hybrid MBR; using GPT.

    Command (? for help):


    Als ik intype sudo gdisk dev/disk1 kan ik wel een nieuwe protective disk maken.

    Moet ik in de terminal csrutil disable typen om ervoor te zorgen dat OS normaal opstart met SIP disabled?

    De partitie die ik aangemaakt heb op disk0 voor Windows (niet met Bootcamp) moet niet hybride zijn maar protective.

    Wil iemand mij vertellen als ik dit doe heeft dat geen gevolgen voor OS Sierra.

    Graag advies.
    Gro
  • timoshatimosha    Moderator
    July 2017 aangepast
    Om te beginnen is Boot Camp een dual bootloader. Een bootloader moet weten waar welke partities staan. Dat gezegd zijnde:

    Je moet dus Windows installeren met Boot Camp Assistant en niet zelf partities gaan aanmaken. Op een zelf aangemaakte MBR (Master Boot Record) partitie kan je op een computer met een BIOS Windows installeren maar niet op een Mac met EFI.

    Windows kan je met de Boot Camp Assistant alleen installeren van een bootable ISO medium zoals beschreven in mijn eerste bericht van dit topic. Dat bootable ISO medium maak je aan van een ORIGINEEL Windows installatie medium (DVD of USB-stick). Een OEM installatie medium gaat niet werken.

    Ik weet niet wat je nog allemaal aan het uitspoken bent maar SIP schakel je beter niet uit. En dat is ook allemaal niet nodig om Windows te installeren.
  • het . is dat de lsd verkeerd geformatteerd was, en zodoende windows niet kon installeren, en daarom disk moest gebruiken om de hybride te veranderen nar protective.
    maar ik heb tot maar besloten om een clean Install te gaan doen.

    mijn thuismap heb ik op de interne hdd staan.
    kan ik als ik een clean Install gedaan heb, moet ik dan opnieuw het pad aangeven waar mijn thuismap staat en de nieuwe thuismap verwijderen.

    laat je even weten of dit juist is,
    groet kim.
  • Ik heb nu de hele SSD schijnt geformatteerd in de GUID Mac journaled structuur .
    Bootcamp assistent maakt netjes een partitie aan in NTFS structuur, hij ziet de dvd, Mount op de desktop en start opnieuw op en
    vervolgens weer de melding No Bootable Device.
    Ook geprobeerd om niet vd DVD te installeren maar van de .ISO die op mijn desktop staat.USB 16 GIG veranderd van naam naar WININSTALL.
    Dit werkt ook niet.
    Ook geprobeerd om met ALT ingedrukt op te starten en dan de schijf(geel) te selecteren helpt ook niet.

    Bij de iso manier kom ik wel in de setup, voor key in, selecteer de Bootcamp partitie doe format en dan gaat het mis en krijg ik de melding weer
    dat WINDOWS CANNOT BE INSTALLED TO THIS DISK.THE SELECTED DISK HAS AN MBR PART TABLE.ON EFI SYSTEMS WINDOW CAN ONLY BE INSTALLED TO GPT DISK.......

    Maar ik heb de schijf GUID gedaan en geen MBR.
    GDISK geeft aan als ik sudo gdisk /dev/disk0 dat de schijf PROTECTED IS EN GEEN MBR.

    DE SCHIJF IS MAC OS JOURNALED MET GUID INDELING GEFORMATTERD OFmoet ik een andere structuur kiezen EXFAT EN GUID.

    Graag zou ik van de experts bij jullie willen horen wat ik alsnog moet doen omde melding niet meer te krijgen en GEWOON Windows8 kan installeren.

    Ook heb ik met cmd+R de SIP disabled, om de info.plist te veranderen (bij PreBoot heb ik Pre weggehaald om de mogelijkheid te hebben om de .iso te selecteren)

    Zoals jullie kunnen zien heb ik al veel geprobeerd. Eigenlijk had het binnen 10 minuten gepiept moeten zijn.
    Graag zo snel mogelijk een antwoord ben al meerdere dagen bezig.

    Groet Kim.
  • timosha, heb je je licht over mijn probleem laten schijnen??
  • August 2017 aangepast
    Ik heb tenslotte mijn SSD gewist, Yosemite gedownload, een opstart USB gemaakt,
    zie https://www.appletips.nl/yosemite-een-installatie-usb-stick-maken/
    hij installeert alles maar op het einde start ie niet op wat ie wel zou moeten doen.
    Wat kan hier de reden van zijn??
    Eigenlijk verwacht ik van Applebits een oplossing voor alles wat ik gedaan heb.
    Zoals je kunt zien heb ik vele mogelijkheden geprobeerd maar het lukt niet.
    Eigenlijk zou alles binnen 15 minuten gedaan moeten zijn.
    Timosha, graag alsnog je reactie, of misschien van een andere moderator.
    En als je het niet weet, zeg het dan gewoon tegen mij.
    Als allerlaatste denk ik ,dat mijn iMac uit mid 2010 met siërra niet toestaat om Windows te installeren, daarom mijn downgrade naar Yosemite.
    Zou je willen reageren @timosha ??
    Groet kim.
  • Het is inmiddels gelukt, maar niet met Bootcamp.
    Blijft mijn vraag waarom je niet een reactie geeft.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.