Tijdelijk (half jaar) Windows op een MacBook Air

December 2015 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Mijn dochter gaat begin volgend jaar voor een half jaar op Erasmus naar Denemarken en MOET voor de universiteit daar een pc hebben met een engelstalige versie van windows.
Haar pc is een MacBook Air en zou liefst geen windows pc kopen voor dit half jaar!
Een windowsversie met serienummer willen we natuurlijk wel aanschaffen.

Is er een (gemakkelijke) oplossing om windows een half jaar op hare MB te draaien via een USB-stick of zo?
Of moet dit volledig geïnstalleerd worden op de MB?

Zo ja, wil je dit een beetje uitleggen hoe dit gedaan moet worden omdat we leken zijn hierin.

Alvast bedankt!



Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Windows draaien van een USB-stick gaat niet lukken. Je kan Windows op een Boot Camp partitie installeren. Of als een virtuele machine in Parallels of VMWare.
  • Wat is het verschil tussen het op een Boot Camp partitie te installeren en een virtuele machine in Parallels?

    - Verschil in grootte op de schijf?
    - werkt dit hetzelfde, ook als er nog bv een bijkomend programma moet worden geïnstalleerd?
    (weet wel niet of dit nodig is)

    Het is maar als ze straks ginder is, ze geen problemen heeft tijdens haar studies.

  • timoshatimosha    Moderator
    Met Boot Camp draait Windows op een aparte partitie op de MacBook Air. Men kan de Mac dan opstarten in Windows of OS X. Hier is geen speciale software voor nodig behalve een geldige Windows licentie;

    Met Parallels of VMWare draait Windows in een virtuele machine op de Mac. Naast een geldige Windows licentie moet ook nog Parallels of VMWare aangekocht worden.

    De benodigde ruimte op de HD is voor beide opties ongeveer hetzelfde.

    https://support.apple.com/en-us/HT201468

    http://www.parallels.com/eu/products/desktop/
  • QuintenQuinten    Moderator
    VirtualBox is een gratis alternatief voor Parallels. En Windows kan je weldegelijk op een externe harde schijf draaien, enkel moet deze beschikken over voldoende rekenkracht en snelheid. Dit is eigenlijk niet aan te raden, want het systeem kan snel crashen.

    VirtualBox heeft net als voordeel dat het kan groeien naargelang je Windows partitie grote. En draait in OSX zelf zoals Parallels.
  • We zitten momenteel een beetje vast, kunnen jullie misschien helpen?

    Via bootcamp willen we dus windows installeren.
    We hebben een engelstalige windows 7 64bit engelstalige versie op een usb stick staan in een iso-bestand.
    Als we de installatie willen doen start windows (van de usb) op tot het scherm komt van welke taal en versie je moet aanduiden.
    Maar dan hebben we het probleem dat het toetsenbord/trackpad of externe muis niet werkt.
    Enkel de aan en uit knop werkt nog.

    We hebben de 3 bestandjes van (via bootcamp 5 aangegeven bestandjes voor toetsenbord ondersteuning) bij op de usb stick gezet, maar toch doet het niets.

    Wat kunnen we nog doen om het toetsenbord/trackpad toch te laten werken?
  • timoshatimosha    Moderator
    1) Ben je zeker dat je een Windows 7 retail versie gebruikt en geen OEM versie?
    2) Heb je de Boot Camp installatie handleiding stipt gevolgd?

    https://support.apple.com/en-us/HT201468
  • @timosha

    1) We hebben de windows 7 gedownload via deze link, maar wat het verschil is tussen een retail en een OEM versie weet ik niet.
    Hoe kan je dit zien?

    2) Alles stap voor stap gevolgd.
  • Ik zie dat ik de link niet heb bijgevoegd, daarom hieronder de link https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows7

    Onderaan bij "product key" hebben we onze "retail" produktcode ingevuld en hebben zo direct het ISO-bestand gedownload.

    Hoe kan je zien of de gedownloade versie een retail of OEM versie is?

    De BootCamp installatie is stipt gevolgd ...

  • timoshatimosha    Moderator
    December 2015 aangepast
    Dat is een Windows retail versie.
    We hebben de 3 bestandjes van (via bootcamp 5 aangegeven bestandjes voor toetsenbord ondersteuning) bij op de usb stick gezet, maar toch doet het niets.
    Dat is niet volgens de instructies. De Boot Camp drivers moeten op een aparte USB-stick staan die in FAT32 geformatteerd is. Niet op de USB-stick met het ISO disk image. Lees de instructies nog eens aandachtig:

    https://help.apple.com/bootcamp/assistant/6.0/

    En onder OS X El Capitan gebruikt men Boot Camp 6, niet Boot Camp 5.

  • Om even terug te komen op ons probleem (de dochter is heel de week op kot en daarom dat ik zo weinig kan reageren door de week)

    Ondertussen hebben we alles toch zeker nog eens een 5 tal keren opnieuw geprobeerd maar alles blijft ongeveer bij het oude.

    Ook schreef timosha "dat het niet volgens de instructies is en dat het op een aparte USB stick moet staan ...
    De nederlandstalige en de engelstalige hulppagina van BootCamp 6 spreken zich hierin tegen.
    Mijn engels is heel rampzalig en moet dus voor alles google translation gebruiken ofwel aan de dochter vragen ...

