Via EID aanloggen op sites van de Belgische overheid lukt niet meer sinds Sierra

October 2016 aangepast in macOS 10.12 Sierra
Voor de belgen die moeten aanloggen via EID, hebben jullie ook dit probleem?
Ik kan niet meer aanloggen email naar hen kreeg ik volgende antwoord "Wegens een last minute aanpassing door apple in het mac os systeem is het momenteel enkel mogelijk om aan te melden via Firefox op mac os sierra."
De wereld op zijn kop, wij moeten dus de oplossing zoeken en via firefox inloggen wat ik weiger.

Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    Hier weet @Quinten misschien een antwoord op?
  • @Bolleke : dit is al een probleem geweest bij elke OSX update sinds de start van eID ... Fedict (de afdeling van de Belgische overheid die dit beheert) is systematisch MAANDEN te laat met de updates van hun Middle Ware (raar genoeg werkt de eID Viewer wel.

    Ik heb net een aangepaste kopie van hun Middle Ware ontvangen, die echter nog in test fase is. Ik probeer vandaag later of het daarmee lukt ...
  • Het lukt als je de middle-ware 4.1.18 (momenteel op hun website te krijgen voor macOS) vervalt door die op deze link (https://downloads.services.belgium.be/eid/eID-Quickinstaller-4.1.19.dmg). Let wel, de eID Viewer blijft op versie 4.1.18.

    Wat ze er niet bij vertelden, is dat het na installatie van deze middle-ware enkel lukt als je nog een volledige reboot doet ... maar het werkt wel bij mij deze ochtend ...

    De link werd mij door de Fedict helpdesk bezorgd na veel aandringen, met de disclaimer dat het nog over een "testversie" gaat. Dus geen garanties ...
  • October 2016 aangepast
    En wat is het probleem om het met Firefox te openen. Dat de EID de zaakjes niet op orde heeft kan Safari niets aan doen. Dat je geen zin hebt in Firefox is dan jouw probleem.
  • @wally, het probleem dat ik heb (en wellicht ook Bolleke) is dat we door een derde partij (in dit geval de Belgische overheid) gedwongen worden om een browser te gebruiken die niet die van onze keuze is. Waarom wij voor Safari kiezen, is irrelevant (alhoewel daar heel wat redenen voor te verzinnen zijn), het is gewoon ergerlijk dat de overheid (die met onze zuurverdiende belasting-bijdrage heel royaal gefinancieerd wordt) blijkbaar geen professionele software ontwikkelaar wil gebruiken maar amateurs (alle echt professionele ontwikkelaars zijn met hun updates klaar binnen de week na een nieuwe OS release ...). Dat het met Safari niet werkt, is dan niet het probleem van Bolleke, maar het probleem van miljoenen anderen.
  • Inderdaad Philip dit is ook mijn visie, heb deze week de support van Apple aan de lijn gehad en daar vertelde men mij dat zij bijna 1 jaar op die hoge zijn van de update en dus tijdig zoals zoveel anderen konden klaar zijn, maar telkens er een update is moeten we wachten, want ze vallen uit de lucht.
    @ Philip, bedankt voor de link, ga hem direct testen en hou je op de hoogte.
  • October 2016 aangepast
    Net geprobeerd en het lukt niet bij mij kreeg een eerste scherm waar ik een keuze moest maken uit 5 lijnen voor autorisation en denk dat ik daar een verkeerde heb gekozen heb nogmaals de installatie geprobeerd en krijg nu steeds terug de melding als daarvoor.
  • QuintenQuinten    Moderator
    @Bolleke, klopt, mijn oplossing was mijn account eerst aan te maken via een windows PC (helaas), vervolgens je aan te melden via AANMELDEN
    met beveiligingscode via mobiele app
    via my.belgium.be en dit aan te maken via Mijn digitale sleutel. Vervolgens download je via je mobiel toestel bijvoorbeeld Google Authenticator en je bent vertrokken zonder ID-lezer.
  • October 2016 aangepast
    Heb mail gekregen van Fedict en met volgende link krijg ik dan toch terug toegang. Zullen toch nog een aanpassing gedaan hebben aan de link die Philip doorgaf want die werkte het nog niet bij mij.
    https://downloads.services.belgium.be/eid/eID-Quickinstaller-4.1.19-signed.dmg

  • @Bolleke en anderen, deze gebruiker bedankt u!
  • @Bolleke, ik heb inderdaad ook 5 lijnen om uit te kiezen voor het certificaat, je moet die kiezen met de "autorisatie" terminologie erin, en de code die je dan moet intikken is de PIN van jouw eID.

    Bij mij werkt het momenteel met die link die ik jou gestuurd heb, ben op meest recente versie van Sierra.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.