SSD schoonmaak

in schijfhulpprogramma is niet meer aan gegeven welke beveiligingsopties gewenst zijn bij het wissen van schijven of volumes. Hoe kan dan nu met redelijke zekerheid van "clean" een SSD gewist worden?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Het is niet dat bij een ssd gegevens moeten overschreven worden met nulletjes dat werkte enkel bij een optische schijf (HDD). Met andere woorden, op een SSD bestand weg is weg.
  • ik zal niet vragen hoe dat kan, want dat zal wel een te technisch verhaal worden. Ik moet er dus maar gewoon op vertrouwen, ondanks het feit dat er ruim 300 Mb "gebruikte" ruimte op de SSD achterblijft na volledig wissen. Begrijp ik ook goed dat het geen zin heeft via Terminal te wissen met het srm -v commando, wat ik overigens niet voor een schijf, maar alleen voor files en folders kon gebruiken?
  • timoshatimosha    Moderator
    @goha5
    ik zal niet vragen hoe dat kan, want dat zal wel een te technisch verhaal worden
    Zo technisch is dat niet. Heeft iets met magnetisme en vooral met restmagnetisme te maken, Iets waar een SSD geen last van heeft (maar een HDD wel).
  • OK, dat snap ik nog (net).
    Ben er inmiddels wel achtergekomen via Terminal dat mijn gewiste SSD nog wel verborgen restbestanden bevat en tussen de listing staat mijn naam. Die krijg ik er met geen mogelijkheid (lees: met mijn kennis) uit.
    Ik zoek dus eigenlijk nog steeds een echte cleaner of wiper of hoe het ook genoemd wordt.
    Wel bedankt zover timosha en Quinten
Log In of Registreer om te reageren.