iMac blokkeert volledig na tijdje surfen

Hallo,

Sinds een goede week blokkeert mijn iMac volledig na een tijdje surfen.

Ik beschik over een iMac versie 27inch, eind 2009.
Software OS X El Capitan, laatste upgrade versie 10.11.4

Ik weet dat er verschillende problemen geweest zijn met El Capitan en Safari (heb ze ook gehad), maar bijvoorbeeld het probleem met de zoekbalk is opgelost.

Nu blokkeert gewoon de volledige Mac....

Heeft er nog iemand dit probleem? Ik ga ervan uit dat het aan de software ligt of zou het probleem toch elders ontstaan?

Reeds bedankt voor alle hulp!

Reacties

  • zou je wat meer uitleg kunnen geven over "blokkeert de hele mac"
  • Hallo, ik heb hetzelfde probleem. Ik maak vrij intensief gebruik van Safari en soms gebeurt het dan dat de hele zaak vastloopt, m.a.w. ik kan alleen nog de cursor bewegen. Maar wat ik ook aanklik, de iMac reageert niet meer. Ik moet dan afsluiten met de aan/uitknop en na een minuutje weer opstarten in de safe modus. Vreemd genoeg moet ik dan wel, zoals altijd, inloggen hoewel dat in de safe modus niet zou moeten zijn. Enfin, als alles weer gebruiksklaar staat sluit ik af op de normale manier (uitloggen en uitzetten) en start op de gewone manier weer op. Daarna gaat het weer een tijd goed.
  • Ik heb juist het zelfde sinds verleden week, ik moet hem ook uitzetten en terug starten, ik wacht ook op een oplossing
  • Ik heb precies hetzelfde probleem met m'n iMac 7.1 met 4gb werkgeheugen. De muis kan ik bewegen, maar ik kan niks meer aanklikken.
  • Voor de volledigheid: heb een iMac, medio 2010, Systeemversie: OS X 10.11.4 (15E65)
    Kernelversie: Darwin 15.4.0
  • April 2016 aangepast
    Ben reeds tevreden dat ik niet alleen met dit probleem zit. Terug wachten tot wanneer Apple een update doet veronderstel ik :-)
  • Precies hetzelfde probleem hier maar dan op een gloednieuwe MacBook Pro (Early 2015), ook met OS X versie 10.11.4. Heb zelf wat onderzoek gedaan op het web en blijkbaar zijn er een heleboel mensen met dit probleem wereldwijd allemaal sinds eind maart en begin april. Ligt volgens mij dus aan een update van het os. Hopelijk lost Apple dit snel op :neutral:
  • Bij mij loopt de iMac de laatste week elke dag vast, houd ik eerst tien seconden beeld met een geblokkeerde muis en zet hij zichzelf vervolgens helemaal uit.
    Daarna kost het minimaal twee keer herstarten voordat hij weer aan de praat is.
    Graag een reactie van Apple.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Hallo allemaal, zelf heb ik hier ook te maken gehad, en dit al bij vorige Beta's en huidige versies van Apple (sinds 10.11). bij mij is het voornamijk Safari. De computer logt gewoon uit. Zonder een zichtbare opstart (zie Apple logo bij opstart). Alle data blijft behouden, op de computer en programma's starten terug normaal op.

    Mogelijke stappen die je kan ondernemen
    Open Schijfbevoegdheden en activeer Schijf-EHBO.

    Safari:
    - Verminder aantal tabbladeren
    - Verwijder geschiendenis
    - Verwijder Safari Cache

    Problemen in Finder:
    Verwijder volgend bestand ~/Library/Caches/com.apple.finder/Cache.db

    Andere problemen en/of oplossingen:
    - Als verschillende programma's weigeren op te starten, Dien je te aanpassingen te doen in Save Mode (contacteer me voor meer info)
    - OS X opnieuw installeren.
  • Ik heb sinds ongeveer twee weken een 13 inch Macbook Air, sinds deze week loopt hij telkens vast als ik in Safari zit. Kan ik hier zelf iets aan doen zodat dit niet meer gebeurd?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Discussies samengevoegd.

    Er is op Appletips een artikel over verschenen:
    http://www.appletips.nl/os-x-10-11-4-bugs-en-problemen-oplossen/
Log In of Registreer om te reageren.