Vraag- en uitroeptekens in Safari

March 2017 aangepast in Algemeen
Hallo,

Ik heb al geruime tijd last van vraag- en uitroeptekens op diverse websites (zie afbeeldingen). Deze tekens vervangen de content en het wordt steeds erger. in sommige gevallen is de site niet meer te lezen en in andere gevallen betreft het alleen een koptekst.

Daarbij heb ik als ik een mail schrijf en later iets wil invoegen of veranderen in een regel, de tekst ergens anders verschijnt dan waar ik mijn cursor plaats (zie afbeelding). in de afbeelding staat in de onderste regel de cursor in het woord 'staat' en komen de letters 'aaaaaaaaaaa' in het woord typ.

Ik werk op een iMac 2013 met macOS Sierra, versie 10.12.3

wie kan mij hiermee helpen

Groet Bart






Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Zorg dat in Safari ▸ Weergave ▸ Tekstcodering staat op Standaard of Westers (ISO Latin 1).
  • WesleyWesley    Beheerder
    Het kan ook zijn dat je wat lettertypes mist door iets teveel verwijderd te hebben van je Mac. Dan kun je het beste OS X/macOS opnieuw installeren, dit kan zonder verlies van gegevens: https://www.appletips.nl/os-x-opnieuw-installeren-zonder-je-gegevens-te-verliezen/
  • Bedankt voor jullie reacties,

    Quinten, Safari staat op westers en op ISO Latin 1 zetten verandert niets aan het probleem.

    Wesley, dit heb ik op advies al eerder gedaan maar het hielp niet. omdat het steeds erger wordt denk ik zelf aan een virus maar kan dat en als dat zo is hoe krijg ik dit dan weg?
    Temeer ook omdat de mail ook zo vreemd doet (zie probleembeschrijving boven)

    Ik hoor het graag.

    Groet Bart
  • QuintenQuinten    Moderator
    Dit artikel verteld hier meer over https://www.appletips.nl/virusscanners-mac/
  • Beste Quinten en Wesley,

    Beide problemen zijn opgelost, ik gebruik om mijn fonts te laden lettertypecatalogus i.p.v. suitecase en de fonts die hierin geladen zijn worden dus niet meer herkent door Safari en Mail. Wel heb ik op jullie advies, voor de zekerheid, Intego premium aangeschaft. Tijdens het installeren blijft het bij 'licentie' hangen maar daar wordt aan gewerkt bij Intego. Wellicht hebben jullie hier ervaring mee en een oplossing. Voor zover heel erg bedankt voor de ondersteuning.

    Groet Bart
Log In of Registreer om te reageren.