Mac valt om onverklaarbare redenen vaak uit

Ik ben nog een redelijk nieuwe Mac-gebruiker (bijna 2 jaar) en tot een paar maanden terug leek alles zonder problemen te verlopen.
Zo ongeveer rond de tijd dat ik de update van OS Sierra had geïnstalleerd gebeurt het dat mijn Mac ineens uit gaat. Ik moet dan de stekker er even uit halen anders krijg ik hem niet aan de praat. Dit gaat zo een hele tijd door net zoals op dit moment en nu draait hij weer zo'n 45 minuten zonder problemen. Ik heb een Mac 27 inch met 8Gb geheugen, dat wel voldoende moet zijn. Komt dit afslaan door de hardware of is het een softwareprobleem en wat zou ik er dan aan kunnen doen?

Reacties

  • July 2017 aangepast
    Roel,
    Heb precies de zelfde machine uit 2013 en laat ik het afkloppen nog nooit problemen gehad.
    Wie weet helpt de volgende link.

    https://support.apple.com/nl-nl/HT201257 voor 2013

    Of deze ligt er aan van welk jaar de mac is

    https://support.apple.com/nl-nl/HT202731 Na 2013

    Succes Gr Frank
  • Beste Frank,

    Mijn Mac is van 2015.
    Dank voor je link! Ik ga binnenkort hiermee aan de slag.

    Mvrgr,

    Roel
  • Ik heb de tip uitgevoerd en een hardware test gedaan na het opstarten; daar is niets mee aan de hand. Het zit vermoed ik in Safari of in Onedrive want het gebeurt als deze open staan.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Je kan het besturingssysteem eens opnieuw installeren en Onedrive verwijderen en opnieuw downloaden.

    macOS opnieuw installeren zonder gegevens te verliezen..

    Ook raad ik je eens aan om je schijfrechten te controleren: Dit kan net zoals in het eerste artikel door je computer op te starten met comando ⌘ + R
  • timoshatimosha    Moderator
    @Roel1968
    Het zit vermoed ik in Safari of in Onedrive want het gebeurt als deze open staan.
    Safari kan crashen (door krakkemikkige extensies) en OneDrive kan crashen. Maar Safari en OneDrive kunnen een Mac niet laten uitvallen. Dat is inherent aan macOS Sandboxing. Je zal in de Console logs moeten gaan kijken wat de redenen van die hardware crashes zijn.
  • @Roel1968, ik heb een Mac(2013) die regelmatig volledig uitvalt, gewoon op extreem hete en zonnige dagen, hij staat achter een raam in de zon, eerst begint het scherm zwart te flitsen en na enkele minuten valt hij volledig uit.
    Rechtstreekse warmte is bij mij de oorzaak want na een uurtje kan ik die gewoon weer opstarten.
  • Hallo Roel

    Misschien wel een idee om ''Macs Fan Control,, te installeren?!
    Hierin kan je je temperaturen in zien op jouw sensoren, je baseert je temperatuur op het probleem en stel het in.
    Ik vind het een goed programma, vooral bij oude mac,s en laptops ideaal , geeft je een stukje meer controle, en veiligheid op overhitting van je computer.

    Piet
  • Dank allemaal voor de reacties! Ik reageer wat later maar dat komt omdat de Mac ook vaak is uitgevallen. Ik heb in ieder geval weer input voor verder onderzoek!
  • Ik heb nu een tijdje getest met Mac's FanControle en hij draait nu stukken stabieler. Vreemd dat een Mac hier (zo snel?) last van heeft; bij mijn windows pc's is dit nog nooit in die 24 jaar voorgekomen. Zijn er overigens gegevens beschikbaar wat de max toelaatbare hardware temperaturen zijn?
  • Ik ben nu bijna 1 jaar verder en na alle tips hierboven is het nog niet opgelost. De scan door Apple bij opstart meldt geen problemen. Ik heb ondertussen een clean install gedaan en weer heb ik dezelfde problemen. Ook blijf ik foutmeldingen krijgen in Console zoals Mac Os error 6750,iconservicesagent -failed to find icon image named ... (met rode stip), fs_snaphot_list failed: Operation not supported (oranje stip), nsurlsessiond TIC Read Status [25:0x0]: 1,57 (oranje stip),cfprefsd rejecting bluetooth (rode stip), mdworker read user shunt (rode stip).

    Ik heb ondertussen alweer software erop gezet maar direct na de clean instellen zag ik al foutmeldingen in de Console. Hoe kom ik hier nu vanaf? Blijkbaar is de OS van Apple zelf al de boosdoener?
Log In of Registreer om te reageren.