MacBook start niet meer op na hulpprogramma

June 2016 aangepast in Hardware problemen
Hallo,
Groot probleem: heb een disc scan gedaan met macbook (eerst controleer schijfbevoegdheden, daarna controleer schijf. En nu geeft hij aan dat er iets niet hersteld kan worden en krijg ik mijn macbook niet meer opgestart. Er was eigenlijk eerst niet echt iets aan de hand, gweeon wat traag, vandaar dat ik op aanraden e.e.a wilde checken. maar nou werkt niets meer. Wie o wie weet wat te doen?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Start de Mac in Single User Mode met ⌘ + S. Voer dan het onderstaande commando uit:

    fsck -fy

    dat kan even duren. Als fsck klaar is verschijnt de command prompt weer. Geef dan het commando reboot in.
  • Hi tinosha, hartelijk dank voor de reactie! Als ik cmnd +S heb ingedrukt komet er een hele serie woorden. Heb dan toen het leek te stoppen fsck-fy ingetoetst. er kwam toen:
    -sh:fsck-fy: command not found :/root#
    Heb ik het misschien op de verkeerde plek ingevuld?
  • timoshatimosha    Moderator
    June 2016 aangepast
    sh:fsck-fy: command not found :/root#
    Dat commando klopt ook niet. Het is: fsck SPATIE -fy

    PS:
    Het is al goed nieuws als de Mac kan opstarten in Single User Mode. :)
  • heb nu , na verder zoeken online (met andere mac) gevonden dat ik
    /sbin/fsck -fy kan intoetsen na opstart Single modus. Heb ik gedaan en nu zegt hij:
    The volume Macintosh HD could not be verified completely.
  • timoshatimosha    Moderator
    The volume Macintosh HD could not be verified completely.
    Blijf in Single User Mode en gebruik na die melding nog één keer fsck -fy
  • geeft nu aan: volume seems to be ok. daarna 'reboot' ingegeven. Krijg wit scherm met grijze appel, draaiend icoontje en dan komt er het OSX hulpprogramma's scherm. er staat nu bij totale capaciteit 500g, lijkt erop dat harde schijf gewist is?
  • krijg nu geen meldingen meer over volume, alle controle van de harddisk lijken ok. Maar hij start niet meer op. hij vindt geen opstartschijf.

  • als ik de computer 'gewoon' aanzet, dus zonder andere knoppen erbij, dan gaat hij automatisch naar hulpprogramma.
  • kom er net achter dat ik op de herstelschijf had geklikt, de andere, disl0s2, geeft allerlei foutmeldingen, ontbrekende threadrecords, en geeft dan aan: kan deze schijf niet herstellen, maak reservekopie, etc
  • nog eens een keertje in single mode opgestart, kom na ingeven reboot vanzelf weer bij het osx-hulpprogramma
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik weet niet wat je bedoelt met "hulpprogramma". Maar als dat de Recovery Partitie is betekent het dat er geen besturingssysteem gevonden werd op Macintosh HD. Je zal dan OS X opnieuw moeten installeren met deze Recovery Partitie.
  • Inmiddels alles opnieuw aan het installeren, software was te zeer beschadigd. Ervan geleerd beter regelmatig backups te maken...
    Hartelijk dank voor je hulp!
Log In of Registreer om te reageren.