Time Capsule en Apple TV

December 2013 aangepast in Apple TV
hallo.

ik zou graag een time capsule kopen maar vraag me af of de time capsule kan wat ik eigelijk graag zou willen dat het doet. ik heb al wat zitten zoeken en lezen maar vindt niet al te veel info erover dus ga ik hier mijn vraag even stellen.

is het mogelijk om films die gekocht worden via apple tv-itunes op te slaan en-of af te spelen vanaf de time capsule?
momenteel als ik een film koop via itunes op de apple tv wordt deze dus nergens opgeslagen dit is wel mogelijk maar dan moet er blijkbaar een pc of mac aan staan waarin je de film kan opslaan op de harde schijf
ik heb al mijn muziek en dergelijke van itunes allemaal op een externe harde schijf staan en heb niet echt zin om dit iedere keer aan te sluiten als ik eens een film wil kijken.

het geen ik dus eigelijk zou willen is dat ik enkel de apple tv aanzet en zo in de itunes map kan die op de harde schijf staat in de time capsule is dit mogelijk?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    December 2013 aangepast
    Een Apple TV (zonder jailbreak) kan geen mappen benaderen op een extern medium. Dus ook niet op een Time Capsule.

    Je kan in principe wel een iTunes bibliotheek op een Time Capsule zetten. Ergens zal er dan toch nog iTunes moeten draaien.
  • Hmm, dat is spijtig. En eigelijk toch ook een beetje stom. Voor de nieuwe apple tv zoals ik een heb is er spijtig genoeg ook nog geen jailbreak...
  • timoshatimosha    Moderator
    Spijtig is het. Of het ook stom is weet ik niet. Ik heb hier nog een Apple TV 2 (met jailbreak) en FireCore Infuse en die kan wel overal filmpjes, in alle mogelijke formaten, gaan ophalen.
  • ja dat is net wat ik bedoel. de apple tv is eigelijk veel te beperkt in het geen je er eigelijk mee zou kunnen doen
  • @Timosha "Een Apple TV (zonder jailbreak) kan geen mappen benaderen op een extern medium. Dus ook niet op een Time Capsule."

    Maar je kunt toch een thuisnetwerk benaderen via Apple TV (Network)? Lukt dat niet als je op de een Itunes bibliotheek plaatst op de Time Capsule?

    Ik vind deze "issue" het meest lastige vraagstuk in mijn eigen keus voor een nog aan te schaffen thuisnetwerkje.

    A) Ofwel ik moet alles voortaan via Handbrake converteren naar MP4 bestanden die ik in Itunes (op bijvoorbeeld een Time Capsule) kan plaatsen en dus bekijken via Apple TV met de networkfunctie

    B) Ofwel ik moet een NAS aanschaffen ( Synology Plasy bijvoorbeeld) waarbij ik deze bestanden kan afkijken op mijn iphone >>>>> en vervolgens kan streamen via Airplay naar ATV

    C) Ik schaf een Mac Mini aan die ik tussen mijn HDD/ Airport Extreme en mijn TV bekeabeld aansluit. ( wel veel duurder!)

    Graag advies !@#

  • @smugmarty dat is nu net wat ik ook bedoel, blijkbaar moet er altijd een pc of mac aan staan met lopende itunes anders gaat het blijkbaar niet.
    ik had ook gehoopt dat de apple tv toegang zou hebben tot de itunes map op de time capsule die ik wil aanschaffen zou een mooi en opgeruimd geheel zijn
    minder kabels aparaten en dergelijke waar allemaal kabels aan zitten en aan moeten staan...
  • timoshatimosha    Moderator
    @Smugmarty

    Ik vermoed dat jij met "thuisnetwerk" de iTunes "Thuisdeling" functie bedoelt. Thuisdeling werkt ook met een Apple TV. Maar ergens, op een Mac, PC of server, zal er toch iTunes moeten draaien ongeacht waar de iTunes bibliotheek staat.

    Meer info over thuisdeling:
    http://support.apple.com/kb/HT3819?viewlocale=nl_NL
  • December 2013 aangepast
    Okay duidelijk. Dan is er die optie die ik gezien heb over de Synology Play (NAS).
    Blijkbaar kun via een I-device (pad of phone) een film van elk soort bestandje afspelen via de Synology en dan dus vanaf de I-device "streamen" via Airplay.

    Ik heb echter niemand gehoord/ gesproken/ gezien die deze constructie kan bevestigen of uit ervaring spreekt.
  • Ik heb optie 3. Een Mac Mini als thuis server. Kijk eens op marktplaats. Belangrijk is dat er een intel processor in zit, maar voor EUR 150-200 heb een een prima Mac Mini. Het enige dat je er mee hoeft te doen is iTunes draaien. Ikzelf heb er iVi op staan, die mijn films 's nachts automatisch converteerd naar .m4v en deze plaatst in iTunes. Ik gebruik hem verder om mijn Home-movies op op te slaan (dat scheelt heel veel ruimte op mijn MacBook). Deze home movies kun je dan via iTunes ook bekijken op de Apple TV.
  • timoshatimosha    Moderator
    @Jap74

    Als je een Mac Mini hebt als server en je hebt ook een smart TV dan kan je ook de gratis Serviio DLNA media server installeren op die Mac Mini. Dan heb je helemaal geen Apple TV meer nodig en moet je ook geen filmpjes meer converteren. Hier draait Serviio ook op een Mac Pro server.

    http://www.serviio.org/
  • Ik heb een synology. Echter kan je niet rechtstreeks op de appeltv films afspelen. De itunes server die erop draait is enkel om de nas zichtbaar te maken in itunes.
  • December 2013 aangepast
    Top dank voor al jullie input!
    @Jap 74 (trouwens ook mij geboortejaar;)).
    @ Timosha, dat wist ik niet ik heb inderdaad een SmartTV van Samsung...

