Inlogprobleem op Airport Extreme na overgang op KPN Experia Box

May 2015 aangepast in Airport en netwerken
Ben overgestapt van Ziggo naar KPN. Kreeg een nieuwe router (Experia Box V9) en sindsdien heb ik problemen met mijn Airport Extreme (AE).
Heb alle tips uit andere draadjes opgevolgd: AE niet achter switch, Statisch IP nummer gegeven, als bridge ingesteld, 5GHz netwerk andere naam gegeven en DHCP Range veranderd. Fabrieksreset gegeven en alles opnieuw geïnstalleerd. Telkens doet de AE het dan een paar uur perfect. Kan met alle apparaten inloggen en haal hoge snelheden. Daarna klapt ie er uit. Ik kan niet meer inloggen met mijn apparaten. Ik krijg steeds de melding dat wachtwoord onjuist zou zijn.
Heb het als volgt geconfigureerd:

1) Experia BOX (EB):
DHCP Range start: 192.168.2.10
DHCP Range end: 192.168.2.252
DNS Server 1: 195.121.1.34
DNS Server 2: 195.121.1.66
Default gateway: 192.168.2.254
DHCP Binding: Enabel 192.168.2.1 gevolgd door het Mac adres van de AE
IPv6 DNS origin get DNS server from LAN
IPv6 Enable

2) Airport Extreme
Terug naar fabrieksinstellingen, maak netwerk aan, netwerk een naam gegeven, wachtwoord ingegeven, diagnose en gebruik: verstuur niet.

3) Op het AE configuratieprogramma (op Ipad uit App Store) configureer ik de AE als volgt:
Beveiliging: WPA2-persoonlijk
Gastnetwerk: uit
Statisch IP adres wijzig ik in 192.168.2.1 (dus buiten IP range van EB; die begint pas op 10)
Subnetmasker: 255.255.255.0
Routeradres: 192.168.2.254
DNS server primair: 195.121.1.34 (die stond al in grijs ingevuld maar die zet ik handmatig vast en dan kleurt hij blauw)
DNS server sevondair: 195.121.1.66 (die stond al in grijs ingevuld maar die zet ik handmatig vast en dan kleurt hij blauw)
Domeinnaam: optioneel
IPv6 DNS server: primair fe80::1, secondair: optioneel
DHCP en NAT: routemodus zet ik uit (brugmodus)
5GHZ netwerk verander ik de naam in de naamnetwerk met toevoeging 5GHz
Bestanddelen laat ik aan staan
Radiokanaal: automatisch
Configureer IPv6: allen link-local
IGMP Snooping: uit
Vervolgens herstart ik mijn basisstation.

4) Alles werkt dan 100%. Sonos doet het goed, interactieve TV doet het goed en alle apparaten aangesloten op het netwerk -zowel draadloos als bedraad - werken een paar uur perfect.

5) Heb het probleem voorgelegd bij Apple en daar dachten ze dat het de hardware was. Heb een nieuwe AE gekregen maar de nieuwe heeft dezelfde klachten. Dat was het dus ook niet.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Reacties

  • Ik heb hetzelfde probleem. Heb je dit al opgelost. Zo ja, hoe.
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik ben een paar dagen bezig geweest met zo'n Experiadoos probleem. Het probleem zit in de Experiadoos.

    Voor KPN TV maakt die router een VLAN (Virtual Local Area Network) aan boven op het bestaande LAN (Local Area Network). Dat is geen groot probleem zolang de Experiabox de enige router in het LAN is. Als er één of meerdere secundaire routers in brugmodus gebruikt wordt dat wel een probleem.

    Ik heb dit probleem opgelost door de Ethernetkabel van de KPN TV decoder direct te verbinden met de Experiabox. Dus niet over de Airport Extreme of een andere router laten lopen laten lopen.

    Waarom die Experiadoos een VLAN aanmaakt weet ik niet. De Ziggo Horizon Mediabox doet dat trouwens ook. Maar die maakt het nog iets bonter. Die doos claimt negentien (19) IP-adressen van de DHCP server. Ook als die al in gebruik zijn door andere apparaten.



Log In of Registreer om te reageren.