Opslagruimte (bijna) vol - update naar El Capitan?

Op mijn MacBook Air krijg ik de melding: opslagruimte vol. Ik ben flink aan het opschonen geweest, o.a. filmpjes, foto's, programma's die ik niet gebruik, downloads (ook in e-mail).
Ik krijg nu de melding: Opslagruimte bijna vol.

Ik overweeg om een Nifty MiniDrive of iets dergelijks aan te schaffen voor foto's en filmpjes.
Maar ook als ik dat heb gedaan, zal de SSD nog vrij vol blijven.

Naast Office heb k bijna geen extra programma's geïnstalleerd.
De programma's die de meeste ruimte innemen, komen van Apple zelf.

Als ik kijk bij 'Over deze Mac' en 'Opslag', dan zie ik dat ongeveer 50% van de opslagruimte wordt gebruikt door 'Overig'.
1) Wat is dit?
2) Wordt dit correct weergegeven?

Uit mijn Windows-tijd kan ik me herinneren dat het zinvol was om zo nu en dan een schone installatie uit te voeren. Maar omdat ik bijna geen extra programma's heb geïnstalleerd, kan ik me niet voorstellen dat ik daardoor 'vervuiling' heb.

3) Zitten in Yosemite voorzieningen om in het opslaggeheugen te kijken en eventueel veilig ruimte vrij te maken?
4) Als het niet nodig is, doe ik het liever niet: is er een (veilig) programma om verborgen bestanden te verwijderen?

Alvast bedankt voor het meedenken!





Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Als je wilt weten wat de overige files allemaal inhouden kan ik je dit programma aanranden
    Disk Inventory X je krijgt een visuele voorstelling van je harde schijf. Let wel op dat je geen verkeerde bestanden verwijderd, zoals bestanden uit de bibliotheek.
  • Dankjewel voor je reactie Quinten, ik ga hier naar kijken.

    Jaap
  • QuintenQuinten    Moderator
    Als je van bepaalde bestanden niet weet of je ze mag verwijderen, mag je het altijd hier vragen.
Log In of Registreer om te reageren.