iMac -> AppleTV valt willekeurig Airplay weg

October 2013 aangepast in Apple TV
Hallo
Ik zet wel eens een muziekje op via airplay van mijn imac naar de AppleTV.
Gaat prima.
Maar..... heel willekeurig stopt de Mac met airplay en schakelt hij terug naar de interne speakers. Airplay weer activeren en geluid weer via de AppleTV.
Iemand een idee waarom hij spontaan terug schakelt ?

Reacties

  • wat bij mij geholpen heeft is om het kanaal van de wifi router op een ander kanaal te plaatsen waar er minder interferentie was. Geen idee of dit de oorzaak van het probleem was maar sinds ik dit gedaan had, heb ik eigenlijk geen problemen meer gehad met airplay
  • timoshatimosha    Moderator
    Om AirPlay te gebruiken moeten twee (2) netwerkprotocollen volledig door de router ondersteund worden.

    1) mDNS aka Multicast DNS aka Bonjour

    Met Bonjour adverteren de apparaten zich in het domein .local. Als Bonjour niet goed ondersteund wordt kan het gebeuren dat apparaten uit het domein .local verdwijnen.

    Je kan dat onderzoeken met Bonjour Browser van Tildesoft. Men kan Bonjour Browser gratis downloaden op onderstaande link:
    http://www.tildesoft.com/

    Mij bekende routers die Bonjour niet of niet goed ondersteunen zijn sommige Experiaboxen van KPN, Ubee Docsis 3+ modem/routers van Ziggo en Huawei modem/routers van Online.

    In sommige routers kan een mDNS probleem opgelost worden door "Multicast" in te schakelen.

    2) User Datagram Protocol (UDP)

    Voor streaming van data wordt het UDP protocol gebruikt. UDP is een "connectionless" protocol en vereist dus een overdrachtsmedium zonder al te veel interferentie.

    Zoals in een eerder antwoord vernoemd kan je proberen om een andere WiFi frequentie te gebruiken. Om een en ander uit te sluiten kan je ook de 5GHz band gebruiken of de Apple TV bedraad aan te sluiten.

    UDP is een standaard protocol uit de TCP/IP protocol suite en mij is geen enkele router bekend die UDP niet ondersteund.
  • Alvast bedankt voor jullie reacties

    Ik maak gebruik van de TimeCapsule. Dit is tevens mijn routeer.
    AppleTV zit op mijn bedrade netwerk.

    Deze info had ik even in de beschrijving moeten zetten (dom van me)

    Omdat ik alles van Apple gebruik lijkt met het Bonjour verhaal geen probleem maar ik ga even hobby'en met de genoemde Browser
  • timoshatimosha    Moderator
    OK! Als je een Time Capsule gebruikt en je hebt nog Airport Utility 5.6 dan kijk ook in de logs van de router of daar geen "disassociates" optreden met de iMac en Apple TV.
  • Helaas geen Airport Utility 5.6 meer.
    Installeren gaat ook niet.
  • WesleyWesley    Beheerder
    @katuin dan is er misschien goed nieuws voor je, want je kunt eenvoudig downgraden van firmware, check deze tip op appletips: http://www.appletips.nl/de-firmware-van-airport-apparaten-downgraden/
  • timoshatimosha    Moderator
    @Wesley

    AirPort Utility 5.6 en de Time Capsule/Airport Extreme firmware zijn twee verschillende dingen.
  • WesleyWesley    Beheerder
    @timosha daar was ik te snel mee inderdaad, klopt ;-)
  • timoshatimosha    Moderator
    AirPort Utility 5.6 wordt nog steeds in Mountain Lion ondersteund. In Mavericks helaas niet meer. Omdat AU 5.6 toch veel meer mogelijkheden heeft dan AU 6.x.x gebruik ik deze versie dan maar in een Windows 8 virtuele machine.
  • gaat nu tijdje goed. Kan er verder ook niet veel mee. Kan altijd nog proberen de mac een schone install geven.
  • ik heb hetzelfde probleem op een nieuwe imac osx 10.9.
    Maar ik ben het airplay icoontje kwijt. Ik krijg meldingen over sound engine oid , als ik garageband via apple tv af wil spelen.
  • Ter info, dit probleem werd reeds lang geleden aangekaart op het Apple Support Forum, en honderden gebruikers klagen hierover (niet enkel van iMac trouwens). Heel veel gelijkaardige meldingen, nul-komma-nul reactie van Apple ...
  • @Katuin

    Ik had hetzelfde probleem.

    Als je met de alt ingedrukt op de speaker icoon (in de menubar) klikt dan kan je daar ook apple tv kiezen. Dit is blijkbaar stabieler want bij mij is die niet meer uitgevallen!

    Groet!
    Freddies
Log In of Registreer om te reageren.