Mail sluit niet altijd af tijdens afsluiten Mac

WilWil
November 2013 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Sinds mavericks update sluit mail niet altijd.
En dat heeft dus ook gevolgen voor het afsluiten van de Mac
De mail moet dan steeds geforceerd gestopt worden.
Het rare is dat mail soms wel en soms niet af te sluiten is.
Graag hulp

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Heb je de Mail update van deze week uitgevoerd?
  • Ja hoor
    Had hier gehoopt de oplossing te vinden.
    Heb, toen dat niet hielp, ook mail uit de bibliotheek verwijderd maar ook dat gaf het gewenste resultaat niet.
    Ook mail nog eens opnieuw laten opbouwen wilde niet baten.
  • timoshatimosha    Moderator
    Als Mail niet wil afsluiten dan is het proces meestal nog met iets bezig. Synchroniseren bijvoorbeeld als je een IMAP/Exchange account gebruikt. Welke mail provider gebruik je dan?
  • timoshatimosha    Moderator
    OK. Volgende stap: is het een POP3 of IMAP account?
  • Maar dat is een pop account
  • timoshatimosha    Moderator
    Een POP3 account kan geen grote problemen veroorzaken in Mail. De mail wordt gedumpt in de Inbox en dat was het dan. Er vindt geen synchronisatie plaats.

    Als het probleem nog eens optreedt dan open de OS X Console en kijk na wat Mail aan het doen is of waarom het proces blijft hangen.

    Je kan ook de Mac eens opstarten in Safe Boot (de Shift-toets drukken tijdens het opstarten). Dan met Disk Utility (Schijfhulprogramma?) de permissies herstellen van de Macintosh HD. Na het herstel normaal herstarten. Safe Boot herstelt ook problemen met de HDD mochten die er zijn.
  • Hoe open ik de OS X console?
  • timoshatimosha    Moderator
    Ga naar Programma's -> Hulpprogramma's en open Console. Of open Console met Launchpad. Het icoontje van Console ziet er zo uit:

  • OK ik ga aan de slag en meld me met de resultaten
  • timoshatimosha    Moderator
    OK. Als het opstarten in Safe Boot lang duurt dan is de Mac druk bezig met het herstellen van de Macintosh HD. Geen paniek dus, Succes verder.
  • Sorry maar ik zie bij schijfhulpprog. Niets over permissies herstellen.
  • timoshatimosha    Moderator
    November 2013 aangepast
    Bij mij is alles in het Engels maar met dit plaatje zou het moeten lukken:

  • Na het uitvoeren van de safe boot lijkt tot nu toe alles weer perfect.
    Zeer hartelijk dank tot zover.
  • timoshatimosha    Moderator
    Zonder dank en graag gedaan. ;-)
  • Te vroeg blij geworden.
    En console zeg|
    Mail could not create query for expression
  • timoshatimosha    Moderator
    November 2013 aangepast
    Raar probleempje. Ga in Mail naar Voorkeuren -> Accounts. Wat staat er in "TLS Certificate" voor het Ziggo account?

    Verhoog ook de tijd dat mails moeten opgehaald worden naar 15 minuten of hoger.
  • Ook ik heb wel eens last van dit fenomeen, maar ik geef de schuld dan maar aan mijn zakelijke exchange account wat ook altijd mee draait in mijn mail programma. Soms wil ook het google account wel eens roet in het eten gooien.
  • tls certificaat staat GEEN
    en de google account is zeker NIET de oorzaak want die had ik er een he;e poos uitloggen maar dat veranderde niets aan de fout
  • een bijkomend probleempje:
    jullie melden in tips dat nieuwe mails in het berichtencentrum verschijnen ook zonder dat de mailapp. actief is en er dan de keuze is van verwijderen of naar afz.
    welnu bij mij staat niet verwijderen maar SLUIT en er komt geen melding als mail niet actief is
  • het probleem lijkt toch mavericks related bij lions was deze fout er niet
  • Dit probleem heeft of doet zich bij mij ook voor maar alleen als ik een mail rechtstreeks heb beantwoord uit het berichtencentrum, als ik dit niet doe heb ik geen enkel probleem met mail maar beantwoord ik een mail rechtstreeks vanuit het berichtencentrum heb ik het probleem met afsluiten heb contact gehad met applecare maar heb nog geen reactie gehad.
  • Thx. Dat klopt bij mij ook. Ik neem maatregelen.
  • timoshatimosha    Moderator
    @Wil

    "tls certificaat staat GEEN"

    Zet voor een test het TLS certificaat voor het Ziggo account eens zoals in het onderstaande plaatje. Als dat ook niet werkt kan je het weer op "Geen" zetten:

  • October 2015 aangepast
    Hoi timosha, dit probleem had ik ook, al heel lang en ook soms met El Capitan.
    Ook het opstarten was een probleem, hij kwam ook gelijk op het venster. Ook met verborgen aangevinkt.
    Nu doe ik dat TLS ook veranderen en het werkt super!

    Bericht van 2013 helpt mij haha

    THX
Log In of Registreer om te reageren.