Opstart problemen door vermoedelijk USB-stick

November 2016 aangepast in Algemeen
Beetje lastige titel, maar zal mijn probleem zo goed mogelijk proberen te omschrijven.

Ik heb een mac mini eind 2012 met 16gb geheugen, die ik gebruik als server, met de apple server app.
Deze gebruik ik voor mail, bestanddelen enz.
Op deze server zit geen muis, toetsenbord en monitor.

Nu heb ik hierop ook het programma "Home assisant" (via HASS) draaien welke informatie haalt via een USB-Stik "Zwave"(rookmelder en deursensor van het merk fibaro).

Als de server een herstart nodig heeft voor een update of iets dergelijks blijft deze hangen op de ZWave stick tijdens het opstarten en start hierdoor niet door naar het besturingsysteem MacOS 10.12.1 (bij El Capitan was dit ook).
Ik heb heb er uiteraard al een monitor aan gehangen om te kijken wat er allemaal gebeurd, maar het scherm blijft zwart.
Als ik de Zwave stick los neem en dan de mac mini start, gaat alles wel goed.
Via de instellingen aangegeven betreft muis en toetsenbord dat de mac mini hierover niet begint te zeuren tijdens opstarten

Ik vermoed dat iets met de opstart, maar kan het probleem niet vinden.
Hopelijk via deze weg dat iemand dit probleem herkend en wellicht hiervoor een oplossing weet.

Alle suggesties zijn welkom.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Sluit een beeldscherm en toetsenbord aan. Start dan de Mac in single user/verbose mode. Je kan dan zien waar het boot proces blijft hangen.

    https://support.apple.com/nl-nl/HT201573
  • Bedankt voor de tip, deze ga ik proberen
  • Ik heb het een en ander intussen geprobeerd en ben er achter wat het probleem is.

    het blijkt dat de USB spanning op de poort te laag is tijdens het opstarten waardoor het systeem dus vast loopt.
    Ik heb nu een gevoede USB HUB er tussen gezet en het probleem is verdwenen.
  • Omdat het probleem is opgelost, graag een slotje

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.