Windows 10 installatie op MBP

May 2016 aangepast in Windows
Aangezien de uitwisselbaarheid tussen Mac-Excel en Windows-Excel (met name VBA) niet optimaal is, wil ik Windows10 en Office2016 naast OSX op mijn Mac installeren. Heeft iemand tips&trics en/of aandachtspunten waar ik op moet letten? Van wat ik ervan op internet vind (ook op Appletips) is redelijk gedateerd waardoor ik de indruk krijg dan het niet veel meer wordt gebruikt, c.q. dat het wellicht (technisch) niet meer wordt ondersteund. Thanks!

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    May 2016 aangepast
    Kan je me eens vertellen wat je bedoeld met VBA. En wat voor type installatie je wilt.
    • Virtueel in OS X draaien (parallels/VirtualBox)
    - Voordeel: je kan Windows laten meegroeien, naar gelang aantal bestanden op je installatie.
    - Nadeel: neemt cpu in beslag dus zware programma's zullen hier vertraging van ondervinden (in geval van excel, weet ik het niet)

    • Naast OS X draaien (BootCamp)
    - hier is het voordeel en nadeel net omgedraaid
  • Hoi @Quinten, VBA staat voor Virtual Basic for Applications, vroeger werden dit macro's genoemd. Hiermee kan je middels codes aanvullende toepassingen binnen Excel of Word schrijven. Deze code is echter niet volledig uitwisselbaar tussen Mac en Windows. Ik vraag me dus af of Windows op de Mac (met behulp van BootCamp) een volwaardige Windows is en waar ik op moet letten bij installatie en aanschaf van Windows. Alvast bedankt voor je aanvullende info. (Internetlinks met actuele informatie etc.).
  • May 2016 aangepast
    Bootcamp en Parallels of VB zijn alle drie geschikt voor een volwaardig windows die je er uiteraard nog wel zelf bij moet kopen. Met Parallels of VB hoef je niet opnieuw te starten om windows te draaien, met Bootcamp moet dat wel. (je kunt met de virtualisatie software ook nog andere OS'en draaien trouwens)

    Bootcamp en VB zijn beide gratis, Parallels is dat niet.
    Overigens zit er bij Bootcamp een uitgebreide help voor installatie.
    houdt er rekening mee dat je bij Bootcamp van te voren een partitiegrootte moet kiezen, maak deze niet te klein, want, niet makkelijk, te wijzigen achteraf.
  • @peterdh, bedankt voor je info. Ik vraag me nog het volgende af: is vanuit Windows de gehele HD (dus ook de OSX partitie) benaderbaar, zodat mijn Officedocumenten op de iCloud-drive kunnen worden opgeslagen?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik verwijs je graag door naar deze pagina dit is enkel nodig voor BootCamp: https://support.apple.com/kb/PH17874?viewlocale=nl_NL&locale=en_US
    Je kan de andere partitie bekijken en het bestand kopiëren en bewerken op jouw huidige partitie. Bij Parallels en VisualBox is dit niet nodig omdat beiden van dezelfde schijf partitie gebruik maken net als OS X maar in dit geval kan er ook gewerkt worden met gedeelde folders.

    Kort samen gevat alles is benaderbaar op je harde schijf zonder internettoegang, iCloud Drive is ook te benaderen via Windows via het het programma'tje
  • Die partitie is vanuit Parallels enVirtual Box beschikbaar, en ook andersom, mits je dat zo instelt onder delen. bij Bootcamp lijk je het eerst te moeten kopiëren (uit Quintens link), dat is minder praktisch.
    Ikzelf gebruik Bootcamp alleen om te gamen, omdat je dan alle resources van je Mac ter beschikking hebt.
    Als het, zoals bij jou, alleen om Office gaat zou ik een virtualisatie programma gebruiken, dat scheelt nl. je hele mac opnieuw opstarten en je ziet beide systemen "naast elkaar".
Log In of Registreer om te reageren.