    Zoals ik begrijp uit onderstaande link kan, kan je windows7 niet via BootCamp6 installeren?
    https://support.apple.com/nl-be/HT205016
    Klopt dit?
    Zo ja, kan je BootCamp 6 downgraden naar BootCamp 5,1 of BC4 ?

    Het gene we hebben:
    De MacBookAir begin 2014 met OS X El Captain versie 10,11 en BootCamp 6
    Schijfruimte vrij 50 GB
    Liefst zou ze windows 7 (engelstalig) hebben omdat ze dat vroeger in het nederlands had.
    We hebben een retail licentienummer voor windows7

    We geraken telkens tot:
    Als we de installatie willen doen start windows (van de usb) op tot het scherm komt van welke taal en versie je moet aanduiden.
    Maar dan hebben we het probleem dat het toetsenbord/trackpad of externe muis niet werkt.
    Enkel de aan en uit knop werkt nog.
    Dus windows is nog steeds niet geinstalleerd!
  • timoshatimosha    Moderator
    January 2016 aangepast
    Op de MacBook Air 2014 kan men Windows 7 64-bits installeren met Boot Camp Support Software 5.1

    https://support.apple.com/en-us/HT205016

    Boot Camp Support Software 5.1.5640:

    https://support.apple.com/kb/DL1721?locale=en_US
  • @timosha
    Nog eens bedankt voor de reacties die je telkens geeft.

    Nu heb ik nog de vraag van : kan je BootCamp zelf downgraden van 6 naar 5,1,5640?
    Zo ja, hoe kunnen we dit best doen?
    Gewoon BootCamp 5 downloaden en installeren over de 6 (als dat gaat) of moet 6 verwijdert worden?

    Voor jullie lijkt dit misschien domme vragen, maar ik ken hier weinig of niets van en zou nadien niet graag hebben dat niets meer werkt.
  • timoshatimosha    Moderator
    Boot Camp Assistant en Boot Camp Support Software zijn twee verschillende dingen. Boot Camp Assistant is onderdeel van OS X en kan men niet downgraden. Boot Camp Support Software zijn de Windows drivers die je nodig hebt om Windows te installeren.

    Jullie hebben dus Boot Camp Support Software 5.1.5640 nodig om Windows 7 te installeren.
  • @diverguy Je moet de Boot Camp Support Software zien als een pakketje ondersteunende software en drivers die onder Windows wordt geïnstalleerd, zodat Windows goed kan draaien op je Mac. Het is dus Windows software. Aangezien niet iedere Mac gelijk is zijn er verschillende versies van de Boot Camp Support Software.
  • ok, ik begin het allemaal een beetje te begrijpen.
    Dacht dat de BC support software eigenlijk het programma was.

    Nu hopen dat de dochter één van de dagen even haar MB kan missen(zit op kot), zodat we het nog allemaal eens kunnen proberen.

    Alvast bedankt aan iedereen voor de reacties en het meedenken.
  • Bedankt allemaal.
    Het is gelukt met de installatie en het werkt ook nog ;)

    Enkel 2 kleine probleempjes hebben we nog en die zijn
    - het rechts klikken met de muis werkt niet (in windows)
    - en het toetsenbordlicht blijft branden (in windows) en kunnen we momenteel nog niet uitschakelen.

    Iemand hier misschien ervaring mee om dit ook nog op te lossen?
  • Wat voor muis is het, een originel Apple mouse of een Logitech. Aangezien het Windows is kun je in het Confirguratiescherm bij de Muis instellingen kijken of bij Apparaatbeheer of er een probleem is. Als het bijv. een Logitech muis is, dan kun je daar evt. een driver voor dat type muis downloaden en installeren.

    Voor wat betreft je keyboard, bij de pictogrammen op de werkbalk staat ook een Boot Camp pictogram. Misschien is die verborgen, klik dan op het driehoekje. Als je op de Boot Camp pictogram klikt, dan kun je het Boot Camp-configuratiescherm openen. Hier vind je een tabje Toetsenbord, daar kun je dacht ik de verlichting instellen. Ik weet het niet zeker aangezien mijn iMac geen keyboardverlichting heeft. Er is ook een utility waarmee je een en ander kunt instellen:
    http://www.powerplan7.com/features_macbook.htm
    Helaas is die niet gratis.
  • @Kor
    Bedankt voor reactie.

    De rechtsklik is opgelost!
    De dochter had er (blijkbaar) ook geen muis op aangesloten, omdat ze altijd met het trackpad werkt.
    Nu ben ik op haar kot geweest en wat aan het proberen geweest...
    Dit (trackpad) werkt dan zoals een touchscreen.
    Als je dan dan gewoon klikt en een 3tal sec inhoud opent het bewuste venster van de rechter muisklik; dus dat is opgelost.

    Ik ga je andere info doorgeven aan de dochter, maar dat het licht op het toetsenbord brand is eigenlijk niet zo erg.

    Nog een bedankje aan iedereen die heeft helpen meedenken.
  • Alles is heel goed gegaan, maar nu zou ze de windows versie er terug willen af doen omdat ze te weinig schijfruimte heeft.
    Hoe kunnen we dit het beste verwijderen zodat we terug meer schijfruimte hebben?

    Alvast bedankt!
  • timoshatimosha    Moderator
    Hoe kunnen we dit het beste verwijderen zodat we terug meer schijfruimte hebben?
    Op dezelfde manier als je de Bootcamp partitie aangemaakt hebt. Met de Bootcamp Assistant dus.
Log In of Registreer om te reageren.