Van Windows naar Mac: nuttige tips?

October 2015 aangepast in Windows
Beste

Binnenkort ga ik een Imac kopen, maar ik heb hiervoor altijd met Windows gewerkt.

Kent er iemand misschien nuttige sites die me wat meer uitleg kan geven of tips kan geven omtrent de werking van het besturingssysteem (speciale functies, sneltoetsen, verschillen met Windows). Eigenlijk een kleine gids die je wat kan helpen om het besturingssysteem te snappen en onder de knie te hebben. Ik weet wel dat er een handleiding bijgeleverd zal zijn.

Maar misschien zijn er dingen/functies waarvan ik het bestaan niet af weet, omdat ze deze functies niet in Windows hebben. Of wellke apps die handig zijn die ik kan downloaden?

Ik hoor van heel veel mensen dat het besturingssysteem van Apple veel makkelijker is dan van Windows. Ik heb zelf ook een Ipad en ik vind het besturingssysteem zeer makkelijk, maar het besturingssysteem van de Imac is wel iets anders dan dat van de Ipad.

Ik hoop dat jullie mij zowat nuttige tips kunnen geven.

Alvast bedankt! :D

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Simpel gezegd, de windows toets is op de Mac de comando toets, Functietoetsen hebben een bepaalde opdracht (standaard) gekregen, te zien aan het tekentje op het toetsenbord, wil je toch (bijna nooit nodig) een functie toets gaan gebruiken dan combineer je met de function-toets + F12 bv.

    Windows taakbalk bevind zich bij OS X bovenaan, Programma's staan standaard onderaan in een Doc, actieve apps, zie je aan een bolletje die er onder staat. Je kan vensters fullscreen gaan werken door op het groene bolletje te klikken, navigeren tussen verschillende schermen doe je met een veegbeweging (4 vingers op een trackpad, 2 op een magic mouse). Alle vensters kan je terug vinden als je op de toets F3 drukt, Alle programma's vind je terug onder F4.

    Desktop: Hier kan je bestanden plaatsen, het is hier niet de bedoeling dat je snelkoppelingen plaatst van Programma's (het kan, en mag wel, maar waarom...).

    Finder, is het programma om naar bestanden te navigeren, net zoals "mijn computer", bestanden plaats je best, als beginneling in de documents map. Programma's in Programma's...

    Verder kan je tips, vragen en weetjes allemaal terug vinden op Appletips.nl, de zoekfunctie is slimmer gemaakt waardoor die relevantere topics hoger zal plaatsen.
    http://www.appletips.nl/?s=snelle+&+handige+tips+voor+Mac+OS+X

    Boeken kan je terug vinden in de bibliotheek, of een simpele OS X for dummies.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Qua programma's:
    de standaard programma's kan je gebruiken, Mail, Safari, iTunes, Foto's, Photo Booth, iBooks

    Extra apps die je gratis krijgt: Pages, Numbers, Keynote, Garageband iMovie. Net die als op je iPad.

    Verder voor te programmeren, zoals je in een voorgaande discussie vertelde, Chrome, Firefox (questie crossbrowser te programmeren), Sublime Text 2 en Adobe CC
Log In of Registreer om te reageren.