Windows pc's/laptop in Time Capsule netwerk

January 2015 aangepast in Airport en netwerken
Ik ben een nieuwe apple gebruiker. Mijn hobby videobewerken en compositing. Dat deed ik altijd op pc-machines maar ben gezwicht voor de goede ervaringen van andere videobewerkers.... en het 4K/5K gebeuren. Ik heb in ons gezin bekabeld 2 windows-pc's en een cloudbox (LaCie) in netwerk plus een draadloze printer en een laptop. Het plan is om met een Imac 5k met Airport Time Capsule (3Tb) een nieuw netwerk op te zetten en daar de bestaande apparaten aan te koppelen.
Kan ik de PC's en Cloudbox zo achter in de Lan-poorten van de Time Capsule inpluggen en verbinding maken met de draadloze printer en laptop? Wat is de volgorde? a. eerst inprikken (Ethernet) en dan imac-time machine opstarten en installeren? Of andersom: b. eerst installeren en dan pc's aankoppelen? Ik heb op You Tube al wat installatiefilmpjes bekeken en hoop dat het bij mij net zo vlot zal gaan... Of ben ik nu erg naief??????? Ik hoop dat iemand met kan helpen/informeren hoe ik het het beste kan aanpakken... Groet, Reinie.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Om Time Machine op de iMac te activeren moet de iMac verbonden zijn met de Time Capsule. Op welke manier maakt niets uit. Dat kan over Wi-Fi of Ethernet. Ethernet is de beste optie. Dit staat los van de andere toestellen die je wil aansluiten.

    Aangezien je van Windows komt en nog Windows computers hebt wil ik toch even waarschuwen. Als je er aan denkt om die Time Capsule als een soort van NAS te gebruiken dan gaat dat erg tegenvallen op die Windows computers. Een Time Capsule toont zich, met het SMB2 protocol, aan Windows computers als een FAT32 netwerk HDD. Met alle beperkingen van FAT32.
  • Dank voor je snelle reactie Timosha!
    Nee, de Time Capsule wil ik als router gebruiken en als backup alleen voor de Imac. Daar wil ik op gaan videobewerken met final cut pro. De Cloudbox is de backup voor 1 windows pc. Daarop wordt video bewerkt met premiere en edius, in full HD dus flinke bestanden. Op de andere pc/laptop doen we de back-ups met losse harddisks. Dus eerst Time capsule aan het moden, Imac via ethernet aan de TC, TC activeren op de Imac en dan de Imac loskoppelen en de ander PC's aan de TC. Snap ik het zo goed?
    Groet, Reinie
  • timoshatimosha    Moderator
    January 2015 aangepast
    Als je de iMac niet constant wil aangesloten laten aan de TC via Ethernet dan maak je de eerste backup beter als de iMac nog bedraad is aangesloten. De eerste TM backup kan even duren. Alle volgende backups zijn incrementele backups en die kunnen ook via Wi-Fi gemaakt worden.

    Wanneer je andere apparatuur aansluit op de TC maakt niets uit zo lang je vrije LAN-poorten hebt op de TC. Er zijn maar drie (3) LAN-poorten op de TC.
  • Ok, zal er om denken. Ik heb nu ook drie apparaten bekabeld aan mijn oude router. Kan ik in het nieuwe netwerk de Cloudbox vanuit de windows-apparaten blijven benaderen. Vanwege het Fat32 verhaal dus ws niet vanaf de Imac.... (?)
    Vrijdag komt de Imac, ik ben erg benieuwd!!
    Nog even een tip maar misschien ken je hem al:
    Ik heb een programmaatje gevonden Time Machine Editor. Daarmee kan je de freqeuntie van backups op de TC instellen zodat hij niet ieder uur meer backupt maar bijvoorbeeld iedere 6 uur of zo...
    http://timesoftware.free.fr/timemachineeditor/
  • timoshatimosha    Moderator
    January 2015 aangepast
    Ja ik ken de meeste van die "handige' tooltjes maar gebruik die zelf niet. Die tooltjes vragen het root paswoord en er is geen kat die weet wat die nog allemaal uitspoken met die root rechten. Ik zou je ook aanraden die niet te gebruiken.

    Als je de backup interval wil veranderen dan gebruik onderstaande Appletip:

    http://www.appletips.nl/backup-interval-van-time-machine-aanpassen/
Log In of Registreer om te reageren.