Problemen na installatie OS X 10.10 Yosemite

October 2014 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Ik heb een iMac late 2009. Daar draait sinds vorige week OS X Yosemite op. Mijn ervaringen tot nu toe:
1. Het lijkt wel of de iMac een stuk trager is geworden (in opbouw van schermen),
2. Zodra schermbeveiliging start krijg ik de National Geographic foto’s te zien. Ondanks het feit dat ik iedere keer een andere fotomap kies.
3. Krijg iedere keer een ‘onbekende fout’ melding van iTunes. Na opnieuw opstarten is foutmelding weg,
4. Heb sinds vorige week tot twee maal toe ineens een zwart scherm gekregen. Waardoor iMac opnieuw opstart.

Van al deze problemen en bugs had ik voorheen geen last.
«1

Reacties

  • Ook mijn iMac is van eind 2009 en lijkt een stuk trager geworden. Daarnaast valt regelmatig de radio-verbinding uit (zowel via Safari als via Firefox, voor alle zekerheid beide browsers geprobeerd) en kan ik bijvoorbeeld Skype niet meer openen. Wie weet raad?
  • Ook mijn MBA (begin 2014) is trager geworden door Yosemite.
    Vooral het opstarten gaat super traag en Safari reageert soms helemaal niet meer.
    Mail wil soms niet meer sluiten.
    Handoff werkt niet goed
  • Mijn Imac (2012) is ook veel trager in het opstarten, opbouwen van beeldschermen, Mail, openen van programma's na Yosemite 10.10
    Iemand ook oplossingen?
  • Beste Mac-ers,

    Enkele vertragingen zijn voorlopig op te lossen door de transparantie te verminderen.
    Werkt als volgt;
    Systeemvoorkeuren - Toegangkelijheid (beeldscherm) - Verminder doorzichtigheid.

    Heeft al bij verschillende mensen aanzienlijk verbetering gegeven.
    Proberen dus

    André
  • Even een update.

    Sinds vanavond ben ik mijn hele iTunes bibliotheek kwijt na een foutmelding. Ook de previous library bestanden bieden geen oplossing want die geven exact dezelfde lege bibliotheek. Helemaal niks meer dus. Wat een bak ellende zeg. Vooral met een muziekverzameling van meer dan 80.000 tracks.
  • 80.000 tracks en geen backup? Is dat niet vragen om problemen?
  • October 2014 aangepast
    Hoi Tom2000, sterker nog ik heb 2 back-ups. Die heb ik dus opnieuw ingeladen maar ik ben wel al mijn afspeellijsten kwijt. Gelukkig houd ik die afspeellijsten ook bij in mijn iPod Classic. Die gebruik ik dan om de afspeellijsten weer te importeren. Maar irritant is het wel. Voorheen had ik dit soort problemen nooit. Stiekem verlang ik een beetje terug naar OS X Mountain Lion. Daarmee had ik nooit problemen (en de lay out van iTunes beviel mij ook veel meer).

    P.S.1 ik kopieer nu ook maar al mijn afspeellijsten.

    P.S.2 sinds vanavond heeft iPhoto kuren, die staat nu al een paar uur te stampen om bijgewerkt te worden (een kleine 40.000 foto's). Gelukkig ook daar een dubbele back-up van.
  • Ik dit jaar een nieuwe MacBook Pro (Retina, 15-inch) gekocht. Na update naar Yosemite is de wifi-verbinding zeer traag of valt soms helemaal weg. Dit is de oorzaak dat programma's waar een wifi-verbinding voor nodig is niet reageren of zeer traag. Hoewel natuurlijk niet de bedoeling heb ik mijn macbook bedraad aangesloten waardoor het wifi-probleem is opgelost. Nu afwachten wanneer het Apple behaagt een update uit te brengen die het wifi-probleem oplost.
  • Update: alleen mijn mail en internet werkt nog op mijn iMac (late 2009 model). Ik kom niet meer bij iPhoto, niet meer bij iTunes en ook niet meer bij mijn (externe) schijven. Time Capsule is onbereikbaar. Bureaublad verdwijnt plotseling. Het gekleurde roterende wieltje verdwijnt niet meer en de iMac sluit niet meer af.
  • Ik heb een iMac (late 2013) en alles werkt op zich prima. Heb wel het idee dat e.e.a. wat trager is geworden. Heb ook opnieuw printers moeten installeren en verder alle apps geüpdatet waar mogelijk. Wel houd ik vaak het probleem dat het scherm "bevriest" en dat het gekleurde roterende wieltje niet verdwijnt zodat ik niet meer kan afsluiten. Dit komt het vaakst voor als ik met meerdere PC's in het draadloos netwerk bezig ben. Wie heeft de juiste oplossing?
  • Ben een stukje verder. Ga met het "Schijfhulpprogramma" de bevoegdheden herstellen!
  • Mijn Macbook Air (2011) maakt regelmatig een nieuw netwerknaam aan, omdat de huidige al bezet is. Het gevolg: ik zie mijn Macbook Air inmiddels 10 keer in gedeelde Macs in de Finder staan 'and still counting'. Het lijkt erop dat bij de sluimerstand de Macbook niet netjes wordt afgemeld en bij wakker worden opnieuw verbinding wil maken en dan erachter komt dat mijn Macbook al in het netwerk bestaat. Wifi gaat via de nieuwste Airport Express. Probleem was er al tijdens Mavericks, maar is wel erger geworden in frequentie en eerder verscheen mijn Macbook Air nog niet in Gedeeld in Finder, nu wel.

