Automatische tekstvervanging.

Via "Systeemvoorkeuren-Toetsenbord-Tekst-Vervang/Door" kan een ingevoerde tekst automatisch door een andere tekst worden vervangen. Zo nu en dan wil ik echter dat deze vervanging niet (n mijn mail) wordt doorgevoerd. In iOS wordt het woord eerst voorgesteld en dat kan dan eventueel via het kruisje worden geannuleerd. In OSX is dit niet het geval. Wat is hier de mogelijkheid om te annuleren? Alvast bedankt!

Reacties

  • Je kunt het automatisch aanpassen uitzetten, maar niet op een per App basis. Het is alles of niets. Ik heb het nu uitstaat, omdat er soms iets kwam te staan wat niet de bedoeling was. De controle staat wel aan, dus aan de rode lijntje onder een wordt zie ik dat het een probleem is en kan ik eventueel laten herstellen.
  • Hi @Cor, wat jij volgens mij bedoeld is de spellingcontrole, hoe dit werkt is mij duidelijk. Wat ik bedoel is de tekstvervanging op basis van zelf ingevoerde woorden. Bijvoorbeeld "nav" wordt vervangen door "naar aanleiding van", of "nl" wordt "namelijk", terwijl in dit laatste geval ook "nederland" kan worden bedoeld, maar dan moet NL gewoon blijven staan. Het grappige is dat tijdens het typen van dit bericht eventuele suggesties eerst worden getoond waarna dit kan worden geannuleerd, terwijl in "Mail" deze suggesties niet worden getoond en zich dan dus het geschetste probleem zich voordoet. Overigens lijkt het erop dat alleen "Mail" zo eigenwijs is... Misschien zit het probleem alleen in deze applicatie, maar ik weet de oplossing niet.
  • Sorry, met @Cor bedoel ik @Kor...
  • Hi @Kor, wat jij volgens mij bedoeld is de spellingcontrole, hoe dit werkt is mij duidelijk. Wat ik bedoel is de tekstvervanging op basis van zelf ingevoerde woorden. Bijvoorbeeld "nav" wordt vervangen door "naar aanleiding van", of "nl" wordt "namelijk", terwijl in dit laatste geval ook "nederland" kan worden bedoeld, maar dan moet NL gewoon blijven staan. Het grappige is dat tijdens het typen van dit bericht eventuele suggesties eerst worden getoond waarna dit kan worden geannuleerd, terwijl in "Mail" deze suggesties niet worden getoond en zich dan dus het geschetste probleem zich voordoet. Overigens lijkt het erop dat alleen "Mail" zo eigenwijs is... Misschien zit het probleem alleen in deze applicatie, maar ik weet de oplossing niet.
  • KorKor
    January 2016 aangepast
    Sorry, inderdaad verkeerd begrepen.

    Wat jij wilt kan met het programma TextExpander. Je kunt hele lijsten aanleggen van afkortingen voor bepaalde woorden, bijv. el cap of elcap kun je laten vervangen door El Capitan. Je kunt bepalen of de expansie hoofdlettergevoelig is of niet, dus jou "nl" voorbeeld is mogelijk. Als je weet dat je bepaalde woorden steeds fout typt, dan kun je die opnemen in de lijst en laten aanpassen tijdens het typen. Er zijn hele lijsten die je kunt downloaden met veel gemaakte typefouten in het Engels en Nederlands.

    Je kunt als je veel standaard teksten verstuurd, bijv. per email, een hele lap tekst met één codewoord oproepen. Er is ook een iOS versie, dus je kunt je woordenlijsten syncen tussen je Mac, iPad en iPhone.
Log In of Registreer om te reageren.