Hoe best verder na clean install El Capitan?

October 2015 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Hi,

Ik ga dus een clean install doen van 10.11 maar wil natuurlijk erna gewoon mijn eigen gegevens terug. Ik heb TM Backups, maar, het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik alle rommel van de vorige upgrades terugzet.

Wat is de beste optie om in zo'n min mogelijke tijd toch zoveel mogelijk data terug te zetten zodat ik verder kan met een machine met nieuw OS, en toch met eigen data alreeds op?

De reden waarom ik een clean install écht wil uitvoeren is namelijk omdat ik al een aantal updates na elkaar heb geinstalleerd, en eerder een update van El Capitan probeerde. Na deze update was mijn Mac echter zeer traag en gebeurde er vanalles wat niet hoorde.

Any help / tips / tricks are welcome :-)

Thanks !

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Als je echt specifieke mappen wilt terug zetten kan je na de clean install de TM aansluiten aan je computer en naar de laatste versie gaan, vervolgens hoef je enkel zoals op je computer te navigeren naar de juiste map en die te kopiëren.

    Maar bij een clean install waarbij een Time Machine word terug gezet worden enkel bestanden terug geplaatst die er toe doen, (ook die worden enkel geüpdatet) OSX houd rekening dat er geen oude versies (upgrades) woden geback-upt.

    Verder kan het zijn dat jouw computer last had door een Extentie file die niet juist werkte zie: http://genius.appletips.nl/discussion/2164/mac-start-niet-meer-op-na-installatie-el-capitan#latest
  • Ik denk dan vooral aan apps, mail accounts, ... kan dit eventueel gecountered worden met Migratie-Assistent? :)
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ja hoor dat kan zeker.
  • Dus gewoon een clean install doen en dan migratie assistent openen en dan via daar in een timemachine Back-up alles gaan terughalen wat ik nodig heb?:)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • Volgens mij heb je dan alle rommel ook netjes terug, behalve die zaken die je al had weggeworpen voor je laatste back-up.

    Het voordeel van een cleaninstall zie ik dan niet, of mis ik iets ?
  • Ik wil een clean instal uitvoeren naar El Capitan omdat mijn iMac (24 inch half 2007) allerlei 'kuren' vertoont en traag is geworden, zo hoop dat de computer weer beter gaat functioneren.

    Nu mijn vraag: kan ik na de clean instal mijn mail terugzetten/importeren in het programma Mail vanaf een oude/andere Time Machine backup gemaakt in Yosemite en zo de accounts, in en uitgaande mail en archief weer kan gebruiken.

  • timoshatimosha    Moderator
    Discussies samengevoegd.
  • QuintenQuinten    Moderator
    @theo, deels heb je wel gelijk, maar Time Machine schijf laat ook toe te navigeren in de schijf en enkel bepaalde mappen bestanden terug te zetten. Wil je toch zeker zijn dat Time Machine bepaalde mappen niet zal gaan back-up'en dan kan je dat instellen in de opties van Time Machine.

    @maccor dat kan, je kan de gemakkelijkste manier gaan gebruiken en dat is via Postbus > Exporteer postbus ... en later dan weer Archief Postbus. Als je wilt de mails via Finder terug wilt zetten is het deze map ~/Library/Mail en start dan Time Machine
  • Mijn timemachine is een naar een netwerkschijf.. Dat maakt het al iets lastiger om erin te gaan navigeren denk ik dan, of vergis ik my?:)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • QuintenQuinten    Moderator
    Kan je de time machine benaderen via Finder dan moet dit lukken.
Log In of Registreer om te reageren.