Zou een sterkere draadloze router een oplossing bieden?

Ik heb een goed wifi netwerk via Airport Time Capsule(ac) bekabelt aan de modem.
Tijdens weekends, vakantieperioden, feestdagen enz echter wordt mijn wifi op momenten onbruikbaar verstoord door toenemend draadloos verkeer van de omgeving( kustbewoner), bekabelt internet rechtstreeks aan de modem blijft wel bruikbaar.
Zou een sterkere draadloze router(meer wattage) kunnen helpen?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    November 2015 aangepast
    Zou een sterkere draadloze router(meer wattage) kunnen helpen?
    Nee, tout court!

    1) Volgens EN 300 328 is een maximaal zendvermogen van 20 dBm (ca. 100 mW) toegestaan. Alles daar boven is illegaal (en asociaal);

    2) Als men het zendvermogen (illegaal) verhoogt moet men ook de ontvangstgevoeligheid verhogen. Doet men dat niet is men een krokodil met een grote muil en kleine oren. Men kan wel heel hard roepen maar hoort weinig;

    3) In een omgeving waar iedereen het legaal zendvermogen van 20 dBm gebruikt veroorzaak je met een hoger zendvermogen nog meer NACK pakketten als er nu al zijn. Dus nog meer interferentie;

    Gebruik zo veel mogelijk de 5GHz band.


  • Dank u timosha, ik had al zoiets vermoed!
    Daarom stelde ik hier ook de vraag, die u verduidelijkt!.. hopelijk ook voor nog velen...

    interferentie is inderdaad het probleem?

    5GHz voor iPhone en recente iPad mini werkt goed, maar kun je een mac medio 2010 wifi ook op 5GHz instellen, de airport kiest toch automatisch de beste instelling ?

    Is het niet zo dat bij het opstarten van het airport systeem telkens opnieuw gezocht wordt naar de beste netwerkinstellingen?

    En juist daarom vrees ik dat mijn probleem met de huidige configuratie niet zal kunnen verbeterd worden zonder het upgraden van de wifi zender?

    Kunt u eventueel nog een andere tip geven om het 2.4GHz wifi netwerk stabiel bruikbaar te houden?

    Alvast bedankt

    JM
  • timoshatimosha    Moderator
    1) Een Mac medio 2010 werkt zonder problemen op de 5 GHz band. Dat doet zelfs een oude iPad 1;

    2) Als je toch 2.4 GHz moet gebruiken dan gebruik kanaal 1 of 13. Bij kanaal 1 heb je alleen maar interferentie van kanaal 2. Bij kanaal 13 alleen maar van kanaal 12. Bij bv. kanaal 6 heb je interferentie van kanaal 5 en 7.

    3) Geef de 2.4 en 5 GHz band een verschillend SSID. Bijvoorbeeld "Mijn Netwerk" en "Mijn Netwerk (5 GHz)". Als je dan inlogt op "Mijn Netwerk (5 GHz)" blijft de Mac dat doen;
  • Dank u, ik ga alvast aan de slag met de "Draadloze opties" van "Draadloos" in het Airport configuratie programma.
    Daar vink ik 5-GHz aan en benoem.netwerknm..5GHz.
    Moet er dan nog iets aangepast worden bij 2,4-of 5-GHz kanaal(automatisch..)?

    zie bijlage

    Vervolgens log ik met deze mac via wifi in op die netwerknaam, toch?
  • timoshatimosha    Moderator
    Zet het 2.4 GHz kanaal op 1 of 13.

    In uw gebied (de kust) is het beter om 5 GHz op automatisch te zetten. In geval van radarstoringen (scheepvaart & luchtvaart) verandert de Airport Extreme automatisch de 5 GHz frequentie.
  • Dank u voor de aanwijzingen timosha, de aanpassingen zijn gebeurd, het voelt echt goed aan.
    Deze mac blijft dit weekend op 5GHz wifi, en ik houd u op de hoogte.
    Bedankt voor uw bijdragen aan dit forum.

    JM
  • Feedback: Internet blijft via wifi beschikbaar op mac via het 5GHz netwerk terwijl
    2.4GHz hinder blijft ondervinden door interferentie op drukke gebruiksmomenten
    ( merkbaar aan Sonos-net dat enkel op 2.4GHz werkt.)
    Ik zal nu eens geleidelijk aan de andere 2.4 kanalen proberen, in de hoop een meer maagdelijk kanaal te vinden, maar mijn wifi probleem is alvast opgelost, grote Merci!

    JM
Log In of Registreer om te reageren.