Wat is er bekend over "ransomware" icm. een Mac?

August 2016 aangepast in Algemeen
Graag hoor ik van u wat er bekend is over het criminele ransomeware en wat de bescherming is met een Apple iMac.
Het advies is o.a. om een recente back-up te hebben, die echter niet gekoppeld is aan de computer. Nu heb ik een
al een aantal jaren Airport Time Capsule als back-up. Is dit een veilige back-up?
Ik refereer maar even naar het artikel in Trouw van vandaag 1-8-2016 (gelezen via Blendle).
Uiteraard open ik zoveel mogelijk geen mails die afkomstig zijn van personen of bedrijven die ik niet ken.
De buffer op mijn iMac (KPN) is vrij goed en ik zie zelden spam, al moet ik mijn reclame map geregeld leeg te maken.
Vreemd is dat die buffer op mij iPad minder goed werkt en ik spam als reclame moet aangeven, wat ik altijd doe.
Op mijn iMac vind ik die spam zelden terug.
Zo kreeg ik vorige week een spervuur van Nespresso en telkens gooide ik het in de reclamemap (op mijn iPad dus).
Maar kennelijk bedachten ze telkens een ander adres. Uiteraard weet ik daardoor zeker dat ik nooit iets van Nespresso
ga kopen..... ;-) Uiteindelijk werkt dergelijke spam alleen maar averechts bij mij.
In hoeverre is een Apple (met altijd de laatste up-dates) bestand tegen dit soort ongein?

Alvast dank voor de reacties van dit toch wat zorgelijke probleem.

Vriendelijke groet
René

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    De bestaande beveiliging van Apple is als volgt, enkel iedere App kan alles doen, zolang het maar binnen het eigen programma blijft, wilt het toch communiceren met andere apps of gebruik maken van vertrouwelijke documenten/gegevens, zoals locatie, moet je dit eerst toestaan. Wil je toch nog zeker zijn dan raad ik je aan om via Systeemvoorkeuren, minstens dit aan te zetten via Beveiliging en Privacy ▸
    - Algemeen: Sta enkel apps toe van Apple Store (en erkende ontwikkelaars). Wil je toch een app openen van een ontwikkelaar, die niet erkend is door Apple kan je in dit panel dit toch eenmalig goedkeuren.
    - FileVault: inschakelen, kwaadaardige aanvallen worden hier door niet gestopt maar kan men geen gegevens zo maar lezen (ontsleutelen)
    - Firewall: ingeschakeld, Dit is in principe de standaard Anti-virus van Apple, om geen vreemde inkomende verbindingen toe te staan.
    - Privacy: Dit is net als privacy op je iPhone, om externe apps toegang te verlenen tot bepaalde functies van Apple.

    Voor iCloud kan je de beveiliging ook verscherpen, door er voor te zorgen dat Twee-Factor verificatie is geactiveerd (Beter dan Twee-Staps).

    Verder is het dan ook extra beschermd in OS Sierra (zie Safari die alle plug'ins standaard uitgeschakeld, zoals flash).

    Wat kan je inderdaad doen is een Timemachine maken, stel je hebt iets voor kan je nog altijd terug naar een oude backup. De Time Capsule zal zich automatisch "(ont)koppelen" als het nodig is om een kopie te maken.

    In Mail is zeer goed om een Spam filter goed te onderhouden, (hier bedoel ik eigenlijk, de Filter leren wat goed is en wat niet). Ook door de extern materiaal te blokkeren, zie Wees spammers te slim af in Mail op je Mac.
  • Bedankt!
    Het meeste had ik inderdaad al geregeld.
    Voor velen goede tips denk ik. :)
  • QuintenQuinten    Moderator
    Zo is dat. Mag dit worden gesloten?
  • Nou, wellicht hebben anderen nog ervaringen.
  • -Find my Mac inschakelen, https://www.apple.com/nl/support/icloud/find-my-device/
    -Browsen met een up to date browser. Safari en Chrome werken in een zg. sandbox omgeving en zijn hierdoor in principe veiliger.
    -Geen Java installeren, een nachtmerrie qua beveiliging.
    -Idem voor Flash
    -Werken onder een standaard account en niet onder je admin account.
    Tik in ieder geval nooit zomaar je beheerderswachtwoord in. Maw. alleen als je op dat moment iets aan de instellingen wijzigt of een programma/updates installeert, dus niet als je opeens een pop-up krijgt bijvoorbeeld tijdens het surfen. Vooral die popups die zeggen dat je Flash verouderd is zijn gevaarlijk.

    Persoonlijk gebruik ik vooralsnog geen anti-virusprogramma, tot nu toe was er één uitbraak van een trojan (Flashback), die gebruik maakte van een veiligheidslek in Java en die door Apple de kop in is gedrukt. Zover als ik weet is er nog geen ransomware in het wild voor OS X. Als je gegevens met Windows-gebruikers deelt, dan is een virusscanner wel aan te raden. Al was het alleen maar om te voorkomen dat je besmette bestanden met een Windows virus van je Mac (die er zelf geen last van heeft) overbrengt naar een PC.
Log In of Registreer om te reageren.