RAM geheugen iMac 16,2 (eind 2015)

Eind 2015 heb ik een iMac aangeschaft met 8 Gb RAM geheugen. Ik gebruik de iMac voor hele simpele taken, zoals imovie e, wat tekstverwerking. Een tijdje geleden heb ik CleanmyMac3 aangeschaft (misschien dat dat geen goede keus is) en die gaf aan dat er weinig RAM geheugen overblijft (zie eerste schermafdruk). Dat heb ik gecontroleerd met activiteitenweergave op de Mac (zie tweede schermafdruk). Ik kwam er ook achter dat bij imovie het even duurde voordat titels werden ingeladen. Voor de rest merk ik niet zoveel van deze tekortkoming..als het al een tekortkoming is natuurlijk. Is het mogelijk om het gebruik van je RAM geheugen te optimaliseren en is het de moeite waard om naar 16 Gb te gaan? Is dat trouwens wel mogelijk, omdat het RAM geheugen niet uit te breiden is.
Ik hoop dat iemand hier wat ervaring mee heeft en me hier verder mee kan helpen.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    December 2016 aangepast
    Als het een iMac is van de laatste reeks (de plate versie zonder cd/dvd sleuf) en het is geen 27" versie. Dan heb je geen mogelijkheid, omdat dit vast zit op het moederbord.

    Probeer het gebruik van openstaande programma's te beperken, ook die op de achtergrond draaien als je bijvoorbeeld iMovie of andere programma's gebruikt.
Log In of Registreer om te reageren.