Beeldscherm probleem en El Capitan installeren?

January 2016 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Sinds een paar dagen heb ik ineens een vreemd beeldscherm probleem, ik zie alles nog wel, maar ik zie in plaats van een witte een groen/gelige achtergrond bij opstarten en de kleuren zijn ook veranderd. Alles wat normaliter wit was heeft nu die rare groen/gele kleur, Ik heb een ander beeldscherm aangesloten op mijn Mac Mini (eind 2009) maar dat verhielp het probleem niet, ook op mijn andere beeldscherm krijg ik diezelfde rare kleur, ik denk dat ik een verkeerde optie heb aangeklikt, hoe dit weer normaal te krijgen, helpt het ook om El Capitan te installeren, dat heb ik nog niet gedaan, ik werk nog met Yosemite. en moet ik dan een clean install doen of hoeft dat niet?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Je kan best even je beeldscherm kalibreren, er zal een bestandje zijn die werd aan gepast door een programma, die dit niet heeft terug gezet. Een herinstallatie hoeft dus niet.
    http://www.appletips.nl/os-x-el-capitan-het-beeldscherm-kalibreren-met-geavanceerde-opties/
  • Ik had aangegeven dat ik El Capitan nog niet geïnstalleerd had maar nog met Yosemite werk, en daar had ik mijn beeldscherm al mee gecalibreerd zonder resultaat. Mijn vraag was juist of installatie van El Capitan mijn probleem op zou lossen.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Simpel gezegd, nee, (her)installatie, zal niet helpen. Kan je het beeldscherm (omdat het een extern is) niet terug zetten naar fabrieksinstellingen? Of het kan ook aan de kabel of aansluitingen liggen waarbij er een defect is bij het sturen van één van de kanalen (RGB). Omdat het groen/geel is zou het zijn dat blauw niet correct doorgegeven word.
    PS: heb je al eens een ander kleurenprofiel gekozen?

    Verder kan je eens de kleurprofielen resetten: Open ColorSync-hulpprograma uit de Hulpprogramma's map. In het programma, kies je voor Apparaten. Bij Geregistreerde CS-apparaten vind je onder Beeldscherm (open klikken) het beeldscherm, selecteer deze. Onder huidig profiel vind je nu ook het pad naar het huidig profiel (schrijf de naam ergens neer, als backup). naast Huidig profiel, klik je op het pijltje en kies je voor Stel fabrieksinstellingen in. Dit zal het huidig profiel ook gaan herstellen.
  • timoshatimosha    Moderator
    @JannyB

    Ik heb een paar weken geleden exact hetzelfde probleem gezien op een Mac Mini Late 2009. Daar zat het probleem in de mini DVI (of mini DisplayPort) <-> VGA adapter.
  • En hoe heb je dat toen opgelost?
  • IK heb de fabrieksinstellingeen gekozen en het beeld ziet er nu wel wat beter uit. bedankt
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik denk dat @timosha dan zijn adapter zal vervangen hebben.
    @JannyB is het beeld nu volledig terug in orde? Ook na een herstart?
  • Als het een instellings fout is, zal de upgrade naar El Capitan dat waarschijnlkijk NIET verhelpen.
    je kan testen of het een software (instellings) fout is door op te starten van een andere schijf met OSX er op, of b.v. de recovery partitie die elke Mac heeft (opstarten met cmd-R).
    Je krijgt dan diverse utilities, maar is belangrijkste is: kloppen de kleuren?
    Is het beeld ook dan groenig/gelig lijkt me een hardware issue (kapotte kabel?) meer voor de hand liggend. Ook mogelijk te testen door beeldscherm (en kabels) aan een andere Mac of PC te hangen.
  • Het probleem is opgelost, ik had ineens helemaal geen beeld meer, blek dat de stekker van de monitor niet n mijn Mac mini zat, stekker er weer ingeduwd, stevig aangedrukt en nu heb in ineens weer volkomen normaal beeld en wat wit moet zijn is ook wit.
    Ik denk achteraf dat de stekker van de monitor niet goed vast heeft gezeten en vals contact maakte.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Dat zal inderdaad de oorzaak geweest zijn, ik zet hierbij een slotje op.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.