Safari veroorzaakt systeemcrash (MacOS Sierra)

Wanneer ik gedurende enige tijd surf op internet in Safari, loopt het systeem vast. Niets werkt dan meer, ik kan niet naar andere programma's of zelfs maar de iMac afsluiten. Alleen maar met de knop op de achterzijde, waarna ik weer kan opstarten.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Ik ken dit probleem. Maar alleen met macOS 10.12.4 Beta. En alleen op oudere iMacs (2009 - 2011). Geef dus nog even aan welk versie van macOS je gebruikt en welke iMac.
  • Ik heb een 27-inch, late 2009.
    3/4 jaar geleden is er een Samsung SSD 850PRO in geplaatst. Het probleem heeft zich nooit voorgedaan daarvoor en ook niet met de vorige OS.
  • Nu dus draai ik met Sierra 10.12.3
  • timoshatimosha    Moderator
    February 2017 aangepast
    Ik heb een 27-inch, late 2009.
    OK! Dat is een bug in macOS Sierra WebKit met de hardware acceleratie van de ATI Radeon HD 46xx, 48xx, enz... GPU's. Apple Developer Relations heeft laten weten dat het probleem zal opgelost worden in macOS 10.12.5 Sierra. Zo lang gaan we niet wachten.

    Zet de hardware acceleratie uit met de onderstaande terminal commando's:

    defaults write com.apple.safari "com.apple.Safari.ContentPageGroupIdentifier.WebKit2AcceleratedDrawingEnabled" -int 0

    defaults write com.apple.safari "com.apple.Safari.ContentPageGroupIdentifier.WebKit2CanvasUsesAcceleratedDrawin g" -int 0

  • timoshatimosha    Moderator
    February 2017 aangepast
    Als het bovenstaande te ingewikkeld is kan je hardware acceleratie in Safari ook uitzetten met de debug mode. Activeer de Safari debug mode met het onderstaande terminal commando:

    defaults write com.apple.safari IncludeInternalDebugMenu 1

    Zie het bijgevoegde plaatje om de hardware acceleratie uit te zetten:




  • Beste Timosha,

    Dank voor je uitgebreide reactie en hulp! In welk programma vind ik het menu met "Drawing/Compositing"van het plaatje hiervoor?
  • timoshatimosha    Moderator
    February 2017 aangepast
    In het "Debug" menu van Safari. Dat menu verschijnt uiteraard eerst na de activatie van het Debug menu.
  • Intussen liep ik weer vast en na het opstarten zag ik inderdaad het DEBUG-menu.
    Ik zal je aanwijzingen verder opvolgen. Zodra ik merk dat het geholpen heeft, laat ik het weten. Nogmaals dank!

    Met vriendelijke groet,

    Renato
  • Ik heb dit probleem ook, echter ik gebruik Safari niet, het staat niet eens open, en toch gebeurt het!
  • timoshatimosha    Moderator
    Ook andere browsers gebruiken macOS WebKit. Een aantal apps gebruiken de onderliggende functies van Safari. Denk maar aan iTunes en de Mac App Store.
  • Ik heb bovenstaande gedaan, de hardware acceleratie uitgezet en toch loopt alles weer vast..
    Zijn er nog andere mogelijkheden / oplossingen?
  • timoshatimosha    Moderator
    Het symptoom van die bug is dat het scherm "bevriest". Men kan de muis nog wel bewegen maar niets meer aanklikken. Dat komt omdat die acceleratie bug de WindowServer laat crashen. Voor dat probleem ken ik alleen de genoemde oplossingen.

    Misschien is er bij jou iets anders aan de hand. Maar dan zal je de symptomen iets nauwkeuriger moeten beschrijven. Ondertussen kan je in de Console crash logs gaan zoeken of de WindowServer crasht.
  • De symptomen zijn gelijk zoals die hierboven zijn beschreven.
    Uit het niets bevriest alles, alleen de muis kan bewegen, en alleen een harde reset brengt de boel weer in gang.
    Waar kan ik de console crash log vinden?
  • Ik draai nu een week zonder problemen, dus ga ik ervan uit dat het uitschakelen van de 'hardware acceleratie' de oplossing moet zijn geweest! Zeer bedankt, Timosha!!
  • timoshatimosha    Moderator
    Zonder dank en graag gedaan. :)
  • Ik heb ook de hardware acceleratie uitgeschakeld maar bijna dagelijks crasht het systeem..
    Weet iemand nog raad?
  • Kennelijk heb ik te vroeg de vlag uitgestoken, want inmiddels heb ik eveneens tweemaal een vastloper gehad terwijl ik met Mail bezig was.

    Wat mij opviel nadat de hardware acceleratie was uitgeschakeld, dat in Finder acties trager zijn geworden, zoals bijv. verplaatsen of verwijderen van bestanden. Is dat het logische gevolg van het uitschakelen van de acceleratie?
  • timoshatimosha    Moderator
    WebKit heeft niets te maken met Mail en Finder. Er moet een andere oorzaak zijn. Kijk in de Console na of er crash logs aanwezig zijn van WindowServer.
  • In Console-Systeemrapporten zie ik twee rapporten, die er iets mee te maken hebben, maar ik heb er geen kennis van.
    De namen zijn:

    WindowServer_2017-03-08-160516_server.userspace_watchdog_timeout.spin
    WindowServer_2017-03-08-162131_server.wakeups_resource.diag

    Gezien de tijdstippen zouden ze er iets mee te maken kunnen hebben. Maar van de inhoud van deze logbestanden snap ik niets.
  • Ik had ook de symptomen zoals timosha beschreef, ik heb de debug menu toegepast zoals timosha beschreef en heb al 3weken geen crash meer gehad.Probleem opgelost.
  • ik heb het ook toegepast maar nog bijna dagelijks een crash!
    Ik weet het echt niet meer.
  • timoshatimosha    Moderator
    Het probleem zou blijkbaar opgelost zijn in macOS 10.12.4. In macOS 10.12.5 Beta 1 is het in ieder geval opgelost.
Log In of Registreer om te reageren.