Numbers: venstermenu opsplitsen

April 2017 aangepast in Algemeen
Hallo,

Kan iemand me vertellen of, en hoe je in Numbers de optie "venstermenu" van een cel kan splitsen?


Ik wil een lijst maken waarin een merk en een type ingevuld worden.
Diverse merken en elk merk heeft diverse types.
In eerste instantie had ik "merk a, type a", "merk a, type b" etc. die dan via het pulldown menu geselecteerd kunnen worden.
Maar dit wordt een erg lange lijst.
Is het mogelijk om in kolom 1 "merk a", "merk b", "merk c" etc.. te selecteren en vervolgens in kolom 2 er naast, "type a", "type b" behorend bij het in kolom 1 geselecteerde merk te selecteren.
Zodat er dus een splitsing komt in merk en type, maar dat er wel een match is tussen het merk dat geselecteerd is en het type dat mogelijk is.

Als iemand een idee heeft, dan hoor ik het graag!
Alvast bedankt!

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Dit artikel legt het perfect uit: https://discussions.apple.com/docs/DOC-7611
  • Hallo Quinten,

    Dank je wel voor de link!

    Ik loop alleen tegen een fout aan in de "if" formule. Ik heb na mijn idee letterijk overgenomen zoals ze in de link het voorbeeld maken. En zie eigenlijk niet wat er verkeerd gaat. Best tricky nog.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Kan je eens een screenshot maken?
  • Ik heb het nu nog eens toegepast in het idee zoals ik het zou willen hebben,

    Afbeelding 1, hier wil ik het merk selecteren.

    Afbeelding 2, formule. Ik had al gedacht dat er tussen de laatste 2 " " de types zouden moeten staan, maar dat was hem ook niet.

    Afbeelding 3, hier wil ik de types behorend bij het geselecteerde merk hebben.








    Ik lees het graag van je, alvast bedankt!

    Alex
  • QuintenQuinten    Moderator
    Je doet het niet helemaal juist:

    zo moet je in kolomen werken en niet je onderverdeling en merk in 2 rijen.
    En je formule voor het selecteren klopt ook niet B2 (bedoelen ze de cel waar die formule moet in komen.
  • Dank je wel voor de uitleg!
    Ik ga er weer mee aan de slag
  • En nog loop ik er op vast..

    Voor m'n idee heb ik hem gemaakt zoals in jouw voorbeeld.

    De $A$1 in jouw formule? Is dat A1?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Jap, die dolartekens zorgen er voor als ik de velden over verschillende rijen wil gebruiken het altijd A1 blijft en niet A2 of A3 word.
  • Ik heb hem nu zo staan.
    A9 is een venstermenu.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Het moet worden toegepast op A8 en je hebt 2 overbodige haakjes aan de rechterkant.
  • Ik blijf je wel lastig vallen.
    Maar dan zou het zoals in de screenshot moeten kloppen?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Dat is geen probleem hoor.

    - in jouw formule gebruik je , (komma) en het moet een ; (punt-komma) zijn.
    - Voor de filter functie te kunnen toepassen maakte je best je "bestel" sectie in een apparte tabel in. Omdat hij de volledige kolom bekijkt. Dat vind je onder Voeg in ▸ Tabel ▸ Normaal om op het zelfde tabblad een 2de tabel te hebben.
  • Ha! Ik heb die formule nu zonder foutmelding!

    Maar hoe creër je nu een venstermenu van je uitkomst? Bij bv merk 3 heb ik meerdere modellen die zichtbaar moeten worden om daaruit te kiezen.

    En bij die formule definiëren we het merk, door merk 3 te benoemen. Maar dat zou net zo goed merk1 t/m merk 10 kunnen wezen waaruit gekozen moet worden.
    Ik weet per regel nog niet wat voor merk er gekozen gaat worden.
    Dat zie ik ook nog niet helemaal, hoe dat zou gaan. Net als het filter waarover je het had trouwens.

    Voor je idee, ik wil dit gebruiken om een opname voor automatische deuren te vergemakkelijken. Nu doe ik dat op papier en type het later over maar daar wil ik graag vanaf.
    Ik wil dus in een gebouw de deuren aflopen. Deur 1 heeft merk 1, model 1.1
    Deur 2, heeft merk 3 met model 3.3 om maar wat te noemen.

    Ik had eerst gedacht in lijst te maken, merk en model achter getypt en zo een venstermenu op te bouwen, maar dat wordt een erg lange lijst.
    Toen was het idee, een venstermenu met merken en een venstermenu met modellen. En daarvan dacht ik, mooi als er een merk geslecteerd is, dan alleen de bijbehorende modellen te selecteren zijn en niet die van een ander merk zichtbaar zijn.

    En toen kwam ik hieruit
  • QuintenQuinten    Moderator
    Die filter, zorgt er voor dat enkel de rijen waar er het woord show voorkomt worden getoond, dus als je een ander merk kiest zullen er andere modellen tevoorschijn komen in een dropdown.

    Ik heb een uitgewerkte versie, die kan je via deze link downloaden.
  • Het begint te dagen, dank daarvoor!

    Het werkt dus alleen in kolommen en niet in rijen. Begrijp ik dat goed?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Yap dat is correct
  • Duidelijk!

    Dank je wel voor je uitleg en het voorbeeld!!
  • QuintenQuinten    Moderator
    Het is graag gedaan, succes.

    Mag er een slotje op?
  • Slotje is prima ja.

    Nogmaals bedankt!!

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.