    Mijn Mac Mini zou in het laaste geval naast mij TV komen dus kan ik met HDMI bekabelen....de MacMini zelf krijgt ethernet uit de muur, welke in verbinding staat met de Time Capsule..... en de Time Capsule staat weer bekabeld aan de Synology.
    Althand zo stel ik me voor te gaan inrichten...


    Is dit wellicht "over-done" met andere woorden kan ik elementen weghalen of gaat dit ten koste van gemak/ functionaliteit .

    Is hier nog meerwaarde van ATV?
    En de Serviio software \is deze nog handig in deze situatie?

    Andere tips?


  • timoshatimosha    Moderator
    December 2013 aangepast
    @Smugmarty

    Serviio is handig omdat Serviio het rendering profiel van een Samsung smart TV herkend en dus de filmpjes geoptimaliseerd aanlevert. Ongeacht welk video formaat het filmpje heeft.
  • Klinkt goed... maar wat is rendering ;)
    En vind je de oplossing v0or mijn netwerkje (nog aan te schaffen) dus okay?
  • Voordeel van een Apple TV is voornamelijk gebruikersgemak. Ik had voorheen een Mac Mini direct aan de TV en draaide PLEX. Ik kreeg het gebruik ervan echter niet uitgelegd aan mijn vrouw.....

    We hadden een Apple TV op de slaapkamer en die begreep ze direct (ze heeft zelf een iPhone en iPad Mini). Dus HDMI uit de Mac Mini en deze is nu alleen een server. Zij ziet alleen de 'voorkant' op de Apple TV. Ik beheer de 'achterkant' (films converteren, iTunes Bibliotheek ordenen).
  • Smugmarty schreef op 21 december 2013:
    "Ik heb echter niemand gehoord/ gesproken/ gezien die deze constructie kan bevestigen of uit ervaring spreekt."

    Ja dat werkt. Maar dat had ik je al verteld, geloof ik. :-)
  • December 2013 aangepast
    hahaha Pieterr..Nice 2CU
  • @ Jap74 > Quote:"Zij ziet alleen de 'voorkant' op de Apple TV. Ik beheer de 'achterkant' (films converteren, iTunes Bibliotheek ordenen)."

    Hoe bevalt jou dat dat converteren/ tijd/ snelheid/ processorgebruik/ gemak.
    Wat doet dit met de kwaliteit ( bij 1080P) ??
  • December 2013 aangepast
    Voordeel zou bij omzetten inderdaad kunnen zijn films kijken middels ATV homesharing en dus eenvoudig bediene.
  • Ik gebruik iVi (MAS). Converteren gaat snel op mijn Mac Mini 2009. Het gaat supersnel op mijn MacBook pro. iVi werkt heel eenvoudig. Slepen en converteren. Je kunt het verder zo moeilijk maken als je zelf wilt. Ik zoek er altijd ondertitels bij . Ik converteer meestal naar 720p omdat mijn tv niet hoger kan. Als je het eens wilt proberen kun je eens Handbrake proberen. Dit is een gratis programma ook eenvoudig in gebruik. Voordeel van iVi vind ik dat deze de metadata van films zelf opzoekt en de film na conversie direct in iTUnes plaatst en het originele bestand in de prullenmand plaatst.
  • Klinkkt goed.
    @Jap74Hoelang kost mij het converteren van een gemiddelde 5 GB film?? (van HD/1080P naar HD/1080p)
  • December 2013 aangepast
    Geen idee, nooit gedaan (5GB!). Maar het hangt helemaal af welke mac je hebt.
  • December 2013 aangepast
    Hoe bedoel je 5GB! Dit is toch helemaal niet groot bestand?Ik heb wel eens films van 16 GB???

    Ik ga een nieuwe Macbook pro kopen dus ga even uit van een snelle i5 processor
  • Ik heb meestal films van max 2GB. Maar met een nieuw MacBook denk ik dat 5GB een uur duurt.
  • @Jap ... een uur > dat is (vindt ik) echt geen optie.
    Voor mij is ATV3 tot zover slechts een leuke tool voor Airplay, verder niet.

  • Zojuist een film van 1GB geconverteerd in 3 minuten....ik moet dus even terugkomen op mijn laatste reactie.
  • Mm dat is beter idd, 15 minuten voor een DVD5 van 4, 7 GB ongeveer.....
  • Jap74 gebruikt hetzelfde als ik. Heel veel getest en de snelheid/eenvoud en de kwaliteit is top. Ik zou wel voor de versie gaan via hun site..dan kun je ook je DVD's rippen. Zo bouw je een mooie iTunes bibliotheek op, die van mij voornamelijk voor muziek en concerten en all time favoriete films.

    Voor de andere bestanden, MKV etc gebruik ik mijn MacMini waar Plex Media Server en de Plex player op staan en de "gezins" iTunes bibliotheek. Uitleg via de Plex site, gratis en een van de beste zowel niet de beste media server/player oplossing. Advies! Niet proberen op een NAS te installeren de processoren voldoen nog lang niet aan de snelheid!

    Suc6! ps. en ja een 2e hands MacMini met Core2Duo en 4Gb doet het hier perfect al een ruime tijd.
Log In of Registreer om te reageren.