Crashen Safari

Ik ben in het bezit van een iMac die draait op OS X El Capitan 10.11.3. Sinds een week heb ik steeds vastlopers in Safari: websites openen niet of gedeeltelijk, scrollen op een website lukt niet en klikken op een bericht levert een eindeloos draaiend bolletje op. Kortom, Safari loopt steeds vast. Ik was blijkbaar niet de enige. Op diverse forums verscheen al snel een oplossing: Safari -> Voorkeuren -> Zoeken -> optie 'Inclusief Safari-suggesties' uitschakelen. Probleem leek daarna verholpen en alles functioneerde weer. Maar nog geen week verder heb ik weer dezelfde problemen. Kunt u mij helpen?

Reacties

  • Safari---Voorkeuren---Geavanceerd---Toon ontwikkelmenu in menubalk.
    Open ontwikkelmenu en leeg caches.
    Wis geschiedenis Safari.
    Start een keer op in veilige modes.
    Dit zijn dingen die je kunt uitproberen.
  • Ook bij mij: Safari en Mail starten niet op. Kan alleen geforceerd stoppen (MacBook Pro).

  • Bedankt voor je suggesties, Wally. Het legen van caches en het wisselvan de geschiedenis heeft echter niet geholpen. Vervolgens diende een volgend probleem zich aan: het straten in de veilige modus lukt niet. Tientallen keren geprobeerd, maar hij blijft maar in de 'normale' opstartmodus komen, i.p.v. in de 'veilige'. Iemand tips?
  • Inmiddels gelukt met opstarten in de veilige modus. Daarin blijken de websites die eerder vastliepen, nu wel te werken. Scrollen door de websites en doorklikken op items lukt nu wel. Ga ik vervolgens weer opstarten in de normale modus, dan heb ik weer dezelfde problemen: constant vastlopen in bepaalde websites in Safari. Als ik dezelfde websites vervolgens open in Google Chrome, dan leveren ze ook geen enkel probleem op. Wie helpt mij verder om dit Safari-probleem op te lossen?
  • QuintenQuinten    Moderator
    February 2016 aangepast
    1. Maak je gebruik van extensies? Schakel deze eens uit.
    2. Stop Safari (geforceerd stoppen)
    3. Open Safari met alt ⌥ toets ingedrukt
    4. Schakel bekabelde als draadloos netwerk uit op de computer
    5. Bezoek een website (zal niet laden)
    6. Verbind terug met internet en het gaat opgelost zijn.

    Is het nog steeds niet opgelost, mag je Safari afsluiten en de inhoud van volgende map naar de prullenmand plaatsen, ~/Library/Safari, herstart de computer en open Safari, deze is nu volledig gereset.
  • Bedankt voor je reactie, Quinten. Ik ga zeker proberen of het werkt. Nog een vraag vooraf over je tweede optie: Hoe ziet Safari er uit na de herstart als de bewuste map naar de prullenmand is verdwenen? Ben ik dan bijvoorbeeld alle favorieten kwijt?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Je kan de map verwijderen en Bookmarks.plist en TopSites.plist kan je bewaren en later terug plaatsen. Als je iCloud gebruikt zal dit normaal ook gesynchroniseerd zijn, om veilig te zijn kan je Systeemvoorkeuren ▸ iCloud ▸ Safari uitschakelen en na het proces terug inschakelen.
  • Hoi Quinten, Ik heb inmiddels beide opties geprobeerd, dus zowel loskoppelen van internet als het legen van de map -/Library/Safari, maar beide hielpen niet. In het begin lijkt alles het weer helemaal te doen, maar na enkele minuten loopt Safari weer vast. Opvallend is dat dit niet in alle websites gebeurt, want bijvoorbeeld Facebook blijft goed werken. Ik heb Bookmarks.plist en Topsites.plist ook weer teruggeplaatst van het bureaublad en in Systeemvoorkeuren heb ik Safari weer in iCloud ingeschakeld. Alle sites die in Safari vastlopen werken in Google Chrome 100% correct. Ik word er langzamerhand moedeloos van. Heb je nog een bruikbare laatste tip?? Alvast bedankt!
  • QuintenQuinten    Moderator
    Als je Flash of Java hebt geïnstalleerd, eens verwijderen. Ook de Safari iCloud instellingen in Systeemvoorkeuren eens uitschakelen, er kan een synchronisatie probleem zijn.

    Vroeger heb ik ook problemen gehad met Facebook, maar dit lag aan een caching probleem buiten mijn computer, nu heb ik hetzelfde met Youtube, maar dit komt door een lokale server. Het verdween enkele weken later, ondertussen hadden andere browsers hadden hier geen last van.

    Nu ik dit zit te vertellen, kan je eens kijken of proxy instellingen in orde zijn op je computer Systeemvoorkeuren ▸ Netwerk ▸ Geavanceerd ▸ Proxy's.

    Een laatste gouden tip: dat je kan kijken of het niet ligt aan je router, is het uitproberen op locatie, als het een laptop is of via de iPhone verbinden met Persoonlijke hotspot
  • Adobe Flash bleek inderdaad de boosdoener! Toen ik die verwijderd had, werkte Safari weer als vanouds. Zonder je tips had ik het euvel nooit gevonden, dus nogmaals dank, Quinten!
  • QuintenQuinten    Moderator
    Leuk om te horen, maar blijkbaar ben je niet de enige, hier blijken ze ook problemen te hebben http://genius.appletips.nl/discussion/2761/safari-loopt-regelmatig-vast#latest ik sluit de discussie.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.