Alleen lezen probleem externe NTFS harde schijf na update El Capitan op MacBook

March 2016 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Ik gebruik een macbook pro retina uit begin 2015 en een simpele windows laptop

Nu heb ik 2 maanden geleden een nieuwe externe harde schijf gekocht de toshiba Stor.E Slim Mac 500gb
Op die externe harde schijf zat het Tuxera NTFS for Mac-stuurprogramma geïnstalleerd waardoor ik de harde schijf op zowel mijn macbook als elke windows pc zou kunnen gebruiken

Het werkte perfect!
Ik zette al mijn films foto's en bestanden op de externe harde schijf en kon ze zowel op mijn macbook als windows laptop bewerken kopiëren en bekijken

Nu heb ik afgelopen weekend stomgenoeg mijn macbook geupdate naar El Capitan...
En ineens kan ik mijn externe harde schijf op mijn macbook alleen nog maar bekijken, maar niet meer verwijderen, aanpassen of iets via mijn macbook naar de externe harde schijf kopiëren.
Het bekende Read-Only probleem.

Hoe los ik dit zo snel mogelijk op?
Is er een andere manier dan de schijf te formatteren?
Hoe haal ik dat Luxera NTFS for Mac-stuurprogramma (wat op de externe harde schijf stond) terug of krijg ik dat weer werkende op mijn mac

Kortom hoe krijg ik alles weer werkend zoals het was

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    March 2016 aangepast
    Tuxera NTFS gebruikt hoogstwaarschijnlijk een niet digitaal ondertekende kext (kernel extensie). System Integrity Protection (SIP) in OS X El Capitan staat het gebruik van niet ondertekende kext niet meer toe.

    Je kan SIP uitschakelen net zoals je ook de airbags in een auto kan uitschakelen. Of Tuxera moet een digitaal ondertekende kext leveren. Of je formatteert de externe HD in exFAT. Of je koopt de Paragon NTFS drivers die wel digitaal ondertekend zijn. Mogelijkheden genoeg dus om het probleem op te lossen.
  • Bedankt voor je snelle en bruikbare reactie Timosha!

    Ik heb even getwijfeld om SIP uit te schakelen, omdat ik de schijf niet opnieuw wilde formatteren (heb er 250gb aan bestanden opstaan, dus duurt lang die allemaal eerst ergens anders veilig te stellen ect.) en geld uitgeven om dit op te lossen terwijl ik het een tekort van apple vind zag ik ook niet zitten.

    Maar heb toch Paragon NTFS even gekocht, geïnstalleerd en het probleem is opgelost!

    Superbedankt dus nogmaals

    Sven
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan zetten we er een slotje op.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.