Safari zoekt niet

Beste,
Ik stuur deze vraag voor mijn vader. Hij heeft op 2 januari j.l. macOS Sierra 10.12.2 geïnstalleerd. Sindsdien werkt zijn Safari en App Store niet meer. Wanneer hij een webpagina wil bezoeken doet safari niets. Daarnaast ervaart hij problemen met de App Store. Wanneer hij deze wilt openen krijgt hij een witte pagina te zien.
Ik heb zijn Mac al in veilige modus opgestart en hierin werken deze programma's wel.
Via de apple support heb ik ook geprobeerd of het lag aan de inlegonderdelen, echter ligt het hier niet aan aangezien wanneer ik deze allen verwijder, starten ze allebei niet goed op.
Is de enige manier nu op een clean Install te doen van Sierra om dit probleem op te lossen of weten jullie nog een alternatief?

Groet!

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Wat bedoel j met inlegonderdelen.

    Als je kan mag je de map ~/Library/Safari even naar het bureaublad verplaatsen, Herstart de computer en probeer opnieuw Safari te gebruiken.
    Let wel op als je geen iCloud gebruikt en dus je bookmarks niet worden gesynchroniseerd ben je ze wel kwijt.

    Ik raad je ook eens aan om iCloud uit te loggen en opnieuw in te loggen, kan dit helpen voor de App Store?


    Je mag altijd proberen Sierra clean instal uit te voeren maar je kan ook. Maar je kan ook OS X opnieuw installeren zonder gegevens te verliezen. zie artikel: https://www.appletips.nl/os-x-opnieuw-installeren-zonder-je-gegevens-te-verliezen/
  • Ik heb dit zelfde probleem maar heb sinds kort een mac met dit zelfde besturingssysteem en ben dus een behoorlijke leek wat dit aangaat.
    Ik hoor graag van MisterT of 1 van deze oplossingen misschien heeft gewerkt voordat ik dit zelf ga proberen
  • Ik heb OS X opnieuw geïnstalleerd ,maar dat gaf niet.Ben er nu achter dat wanneer ik de wifi op de mac uitschakel en weer aan zet dat hij het weer doet. Iemand misschien enig idee hoe dit kan.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Net als in Safari moet bijvoorbeeld Spotlight, eerst tal van zaken indexeren. Probeer maar eens na een herstart naar een sushi restaurant te zoeken in spotlight, de eerste maal zal dit niet lukken, na een tijdje wel. MAW, die processen moeten worden opgestart. Dit is zo om de processor op alle momenten van gebruik optimaal te kunnen benutten. Door dat je de WiFi herstart roep je tal van processen aan die de mogelijkheid hebben om data online op te halen.

    Als je de computer opstart in veilige modus, zal word er voor gezorgd dat er nog een grotere pak processen niet worden gestart zonder jouw toestemming.

    Wist je dat de functie Heropen vensters bij opnieuw inloggen in het uit-log-venster, dit eigenlijk een beetje kan opvangen.

    Dit is anders dan bij Windows, daar word bijvoorbeeld je harde schijf als eerste ingeladen waardoor, je na verloop van tijd een tragere computer hebt. macOS zorgt eerst dat de nodige processen worden geladen om dan de harde schijf te gaan indexeren. (deze gedachtegang stampt uit de tijd van UNIX waar Apple's besturingssystemen zijn op gebouwd).

    Dat Safari dus iets trager kan gaan werken, lees processen inladen. Kan liggen aan geïnstalleerd software die die voor Safari willen kruipen, het kan zelfs een geïnstalleerde plug-in binnen Safari zijn die de oorzaak is. Je zou eens moeten kijken binnen de applicatie Activiteitenweergave welke actieve processen er lopen. Maar je kan altijd proberen macOS opnieuw te installeren zonder gegevens te verliezen.

    Ik hoop dat je wat hebt aan mijn uitleg ;)
  • Heldere uiteenzetting @Quinten. Ik ben weliswaar niet de vragensteller, maar je uitleg is wel een aanvulling op mijn "kennis-dossier"...
  • timoshatimosha    Moderator
    January 2017 aangepast
    @Quinten
    (deze gedachtegang stampt uit de tijd van UNIX waar Apple's besturingssystemen zijn op gebouwd).
    "Uit de tijd van UNIX"??? Ik gebruik nog altijd Unix in de vorm van Solaris 11 en OpenBSD. En Linux is tenslotte niet meer dan baby Unix.

    En ik kan je verzekeren dat organisaties zoals NASA, ESA, ESOC, ESTEC, Roskosmos, enz.. alleen en uitsluitend Unix computers gebruiken voor hun missies. In technisch-wetenschappelijke omgevingen wordt ook meestal Unix gebruikt.

    Sinds de release van OS X gebruiken die organisaties ook meer Macs. Want een Mac is niet meer of minder dan een Unix computer. En met XQuartz kan elke Mac X.11 Unix software draaien.

    Een beetje respect voor Unix aub. :)

  • Ja hier heb ik zeker wat aan @Quinten ,zo krijg ik toch een beetje een idee hoe macOS werkt.
    Vriendelijk bedankt :)
  • Schakel rapport in Trusteer(het programma dat door bijv. ING wordt geadviseerd) uit, en je probleem is verholpen.
Log In of Registreer om te reageren.