Backup schijf wordt niet meer automatisch herkend

Sinds upgraden naar OSX 10.12 (Sierra) wordt mijn vast aangesloten backup schijf - na normaal opstarten - niet meer herkend. Kan dan dus geen reservekopieën meer maken. Uiteraard ook niet automatische reservekopieën. Ik moet eerst firewire stekker van backup schijf even uittrekken en weer insteken. Dan werkt het weer. Weet iemand een oplossing?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Kan je de schijf via Systeemvoorkeuren ▸ Timemachine eens opnieuw toevoegen.
  • Als ik dan 'selecteer schijf' kies kan ik mijn backup schrijf verwijderen of eventueel een andere beschikbare schijf ('andere airport time capsule') configureren. Moet ik dan de backup schijf eerst verwijderen?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Dat hoeft niet als je een andere schijf wilt configureren maar als je dezelfde wilt terug toevoegen moet deze eerst worden verwijderd.
  • heb de backup schijf verwijderd en daarna opnieuw toegevoegd. Helaas helpt het niet. Als ik de Macbook opnieuw opstart krijgt de backup schijf wel een signaaltje (ledje knippert en je hoort dat de schijf gaat draaien) maar de Macbook herkent hem niet. Pas nadat ik firewire heb losgekoppeld en weer aangesloten óf wanneer ik de stroom van de backup schijf een keer uit- en aanschakel, herkent de Macbook de schijf weer. Het heeft iets te maken met de upgrade naar Sierra. Misschien omdat die een keer onderbroken is geweest en daarna weer opgestart. Misschien zijn toen een paar bitjes en bytes tussen de wal en het schip gevallen?
  • Probleem is nog steeds niet opgelost. Heb inmiddels een update van Sierra geïnstalleerd maar het maakt niet uit. Backup schijf wordt alleen herkend als ik Firewiresnoer loskoppel en weer inplug. Aansluiten via USB geeft hetzelfde probleem.
    Is er iemand die dit herkent? Of een oplossing weet?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Er kan inderdaad iets toen mislopen zijn. Heb je toevallig nog zo'n schijf liggen? Die je kan gebruiken voor het testen, FireWire is iets dat nog amper te verkrijgen is, dus ik denk dat je best eens opzoek gaat naar en alternatief.
  • timoshatimosha    Moderator
    December 2016 aangepast
    FireWire is iets dat nog amper te verkrijgen is, dus ik denk dat je best eens opzoek gaat naar en alternatief.
    Is dat zo? Ik zal het tegen mijn vrouw zeggen. Die heeft nog een "oude" iMac Late 2009 in gebruik met macOS Sierra. Op die "antieke" iMac zijn twee (2) FireWire (FW800) RAID aangesloten. Eentje voor Time Machine en eentje voor Data.

    De MacPower en Xtron FireWire behuizingen zijn nog altijd verkrijgbaar. De nieuwste modellen hebben ook nog een USB 3 aansluiting aan boord.

    Ik denk niet dat het probleem van @ReneH veroorzaakt wordt door macOS 10.12 Sierra. Ik kan het probleem hier in ieder geval niet reproduceren. De FW800 Daisy Chain werkt perfect met Sierra.
  • Het ligt echt niet aan de Firewire verbinding. Die mag in de ogen van Quinten dan wel 'achterhaald' zijn, maar wordt nog overal toegepast. Altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben brengt lang niet altijd vreugde...
    Heb andere backup schijf geprobeerd en die wordt ook niet automatisch herkend. Pas na uit en aanzetten van die schijf wordt de Macbook wakker. Het moet toch echt iets met Sierra zijn, daarvóór was er namelijk niets aan de hand. Toch maar eens proberen of de Apple helpdesk wat weet.
  • timoshatimosha    Moderator
    December 2016 aangepast
    @ReneH

    Draaien er op die MacBook "handige tooltjes" die iets doen met FireWire en/of USB? Of erger nog, drivers van derden voor FireWire/USB?
  • Heb uiteraard wel wat extra programmaatjes gedownload, zoals Flip4Mac, Tinker Tool, Easy Duplicate Finder, Flash player enz.enz. Maar die staan er al tijden op. En worden ook niet automatisch opgestart. Of bedoel je iets anders met 'handige tooltjes'?
Log In of Registreer om te reageren.