Apple TV 4 geen optische aansluiting. Alternatief?

October 2015 aangepast in Apple TV
Toch nog even over het gemis van de optische aansluiting op de ATV4… Ik gebruik nu tot volle tevredenheid deze aansluiting op mijn ATV3, wat is het alternatief als ik de 3 ga vervangen? De HDMI aansluiting wordt al gebruikt voor de televisie (voor zover deze ook gebruikt kan worden voor audio). De 3 naast de 4 blijven gebruiken?? Best bijzonder allemaal. Ben heel benieuwd hoe de "Apple Muziek vrienden" dit gaan oplossen en, uiteraard, dit met het forum willen delen. Thanks!

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Inderdaad. Er word aangeraden om de 3 te blijven behouden. Een andere optie is een AirPort Express, die bevat Airplay en een jack, waardoor je boxen kan aansluiten aan je AirPort en zo nog draadloos kunt streamen. Ook word er gesproken van een HDMI Audio switch recever of extractor die een HDMI input heeft en een HDMI en audio output. Heb je een HDTV waarbij er een audio jack is kan deze worden aangesloten worden aan je geluidsinstallatie.
  • November 2015 aangepast
    Ik ben van ATV2 naar ATV4 gegaan en was onaangenaam verrast door het missen van een optische aansluiting.

    Ik had namelijk een simpele oplossing....dacht ik...

    De HDMI output gaat via mijn versterker naar mijn tv. Een Harman Kardon versterker nog wel. Echter deze filtert geen geluid uit het HDMI signaal en heeft dus altijd nog een spdif of verbinding nodig om digitaal geluid te ontvangen. Hij geeft het wel door naar de tv.

    Aangezien ik en stream met airplay en daarnaast mijn netflix films met surround wil luisteren....heb ik via aliexpress nu een hdmi to hdmi and optical adapter gekocht. Deze split het audiosignaal uit naar optical en deze sluit in dan weer aan op mijn versteker. Kost ongeveer eur 17,00. En weer een extra kabel + apparaatje bij de TV.....
  • Ik heb de ATV4 hetzelfde aangesloten als de ATV3, via HDMI naar mijn LG TV en de optical out van de TV gaat naar de soundbar. De LG TV geeft het geluid van de geselecteerde ingang door via de optical out, ook 5.1 geluid, een vriend van mij heeft een Samsung 4K TV, helaas voor hem geeft een Samsung TV alleen maar 5.1 geluid door van een digitale uitzending, Apps en andere ingangen moeten het met stereo geluid doen.
    Hij heeft deze https://www.conrad.nl/nl/speaka-professional-av-extractor-1x-hdmi-bus-2x-cinch-koppeling-toslink-bus-odt-hdmi-bus-1089872.html?sc.ref=Homepage er nu tussen zitten
  • @HenkHavelaar, op de door jouw beschreven manier moet waarschijnlijk wel je TV aanstaan om het signaal door te geven? Bovendien is de TV dan een extra schakel. Via de optische aansluiting van de ATV3 staat deze rechtstreeks aan mijn versterker aangesloten.
  • @berendvy, klopt, de TV moet altijd aanstaan.
  • Je kan een Bluetooth speaker aansluiten op de Apple TV 4. Wanneer je de mogelijkheid hebt om de volume van je tv te regelen met je Siri Remote, dan kan je na het aansluiten van je Bluetooth speaker ook gewoon de volume regelen met je Siri Remote.

    Heb je echter je ATV4 aangesloten op een scherm zonder speakers (dus bijvoorbeeld een pc monitor), dan kan je (om welke bizarre reden) de volume van je Bluetooth speaker níet regelen met je Siri Remote. Je moet dan telkens naar het audio menu om het softwarematig te doen, of handmatig op je speaker.

    Ik ben in ieder geval érg teleurgesteld in het weglaten van een audio uitgang op de ATV4. Goedkopere mediaplayers hebben meerdere soorten uitgangen (optical, minijack, tulp, toslink, etc). Op de vorige generaties was het al karig, maar dit slaat alles.
  • Net zoals jullie liep ik aan tegen het feit dat Apple ervan uit gaat dat iedereen een Receiver heeft met AirPlay of Bluetooth
Log In of Registreer om te reageren.