Upgrade naar macOS Sierra. Hoe met de apps?

October 2016 aangepast in macOS 10.12 Sierra
Beste AppleTipsFanaten,

Kreeg de raad om mijn "probleem" hier aan jullie te presenteren.
Sinds kort is het mogelijk om te upgraden naar Sierre. Zelf werk ik (voorlopig) nog met El Capitan.
Heb een opstart USB aangemaakt. Alles is probleemloos verlopen.
Alleen hoe zit het met de verschillend apps die ondertussen reeds geïnstalleerd zijn.
Bestaat daar ook ergens een procedure voor?
Of dien ik manueel alles opnieuw te installeren? Zowel de apps uit de app store als diegene die niet uit de Applestore komen.
Mag en kan ik er van uit gaan dat na een update ik in de Applestore alle aangekochte en gratis apps zie staan?
En wat met de apps die niet uit de Applestore komen? De eerste download heb ik netjes bewaard op de NAS. Maar bij sommigen zijn er ondertussen al verscheidene updates geweest. Hoe doe je dit dan?

Wil safe spelen voor ik upgrade. Las ook dat het safer was om nog even te wachten op de eerstvolgende nieuwe bijgewerkte upgrade deze maand. Is dit effectief zo?
Las verder dat MacPhun software nog niet mee is geüpgraded.
Dus één of meerdere tips zijn welkom.

jefvandejumenas

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    October 2016 aangepast
    Een USB-stick hoef je niet aan te maken voor een standaard installatie. Je kan macOS 10.12 Sierra direct uit de Mac App Store downloaden en dan installeren.

    Tijdens de installatie wordt het besturingssysteem opnieuw geïnstalleerd. Aan de gebruikers data (/Users/Gebruiker/) wordt niet geraakt. Alle apps die je ooit geïnstalleerd hebt blijven aanwezig. Voor sommige apps uit de Mac App Store zullen er updates zijn in de MAS. Voor apps die niet uit de MAS komen zal je moeten kijken of er updates nodig zijn. Aan de geïnstalleerde apps veranderd er dus niets.

    Er is mij één minpuntje bekend. Sommige Canon printers kunnen moeilijk doen na de update. Alhoewel Canon maandenlang macOS 10.12 Sierra Beta heeft kunnen testen, zoals alle ontwikkelaars, hebben ze daar blijkbaar weinig mee gedaan.
  • Hoi timosha bedankt voor je reactie. Ik had het voornemen om een clean install te doen>
    Heb namelijk een trage tot zeer zeer trage communicatie met mijn NAS.
    Had bij mijn overstap naar Apple iMac ook een AppleProtection Plan gekocht.
    Heb ze één keer gecontacteerd ... en daar is het ook bij gebleven. Want meteen werd er resoluut beweerd dat het aan de NAS lag en niet aan de iMac. Nochtans zijn er hier 5 andere computers in het netwerk en die hebben er geen last van. Draaien wel op Windows. Mijn argument dat het dan misschien wel aan de iMac kon liggen werd meteen van tafel geveegd. Diende dan maar contact op te nemen met de leverancier van de NAS (Lenovo).
    Daar ik geen zin had in een welles nietes spelletjes dacht ik dat het raadzamer zou zijn om te wachten tot een belangrijke update om alzo misschien dit probleem op te lossen.
    Maar zo tussen de regels doorlezend vermoed ik niet dat het een oplossing zou kunnen zijn.
    iMac en Windows staan 2 meter van elkaar en zijn samen aangesloten via ethernet op een switch. Dus als de ene het wel goed doet ... waarom de andere dan niet???
    grtz,
    jefvandejumenas
  • timoshatimosha    Moderator
    Om een lang verhaal kort te maken: OS X/macOS ondersteunt alleen nog SMB2. Als de NAS geen SMB2 (of SMB3) ondersteunt heb je een probleem. Een "clean install" verandert daar niets aan.

  • Kort maar duidelijk. Hier kan ik iets mee.
    Thnx,
    jefvandeumenas

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.