'Vreemde tekens' in meldingsvensters OS X

Hi. Sinds een aantal weken heb ik in sommige venstertjes 'vreemde tekens'. Ik kan het niet oplossen en heb geen idee wanneer en waardoor het is begonnen. Het is alleen in mijn account, niet in het andere account op de imac. (OS X 10.10.5)

Meestal is het geen probleem omdat ik toch wel weet wat er staat en wat ik moet invullen. Als ik dan bijvoorbeeld mijn wachtwoord invul verschijnen die tekens trouwens ook in (andere) vreemde tekens.

Soms is het onduidelijk waarop ik klik of waarmee ik kennelijk akkoord ga. Voorbeeld: als ik via het Dock de Deezer-app wil openen krijg ik twee keer een (waarschijnlijk hetzelfde) schermpje waarop ik moet klikken, maar als ik in het Dock van mijn andere mac op de Deezer icon klik gaat Deezer gewoon open, zonder dat ik ergens op hoef te klikken. Ik ben dus wel benieuwd waarop ik klik in het eerste geval. Het doet zich in verschillende situaties voor, bijv. als ik van account wil wisselen en in sommige gevallen waarmee je met iets akkoord moet gaan. Meestal als het OS X dingen zijn.
Een paar voorbeelden op: http://www.robbeumer.nl/vreemdetekens.html.

Herkent iemand dit of een tip? Alvast bedankt!

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Korte vraag heb je aan het systeem font bezig geweest, verplaatst, veranderd?

    Een voorbeeld: http://www.appletips.nl/lion-het-lettertype-van-een-applicatie-wijzigen/

    Ik raad aan om OSX opnieuw te installeren, dit is de veiligste en snelste manier, Opstarten met cmd-R
  • Het hangt er inderdaad van af wat de oorzaak is.

    Het kan ook een corruptie in de font cache zijn, in dat geval is er een tool in OSX voor om dat te herstellen, nl. atsutil.

    Volgens de Man-pagina de -remove optie in atsutil:
    will remove fontd System or User databases along with any cache
    files. Removing databases may cause the loss of font registration state:
    fonts activated outside the standard font directories, font faces dis-
    abled, and font libraries. New databases will be regenerated from fonts
    installed the standard font directories after the user logs out,
    restarts, or the fontd server is restarted.

    Open de Terminal uit de Hulpprogramma's map en geef het volgende in:
    sudo atsutil databases -remove

    Daarna kun je eventueel de bevoegdheden laten repareren, aangezien je de terminal reeds open heb, dan kan dit door:
    sudo diskutil repairPermissions /
  • @Quinten Bedankt,
    Ik heb een tijd geleden inderdaad een ander systeemfont gekozen, maar ik denk dat de vreemde tekens op ander moment optraden.

    De commando's om alles te herstellen (in de door jou gelinkte Appletips) leiden helaas niet tot herstel.
    Nieuwe installatie heeft helaas niets opgeleverd.
  • @Kor bedankt,

    Voor zover ik je suggestie begrijp aarzel ik om het toe te passen. Die commando's kom ik op internet best vaak tegen maar of ze zouden niet helpen, of het gaat om net iets andere problemen.
    Ik denk dat ik maar wacht op El Capitan, zo heel erg is mijn probleem nou ook weer niet dat ik iets ga doen wat ik niet goed begrijp. Bedankt voor meedenken!
  • Kun je de wijziging van het systeemfont niet ongedaan maken? Ik denk dat het wijzigen van het systeemfont inderdaad de oorzaak is, uit eigen ervaring. Als je tot El Capitan wil wachten, dan zou ik een schone installatie aanraden, gezien het feit dat dit probleem zich na een herinstallatie van Yosemite weer heeft voorgedaan.

    Het herstellen van de fontdatabase heb ik van de volgende site:
    http://osxdaily.com/2015/01/08/clear-font-caches-databases-mac-os-x/
  • @Kor Nee, het is me niet gelukt om hiermee het systeemfont te wijzigen. Met El Capitan ga ik zeker een schone installatie doen. Kan sowieso geen kwaad. Bedankt voor adviezen!
Log In of Registreer om te reageren.