Terminal opent NAS ipv. MacBook?

August 2016 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Als ik de terminal nu open, dan zie ik standaard mijn NAS in plaats van mijn macbook. Hoe kan ik dit weer aanpassen?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Je ~/.bashrc bestand zal aangepast zijn.
    Ga in terminal en voer vi ~/.bashrc in.
    Controleer het bestand, deze zou standaard leeg moeten zijn. maar je kan er
    cd ~/ aan toevoegen om deze route te gebruiken.

    Afsluiten doe je door control + c te drukken. voer :x voor op te slaan en af te sluiten.

    Na het openen van een nieuwe venster zijn de aanpassingen toegepast.
  • Er zijn meerdere plekken waar het kan staan. Ik heb geen ~/.bashrc, maar ~/profile waar bij mij instellingen voor de shell staan. 45 regels, niet bepaald leeg ;-)

    Ook in de instellingen van de Terminal zelf kun je dit soort dingen instellen.
    Open een terminal en dan bij voorkeuren -> Algemeen -> Open shell met
  • QuintenQuinten    Moderator
    Klopt, maar hiet is het verschil bij bashrc en profile je hebt ook nog bash_profile, wanneer dit document moet worden ingeladen, bij profile is dit duidelijk dat het enkel bij het inloggen is van het account, en bashrc, is dan voor alle accounts (wat me handiger lijkt).
  • ~/.bashrc lijkt me niet voor alle accounts, omdat het in de home directory staat. Ik heb begrepen dat in de terminal van OS X bashrc doorgaans niet gebruikt wordt, bij ander Unix-achtige of een andere shell onder OS X bijv. iTerm 2 wel.

    Hieronder vrij vertaald uit Take Control of the Mac Command Line with Terminal (blz. 80):
    Wanneer je een nieuwe shell (sessie) opstart, dan leest Bash eerst de standaard systeem profiel instellingen, die zich bevinden in /etc/profile. Daarna checkt Bash of je een persoonlijk profiel hebt. Het zoekt eerst naar ~/.bash_profile en als dit bestand aanwezig is, dan worden de instellingen uit dat bestand gebruikt. Is dit bestand niet aanwezig, dan zoekt het naar het bestand ~/.bash_login en tenslotte naar ~/.profile Van deze drie bestanden wordt alleen het profiel geladen dat het eerst gevonden wordt, dus als .bash_profile aanwezig is dan worden de andere twee genegeerd.
Log In of Registreer om te reageren.