Consumentenrecht van 6 jaar?

October 2016 aangepast in Algemeen
Hallo,

Ik heb ongeveer 3 maanden geleden een 'nieuw' toestel meegekregen bij de Genius Bar, omdat de vorige defect was. Echter, vertoond deze 'nieuwe' (lees gereviseerde) problemen. Hiermee ben ik dus ook weer terug gegaan naar de Genius Bar. Maar volgens de medewerker is de Genius Bar niet verantwoordelijk, en geldt er alleen 90 dagen garantie op reparatie. Maar aangezien hij simpelweg is vervangen, en dus niks gerepareerd is, is die 90 dagen bij mij niet van toepassing. (ik had het overigens wel binnen de 90 dagen aangegeven)

Ik had uitgelegd dat mijn 2 jaar garantie erop zit, omdat mijn abonnement is verlopen. De medewerker vertelde me toen dat dat niet klopte en dat ik consumentenrecht heb en tot 6 jaar mag claimen bij de verkopende partij. Hij gaf me ook een link waar alles in stond mbt garanties en consumentenrecht. Echter kan ik het niet vinden (http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/ < deze link gaf hij mee).

Iemand enig idee welk recht de medewerker bedoelt, waar ik het kan vinden en of het inderdaad klopt dat de verkopende partij verantwoordelijk is? Ook al heb ik de telefoon nog maar net van de Genius Bar gekregen? Ik ging er namelijk van uit dat ik naar de Genius Bar moest met het probleem, aangezien zij me het toestel hebben meegegeven..

Alvast bedankt !

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    6 jaar is heel erg veel.
    Dit zijn de wettelijk bepaalde termijnen
    - 1 jaar wereldwijd of als bedrijf
    - 2 jaar als particulier
    - tot 6 maanden kan de verkoper kiezen om een omruiling doen, dit word ook nog gezien als een herstelling. Mits uitzonderingen.
    - 3 maanden (90 dagen) dagen bij herstellingen.

    6 jaar is heel erg veel of jij hebt het niet goed begrepen of hij heeft zicht versproken. In het geval van een toestel in combinatie met abonnement, kan dit dan wel. maar dat is op de kost van de provider en maar niet op die van de toestelfabrikant.
    In geval van de 90 dagen, word het enkel aanvaard met vertoon van je factuur.

    All dit staat uitgelegd op je factuur.

    Het is Europees bepaald dat een Fabrikant minimum 5 tot 6 jaar na lancering van een toestel, onderdelen moet voorzien voor de klanten, maar maar dit valt dus niet op het garantie termijn.

    Als ik en tip mag geven, ga eens lang bij een andere Genius medewerker, of als je het toestel hebt gekocht in een andere winkel, in deze winkel.

    Dit is geschreven met kennis van Belgische garantiewet, in Nederland kan hier lichte afwijking van zijn maar garantie is iets wat grotendeels Europees is bepaald. Hierin kunnen nog fouten zitten, of bij het lezen niet meer up to date zijn.
  • Ik heb het niet verkeerd begrepen, ik stond namelijk ook al verbaast te kijken toen de manager vertelde dat ik binnen 6 jaar mijn recht kan claimen bij de verkopende partij (zou hij ook best kunnen zeggen om me gewoon weg te krijgen, zo'n type was het wel)..

    Een andere Genius spreken niet zo makkelijk, aangezien die onder leiding van dezelfde manager staat die alles goed moet keuren.. En een andere Genius Bar proberen, tsja, weet ook niet of het zin heeft aangezien in de notities letterlijk is gezet dat ik het maar met mijn verkopende partij moet regelen. En ik heb het toestel via een online webshop gekocht, dus langs gaan kan helaas ook niet.

    Ik blijf het echter raar vinden dat de Genius Bar mij wel een telefoon mee kan geven, maar er niet verantwoordelijk voor hoeft te zijn.. Als je iets koopt/ruilt heb je meestal wel iets van garantie, want het is immers weer een 'nieuw' product. Maar zij beweren dat zij wettelijk geen garantie aan mij hoeven te leveren, ook al geven zij mij een nieuwe toestel bij omruiling van mijn oude.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Waarom geven ze u een nieuw toestel. Als het oude te beschadigd is, maar valt nog onder de garantie periode en de garantie afspraken. Kan je een nieuw toestel krijgen, dit is dan voor de reparatieperiode in te korten. Dit verlengt je garantieperiode niet.
Log In of Registreer om te reageren.