Gebruik AirDrop tussen MacBook Air en iPhone 5s

L4aL4a
March 2015 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Ik heb een Macbook Air (uit 2013, OS X 10.10.2.Yosemite) en iPhone 5S (iOS 8.2).
Ik wil bestanden/foto's met airdrop overbrengen van/naar macbook - iphone (en vice versa)
Blue tooth macbook en iphone ingeschakeld en beiden op het zelfde wifi netwerk.
Op een of andere manier lukt het mij niet bestanden te verzenden......

Voorbeeld:
Als ik op iphone een foto via airdrop naar macbook wil verzenden gebeurt het volgende;
Ik selecteer foto om te delen via airdrop, ik zie mijn iphone en tik daarop.
Via finder vervolgens airdrop zie ik melding met mijn naam (er onder iphone) en zie dat er verstuurd wordt.. ronde groene balkje loopt.....
Dat duurt echt een tijdje en krijg dan melding op iphone "geweigerd" en via finder airdrop "overdracht mislukt, probeer opnieuw".

Als ik op macbook bovenin in navigatiebalk op bluetooth teken klik zie ik lijst met alle blue tooth apparaten waaronder ook mijn iphone.
Als ik deze aanklik om te verbinden krijg ik melding: "Netwerk is niet beschikbaar. Controleer of netwerktoegang is ingeschakeld".
Het lijkt/ik denk dat het hiermee te maken heeft..... maar alle apparaten (iphones, MacBooks) zijn verbonden met zelfde wifi netwerk.......
Dit zelfde geldt ook als ik iphone van mijn man aanklik, ook vanaf zijn iphone kan ik niets via airdrop verzenden en krijg zelfde meldingen ("geweigerd" en "overdracht mislukt")
Onderling via iphone kunnen we wel via airdrop uitwisselen!!! Heel apart......

Wat onlangs wel lukte is met iphone via airdrop foto naar ipad air van mijn moeder (bij haar thuis) te verzenden, was in een paar seconden gelukt?!?

Heel verhaal, hopelijk duidelijk genoeg uitgelegd......
Graag help/advies wat ik verkeerd doe en/of instellingen op iphones en macbook wellicht moet aanpassen......
Anyway iemand die weet what's wrong????

Thanks a lot!

Groet Elvira

ps, hebben netwerk/internet van KPN.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    March 2015 aangepast
    Verwijder alle iPhones uit de Bluetooth instellingen op de MacBook Air. Verwijder ook de MacBook Air uit de Bluetooth instellingen op de iPhone. Herstart dan alle toestellen.

    Je mag de MacBook Air en iPhone niet koppelen met Bluetooth voor AirDrop. De Bluetooth (en eventueel Wi-Fi) koppeling gebeurt automatisch en onzichtbaar via Bluetooth 4.0 LE en Apple Wireless Direct Link (awdl - Peer-to-Peer Wi-Fi).
Log In of Registreer om te reageren.