iMac 4K of non-retina 21,5inch

Geachte heer of mevrouw

Sinds 13 oktober 2015 zijn de nieuwe iMacs gelanceerd. Nu zou ik er graag eentje kopen, maar weet niet goed welke.

Ik zou eerst willen gaan voor de 4K iMac met 256 ssd. Of voor een non retina iMac van 1529 euro maar daarbij zou ik fusion drive 2TB kiezen. Welke lijkt u beter, is 4K een meerwaarde?

Ik zou mijn iMac willen gebruiken voor muziek te maken en te creëeren met Logic pro x en GarageBand. En volgend jaar ga ik waarschijnlijk webdesign volgen. Welke zou u me aanraden?

Is het niet beter om meer opslagplaats te hebben ipv een mooi beeld in 4K? Ik hoop dat u me kan helpen?

Mvg
Jimmy Truyts

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    4K is een meerwaarde als je er ook intensief gebruik zult van gaan maken, zoals filmmontage. Voor het werken in muziekprogramma's is dit niet zo'n meerwaarde als ook voor webdesign (zeker voor webdesign).

    Voor de toekomst: als 4K echt gaan doorbreken, en dat zal ook gebeuren in de huiskamers en op het internet is dat wel interessant. U hebt dan wel een kleinere ssd maar die kunt u opvangen door externe harde schijven te gebruiken met "voltooide" projecten.
  • En als ik nu eens voor de Imac 4K versie ga maar dan met 2TB fusion drive of zou ik dan toch beter voor de 256 SSD kiezen?
  • QuintenQuinten    Moderator
    October 2015 aangepast
    Zelf heb ik een Macbook pro met 265 GB ssd en dat is voor mij persoonlijk meer dan genoeg, heb al vaak een volle harde schijf gehad maar een externe harde schijf is altijd al de oplossing geweest. Qua ruimte voor programma's en foto's is een 256 GB al genoeg, heb je een ruime bibliotheek aan muziek en films die op elk moment van de dag wilt raadplegen is een 2TB dan wel interessanter. En natuurlijk is het budget dat je kan spenderen ook wel belangrijk in de keuze. Want met het geld dat je uitspaart kan je natuurlijk wel Software kopen en hardware om je muziek te maken :).
  • October 2015 aangepast
    Hallo Quinten

    Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 2TB fusion drive optie. Maar nu had ik hierover nog een vraagje? Ik wou eerst voor de 256 SSD gaan, ze zeggen dat SSD wel sneller zal zijn. Maar is de snelheid van deze 2TB even snel of net iets trager of misschien nog net iets sneller dan de SSD?

  • Qua ram geheugen is 8GB toch genoeg? Zou ik af en toe ook kunnen gamen op deze pc?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Fusion drive is een combinatie van een HDD en een SSD, wil zeggen beiden zitten er in maar bestanden die niet worden gebruikt (niet vaak). worden weggeschreven naar de HDD. Programma's en bestanden die je vaak nodig hebt zullen dan op de SSD worden gezet. Het verschil merk je wel. Maar zelf moet je niks doen, OS X regelt alles. Qua ram is dit zeker voldoende. Voor te gamen, er zijn niet zo veel games voor OS X maar die er zijn ondervinden zeker geen probleem bij een 8 GB. Vaak kan het gebeuren dat je ventilators zullen op volle toeren gaan maar dat is omdat de game veel CPU vraagt. Als je toch PC games wilt gaan spelen. Kan je best Parallels kopen of windows installeren op een partitie op de computer, houd wel rekening mee dat je DVD-games kan gaan gebruiken maar daar voor dien je dan wel een externe cd-dvd reader te hebben.
Log In of Registreer om te reageren.