Kan AirPort Time Capsule zowel (en tegelijkertijd) communiceren met Mac als met Windows PC?

May 2015 aangepast in Airport en netwerken
Ik werk met Apple (MacBook Air, iPad, iPhone).
Mijn vrouw werkt met Windows-laptop en Android-telefoon.
We willen:
1) draadloze en veilige backup van onze computers
2) sneller wifi voor al onze apparaten (waaronder ook Bose internetradio).

Vragen:
1) Kunnen we zowel met Mac als met Windows-pc gebruik maken van back-up mogelijkheden AirPort Time Capsule? Heef iemand hier ervaring mee in het gebruik?
2) Ik vermoed dat een snellere router onze wifi problemen kan oplossen. Heeft iemand ervaringen met wifi en de AirPort Time Capsule, in de combinatie met een Mac en een Windows-pc?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jaap

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    May 2015 aangepast
    Met een Windows PC ga je een Time Capsule niet kunnen gebruiken voor backups. Een TC toont zich aan een Windows PC als een FAT32 netwerk HDD. De maximale bestandsgrootte in FAT32 is 4 GB. Dat is niet handig voor een backup.
  • May 2015 aangepast
    1) De Time Machine backup software van de Mac werkt alleen op de Mac, niet onder Windows.
    2) De AirPort Extreme en Time Capsule wifi werken prima zowel voor Mac als PC.

    Overweging:
    Koop een aparte snelle wifi router (AirPort Extreme kan, maar er zijn goedkopere en minstens zo snelle non-Apple alternatieven) en gebruik een NAS voor de backups. Een merk als Synology heeft goede backup software (Time Machine support voor de Mac) voor zowel Macs als Windows PCs.

    Meer info:
    https://www.synology.com/nl-nl/dsm/5.1/data_backup
    http://tweakers.net/pricewatch/compare/560/350946;350048;338723/categorie/
  • Ik vond nog wat informatie over de standaard backup software in Windows.
    http://recode.net/2014/03/11/triple-coverage-back-up-your-computer-in-three-ways/


    There are lots of backup programs that can do such backups, but you needn’t spend extra cash. Both the Mac and Windows operating systems have built-in full-system backup utilities. On the Mac, it’s called Time Machine. In Windows, it’s called System Image Backup. Time Machine lets you restore individual files or the entire computer, and works continuously. In Windows 8.1, there’s a separate utility for continuously backing up and restoring files — but not the whole system — called File History. System Image Backup must be run manually.

  • timoshatimosha    Moderator
    Er bestaat ook Windows backup software die werkt zoals Time Machine. Oops!Backup is er zo eentje:

    http://www.altaro.com/home-pc-backup/

    Blijft nog altijd het feit dat een Time Capsule een slechte keuze is voor backups van Windows computers.


  • Beste mensen, hartelijk dank voor jullie reactie!
  • Vertel nog even wat het uiteindelijk geworden is. :-)

  • timosha wrote:
    Met een Windows PC ga je een Time Capsule niet kunnen gebruiken voor backups. Een TC toont zich aan een Windows PC als een FAT32 netwerk HDD. De maximale bestandsgrootte in FAT32 is 4 GB. Dat is niet handig voor een backup.

    TimeCapsule als FAT32 over een netwerk verbinding? Een schijf in een Time Capsule is niet als FAT32 geformatteerd en over een netwerkverbinding zie je nooit een indeling van een schijf. Een netwerk client ziet nooit (bijna nooit) een bestandssysteem op een server!


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
  • timoshatimosha    Moderator
    May 2015 aangepast
    @PaulvSchaik

    Ik weet meestal waarover ik praat. Zie bijlage (Quod Erat Demonstrandum). Dus nogmaals: een HFS+ Time Capsule HDD toont zich aan een Windows computer als een FAT32 HDD.



  • @timosha dat een schijf zich over een netwerk toont als FAT32 is echt onzin.... Feit blijft wel dat een Time Capsule niet een ideaal opslag medium is in een mixed omgeving. Gewoon een simpel Qnap of soortgelijke nas zou mijn advies zijn.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • Even om mijn punt voor mezelf te bewijzen heb ik net een database bestand van 12,9gb vanaf mijn Windows 7 machine naar mijn Time Capsule gecopieerd Zinder problemen. Als het fat32 zou zijn zou dit echt niet lukken. Windows connect naar een netwerk share via SMB en het onderliggende bestandssysteem wordt nooit aan de cliënt getoond.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • Iedereen bedankt voor de reacties!

    Het is een Airport Extreme geworden.
    Wifi is een stuk sneller!
    De 'oude' router is nog operationeel, vanmiddag per ongeluk poosje via oude router gewerkt en dat is te merken.
    Oude router uitzetten moet ik nog even uitzoeken, is immers tegelijk modem, maar daar kom ik wel uit.

    Voor de backup wil ik kijken naar afzonderlijke NAS, mogelijk i.c.m. met cloudopslag. Maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad.

    Nu ander probleempje, maar daar maak ik nieuwe discussie voor aan.

  • timoshatimosha    Moderator
    Goed zo. Dan maak maar een nieuw topic aan en dan zetten we er hier een slotje op. ;-)

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.