OSX Mavericks snel afsluiten dmv Applescript

November 2013 aangepast in OS X 10.11 of eerder
In de terminal kan je snel je mac afsluiten door; " sudo shutdown-h now' in te voeren en vervolg je password in te voeren. Je Mac sluit dan snel af.

Vraag, is dit goed voor je mac?
Tweede vraag; kan dit ook in een applescript gezet worden en deze bijvoorbeeld in je dock te zetten?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    'sudo shutdown-h now' is een standaard Unix commando en dus niet schadelijk. Volgens de shutdown manpage betekent -h:

    "Requests that the system be either halted or powered off after it has been broughtdown, with the choice as to which left up to the system"
  • Oke, dat is mooi dank je voor het uitzoeken ;-) Wil zoals ik al schreef een snelkoppeling maken van bovenstaande maar hoe? Ik heb al zitten koekeloeren maar kom er niet helemaal uit.... hij geeft dan Unix fout.
  • timoshatimosha    Moderator
    November 2013 aangepast
    Met een Terminal Script kan het ook.

    1) Open Textedit;
    2) Voer de tekst in: sudo shutdown -h now
    3) Klik op Format -> Make Plain Text;
    4) Sla het tekstbestand op de Desktop op als Shutdown.command;
    5) Open een terminal. Ga naar de Desktop. Voer het commando chmod +x Shutdown.command uit;

    Als je nu dubbelklikt op Shutdown.command opent de terminal, het Administrator paswoord wordt gevraagd en het shutdown commando wordt uitgevoerd.
  • in Applescript is het:
    do shell script "sudo shutdown-h now"
    of
    tell application "Terminal"
    do script "sudo shutdown-h now"
    end tell
  • timoshatimosha    Moderator
    November 2013 aangepast
    "sudo shutdown-h now" gaat niet werken, "sudo shutdown -h now" wel ;-)
  • Top mannen! bedankt voor jullie uitleg, weten jullie ook of het mogelijk is dat het wachtwoord gelijk word opgenomen? Dus bij openen en dan gelijk afsluiten zonder mn password in te voeren. Alvast bedankt!
  • thx timosha! ik ga eens wat dingen proberen ;-)
  • Nou, ik geef het op. ik krijg het niet voor elkaar. Bedankt in ieder geval voor je hulp ;-)

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.