Het nut van Time Machine en Time Capsule

November 2013 aangepast in Airport en netwerken
Kan iemand mij het nut van time machine verklaren en dan niet alleen het feit dat het back-ups kan maken. Ik overweeg de aanschaf van Time-capsule 4th genaration van 2TB. Ik zou het ook als harde schijf willen gebruiken, kan dat?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    November 2013 aangepast
    Je kan een Time Capsule ook als netwerk HDD gebruiken. Wel met die beperking dat de netwerk HDD naar Windows computers geadverteerd wordt als een SMB2 FAT32 HDD met een maximale bestandsgrootte van 4 GB.

    Als je naast een Time Machine sparsebundle ook nog andere data gaat plaatsen heeft Spotlight op een Mac soms veel werk. De Time Machine sparsbundle kan men niet uitsluiten uit Spotlight. Met als gevolg dat Spotlight na een Time Machine backup soms de hele Time Capsule opnieuw gaat indexeren.
  • je kan hem gewoon gebruiken als een externe harddisk. erg handig ding.
  • WesleyWesley    Beheerder
    Time Capsule werkt erg handig, omdat deze van Apple zelf is werkt deze bijzonder goed met Time machine zonder teveel gedoe.. Uiteraard kun je hem gebruiken als harde schijf en deze eenvoudig benaderen via je Mac..
  • Ik heb 'm sinds een paar weken, gekocht samen met mijn nieuwe iMac.
    Hij is erg handig, ook omdat ik mijn eigen netwerkje kan maken, noodzakelijk door mijn woonomstandigheden. Ik gebruik hem uiteraard als externe harde schijf en alles gaat eigenlijk vanzelf. Zelfs installeren is een fluitje van een eurocent. Bij mijn oude iMac uit 2009 had ik een 1tb G-drive en die moest ik altijd weer aanzetten en uitzetten. Daar heb je dus geen last meer van.
    Ook de internetverbinding is erg goed, bij alle apparaten.
    Daarnaast is een gast netwerkje mogelijk met een eigen wachtwoord zodat je die aan je bezoek kan geven, zonder dat je je hoofdwachtwoord hoeft te geven. Nu iedereen tegenwoordig met zijn eigen draagbare pc'tjes langskomt vragen ze meteen je WiFi verbinding...
    En het is een fraai ding op je bureau. Je iMac hoor je tegenwoordig al helemaal niet meer en de Time Capsule eigenlijk ook niet, alleen heel zachtjes even als hij opstart.

    Groet
    R
  • Ik vind het ook een mooi ding. maar ik heb al een goed stabiel netwerk in huis. Ik zou hem dus alleen voor draadloze opslag, itunes server en uiteraard time machine willen gebruiken. Is dat ook mogelijk of zet ie altijd ook gelijk een in mijn geval overbodig netwerk op.
  • November 2013 aangepast
    Hij is niet echt goedkoop, dus wellicht een beetje zonde om niet alle mogelijkheden te gebruiken? Ik neem aan dat als je hem niet op je modem aansluit hij alleen als harde schijf werkt?
    Overigens vond ik alleen de verpakking al prachtig, dus die bewaar ik. Bij de iPad's viel die een beetje tegen.
  • Heeft het gebruik van Time Capsule ook een invloed op de werkingssnelheid van bijvoorbeeld een Mac-mini?
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik denk niet dat het gebruik van Time Capsule een invloed heeft op de verwerkingssnelheid van een Mac Mini. Hier draait nog een oude MacBook uit 2007. Ik zie geen significante vertraging als er een Time Machine backup gemaakt wordt op een Time Capsule.
  • Ik overweeg mijn AE 4e generatie in te ruilen voor een nieuwe versie. Ik heb ook nog 3TB aan Externe HD's. Wat zou nu het nut zijn om een TC te kopen (behalve estetisch)?

    De Externe HD kan ik via de USB poort koppelen aan de AE en deze HD als Airdisk gebuiken voor zowel Time Machine als opslag HD.
  • Kan TC ook als een reserve kopie gebruikt worden, bootable gemaakt met SuperDuper! ?
  • timoshatimosha    Moderator
    Nee, een Time Capsule kan niet bootable gemaakt worden met SuperDuper.
  • Wat zijn de voordelen van een Time Capsule 2TB tegenover een externe hard disk van 2TB? Wat kun je meer doen met een Time Capsule dan met een externe hard disk?
  • timoshatimosha    Moderator
    In de Time Capsule 2TB is de HDD ingebouwd. Een externe HDD zal je nog moeten aansluiten aan een router of server die AFP en SMB2 ondersteund als je dezelfde functionaliteit wilt als een Time Capsule.

    Voor het overige is een Time Capsule ook een zeer goede router.
  • November 2013 aangepast
    En bij de Time Capsule hoef je hem niet aan te zetten zoals bij andere externe hard disks. Voorheen had ik een G-drive, een mooi ding van aluminium, maar die moest ik
    dus wel telkens aanzetten. Dat vergat ik nog wel eens en kreeg na enige tijd de melding dat
    Time Machine geen update kon maken omdat hij de schijf niet kon vinden.
    De Tima Capsule die ik nu gebruik sinds enkele weken werkt volautomatisch, geen omkijken meer naar en elke dag vele reserve kopieën. Niet in gebruik staat hij in de ruststand.
    Ik vind mijn internetverbinding er ook op vooruitgegaan met de Time Capsule.
    Daarnaast is de reikwijdte groter.
  • Gaat uw snelheid van uw internet modem erop vooruit door gebruik van de Time Capsule?
  • timoshatimosha    Moderator
    Nee, een router verandert niets aan de bandbreedte van de netwerkaansluiting die de ISP geleverd heeft.
  • Bij de installatie van de Time Capsule, moet ik deze op de internet modem (bv Telenet) aansluiten? En moet mijn mac mini eveneens op deze modem aangesloten blijven, of kan het één via het andere?
  • timoshatimosha    Moderator
    De Time Capsule is een router. In het geval van Telenet wordt die aangesloten op de Docsis3+ modem van Telenet.

    Het is verstandig om door Telenet de router en Wi-Fi functies van de Docsis3+ modem-router te laten uitschakelen omdat je anders twee routers achter mekaar zet. Bovendien heb je dan ook nog eens twee (2) Wi-Fi toegangspunten. Heb je alleen maar een modem van Telenet en geen modem-router is dit natuurlijk niet van toepassing.

    Alles dat allemaal gedaan is sluit je de Time Capsule aan de WAN poort van de modem aan en kan je de Mac Mini aan één van de Ethernet-poorten van de Time Capsule aansluiten.
  • Moet ik de telenet router laten uitschakelen? Geeft dit problemen als ik dit niet doe?
  • timoshatimosha    Moderator
    Nogmaals: als je de Telenet router niet laat uitschakelen heb je twee routers na mekaar en twee NAT services. Dat kan problemen geven. De Time Capsule signaleert dit met een oranje blinkend lampje.

    Als je de Telenet router niet laat uitschakelen kan je de Time Capsule eventueel ook configureren als "Bridged Router". De Telenet router moet dat wel ondersteunen.
  • Bedankt om te reageren op mijn vervelende vraag!
  • timoshatimosha    Moderator
    Zonder dank en graag gedaan. Al jouw vragen zijn nu beantwoord. Er kan dus een slotje op het topic. Succes verder ;-)

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.