    Ander probleem. Ik kan geen accent aigu, accent grave en de umlaut meer typen sinds de update naar Yosemite. Toetsenbord is ingesteld op Nederlands. Ik mis mijn accenten op de letters heel erg veel!
  • Mijn Imac (late 2009) start niet meer op na installatie Yosemite
    Soms krijg ik een dood bureaublad, geen balk boven in beeld nog wel een beweegbare muis
    kan alleen in veilige modus opstarten met continu flikkerend beeld
    al mijn disk gewist en opnieuw geïnstalleerd , en via time capsule terug naar mavericks gegaan. niks helpt
    Imac rijp voor de sloop bedankt aplle, it's amazing!!

    Of kan iemand me helpen?
    vast bedankt
  • Magicmouse verliest steeds verbinding op MacBook pro 2012. Maar ook dit schijnt al een bekend probleem te zijn. Oplossing heb ik nog niet gezien.
  • timoshatimosha    Moderator
    November 2014 aangepast
    @Frank1964

    Idem dito hier op een MacBook Pro Mid 2012. Erger nog, als de Magic Mouse de verbinding verliest gaat dat ding aan een andere Mac vragen om te verbinden. Heb een bug report ingediend dat werd gesloten als "duplicate".

    Voor zover ik kon zien zien heeft het iets te maken met Bluetooth LE en de OS X Handoff BTLE scanner.

    Ik heb het probleem kunnen oplossen met een nogal drastische ingreep. Sinds een week heeft de MM de verbinding niet meer verloren.
  • @Paul

    Hoeveel werkgeheugen werk je mee?
    Met 4 is het veel te weinig,hier momenteel 12 op een imac en dat werkt goed(alle dingen van Yosemite actief)
  • Nwe iMac Retina waarvan na 1 week toetsenbord bluetooth niet meer goed werkt... Iemand een idee?
  • Bram, in dat geval zou ik meteen met de support van Apple bellen.
  • IK heb diverse problemen, mijn apple TV kan geen verbinding meer maken. Maar in de finder wordt mijn Mac Pro en mijn macbook pro diverse keren weergegeven?? Ik begrijp hier niks van. Zie schermafbeelding.
  • biggest shit in the history of mac...apple moet heel snel dit shit fixen het best is terug na mavenricks moglijk maken en dit snel..
  • dit niet normaal vind ik..we moeten ons zelf bemoeien met deze problemen..wat doet apple dan ??we hebben geen tijd voor zon ........ probleem die is veroorzaakt door een onverantwoordelijke upgrade van appel..
  • ik heb na installeren van de update de volgende melding gekregen (Zorg dat je scherm compatibel is met HDCP en niet wordt weergegeven met behulp van Airplay) en heb nog niet een juiste oplossing gevonden.
    wie kan mij helpen.
    BVD John
  • Na installatie Yosemite kan ik Safari niet meer openen
  • Mac-mini van 1 jaar oud is verschrikkelijk traag na update.Webpagina's inladen gaat soms tergend traag.Transparancy veranderd zonder resultaat. Ik had juist een Mac gekocht vanwege de windows 8-miskleun. Blijkt een grote vergissing , ik heb al meer tijd verspild en ergernis gehad dan bij windows. Ik kijk met heimwee naar XP terug.
  • Op mijn iMac uit 2010 had ik precies hetzelfde, problemen, een lege programmamap, een launchpad wat maar bleef laden, traag, enzovoort. Ik heb een backup gedraaid, en daarna een schone installatie gedaan. De HD geleegd, een nieuwe Yosemite erop gezet.

    Alle problemen opgelost, werkt weer naar behoren.
  • Hey,
    Ik heb een imac 20 inch early 2008.
    door yosemite ook zeer traag geworden en in iphoto al mijn albums van half 2013 en heel 2014 kwijt :(.
    Weet niet hoe het terug te vinden.

    Iemand misschien een idee. kan ik Yosemite verwijderen en weer op mijn oude versie terug gaan?
    Of een idee waar ik die foto's kan vinden ?
  • @melisfitlife: Hoeveel geheugen heb je in je iMac zitten? Als dat minder dan 4GB is zou je kunnen overwegen om je geheugen uit te breiden naar 4GB.
    http://tweakers.net/pricewatch/219300/kingston-kta-mb800k2-4g.html

    Terug naar een eerdere versie van OS X kun je gaan door een backup terug te zetten, die je hopelijk gemaakt hebt voordat je Yosemite installeerde.
  • Hier op kantoor hebben we 4 Imacs staan welke een update hebben gehad met Yosemite, de agenda's zijn aan elkaar gekoppeld dmv iCloud. Omdat de mac's allemaal met hetzelfde apple ID verbonden zijn krijgen we allemaal pop ups/meldingen wanneer iemand een pagina opent op safari, er is al vanalles geprobeerd om dit uit te schakelen maar nog niets werkt. We kunnen dus van elkaar zien wat er op internet gedaan wordt. Iemand enig idee hoe we dit uit kunnen schakelen?
  • @MBGav: Heb je de notificaties al uitgezet?
Log In of Registreer om te reageren.