Mac start niet meer op na installatie El Capitan

October 2015 aangepast in Hardware problemen
Na de installatie van el capitan, werkt alles prima, zet ik echter het macbook uit, dan krijg ik een zwart scherm, of een grijs sherm met apple logo, maar hij start niet meer op. Vervolgens weer opnieuw installeren en dan werkt hij weer, maar na uitzetten, start hij weer niet op. Waar zit de fout? Of kan ik weer terug naar de vorige ios
«1

Reacties

  • Precies hetzelfde probleem echter niet met Macbook maar met iMac. Waaraan ligt dt? Hoe op te lossen?
  • October 2015 aangepast
    Na de installatie van El Capitan, werkte alles prima, zet ik echter de iMac uit, start hij niet verder op dan het inlogscherm. Na vermelding wachtwoord blijft iMac in scherm hangen. Na opnieuw El Capitan geïnstalleerd te hebben, werkt computer weer prima, maar na uitzetten, start hij weer niet op. Ook in de veilige modus is het onmogelijk op te starten. Wie weet hiervoor de oplossing?
  • Ook hier precies dezelfde problemen. Helaas ook weer met de mail.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Oude iMacs hebben problemen met de eerste maal opstarten, je kan dit gaan oplossen door het volgende:

    Opstarten met Command⌘ + Option⌥ + P + R ingedrukt houden, dit leegt de PRAM, de computer zal enkele keren luid herstarten, na een 4 à 5 keer zal dit sneller gebeuren en kan je de knoppen los laten, en geef je computer even tijd om in te loggen, dit kan enkele minuten duren. Ook uitloggen waarbij het vinkje is uitgeschakeld Open programma's opnieuw, bevorderd de opstart snelheid.

    Lukt het nog steeds niet raad ik aan eens op te starten in Veilige modus met shift toets, De computer is zichtbaar traag dan, en effecten zijn uitgeschakkeld, je maakt vervolgens dan eens gebruik van Schijfhulpprogramma, en laat die eens lopen. Om uit Veilige modus te geraken, herstart je de computer.

    Als het om een oude Macbook gaat waarbij er nog een Aan/uit knop is die buiten het toetsen bord staat, kan je eens proberen met eject-knop in te drukken — zie: http://genius.appletips.nl/discussion/comment/7114/#Comment_7114 — ik zeg niet dat dit werkt, want ik vind dit een vreemde bewering. Als dit toch lukt laat het me weten.
  • Quinten dank voor je reactie. Het opnieuw instellen van NVRAM/PRAM heeft echter het probleem niet opgelost. iMac kon weer niet opstarten. Na opnieuw installeren van El Capitan werkt alles weer. Als ik iMac weer uitzet kan computer niet meer opstarten. Wie o wie heeft een oplossing?
  • Helaas Quinten, ook hier geen resultaat. Hij gaat ook niet sneller opstarten. Veilige modus lukt ook niet... Hopelijk snel een oplossing, want dit is echt balen.
  • Ik heb El Capitan op Macbook Air geinstalleerd waarna de laptop nog een maal starte en daarna niet meer. Hij blijft in het grijze startscherm hangen,appeltje met laadbalk er onder. Heeft iemand tips
  • timoshatimosha    Moderator
    Discussies samengevoegd.
  • Zelfde probleem met mijn (nieuwe) iMac. Naar verluidt conflicteert El Capitan met MS Office for Mac 2016. Zou dit het probleem kunnen verklaren?
  • QuintenQuinten    Moderator
    @JosH het blijkt inderdaad problemen te heben, enkel heb ik hier nog niks van gemerkt. En kan ik het gebruiken.
  • Ik heb hetzelfde; na installatie van El Captitan op mijn iMac (versie laat 2014) slechts een zwartscherm met het Apple-logo. Verscheidene herinstallties gedaan en ook alle hints van discussiegenoten hierboven gedaan, inclusief een schone installatie, toch steeds na het opnieuw opstarten een vastloper.
    Ook mijn oudere iMac van begin 2009 het zelfde euvel maar dan met een wit opstartscherm.
    Help!
  • Idem, ook mijn iMac start niet meer op na een succesvolle installatie van El Capitan.
    Wat is de oplossing? Apple Nederland, laat eens wat van jullie horen!
  • Ook hier hetzelfde. Toch wel erg dat het zeker 5 dagen duurt voordat er een oplossing is!
  • QuintenQuinten    Moderator
    October 2015 aangepast
    Enkel volgende stappen ondernemen als de computer volgende problemen heeft bij het opstarten.
    • De computer wordt deels gestart, maar geeft vervolgens een commandoregel in een alleen-tekstomgeving weer. Mogelijk verschijnt het bericht: het bestandssysteem is ‘dirty’, voer fsck uit.
    • De computer wordt opgestart maar het inlogscherm verschijnt niet.
    • Het inlogscherm verschijnt maar het bureaublad wordt na het inloggen niet geladen.
    Nu volgen enkele stappen, overloop ze één voor één, als je een stap al hebt geprobeerd mag je deze overslaan.

    Stap 1:
    Start op in veilige modus (opstarten met shift)
    De computer zal nu er langer over gaan doen om op te starten om dat het een controle uitvoeren op de schijf en die herstellen. De computer is vervolgens trager en veel effecten zijn uitgeschakeld, Om veilige modus te verlaten dient u de computer te herstarten zonder een knop in te drukken.
    Wat uitleg:
    http://www.appletips.nl/gebruik-maken-van-de-veilige-modus-in-mac-os-x/

    Stap 2:
    Start op via het herstelsysteem of internet Recovery (opstarten met Commando R)
    http://www.appletips.nl/os-x-lion-gebruik-maken-van-de-internet-recovery/
    Na de opstart kiest u voor Schijfhulpprogramma in het venster Hulpprogramma's en kies voor het tabblad Schijf-EHBO. Kies voor een harde schijfvolume/partitie van de harde schijf (meestal Macintosh HD) en klik op Herstel, de harde schijf word nu gecontroleerd, en hersteld waar nodig.

    Stap 3:
    Deze stap is enkel wanneer voorgaande stappen niet werkten. (Kan niet worden opgestart in herstelsysteem, de Macintosh HD is niet zichtbaar, en Veilig opstarten lukt niet)

    Opstarten met Commando S (single user mode)
    Opgelet met het volgende je kan fouten typen waardoor een totale computercrash kan gebeuren. Probeer enkel het volgende codes te volgen met de volle aandacht. We betreden namelijk een commandolijn omgeving.

    Eerst moeten we weten in welk formaat de harde schijf is geformatteerd, veelal is dit Journaled HFS+ dit kan je controleren door volgende regel in te typen diskutil info / als vervolgens File System: Journaled HFS+ word geretourneerd hebt u een journaled volume.

    Type in de commandoregel, Het volgende /sbin/fsck -fy en druk op de return/entertoets, fsck doorloopt 5 stappen, nadat dit is gebeurt heeft het informatie terug over het gebruik van de schijf. Vervolgens krijg je één van de volgende berichten..

    - **Het volume (naam_van_volume) is in orde Er is niks vreemd gevonden

    - ***** BESTANDSSYSTEEM GEWIJZIGD ***** Als fsck problemen heeft gevonden en deze gaat wijzigen/herstellen. Vervolgens herhaalt u de fsck code opnieuw om te controleren tot dat fsck aangeeft dat het systeem in orde is. Er kunnen altijd nieuwe fouten opduiken na de eerste en 2de maal de commando uitgevoerd te hebben. fsck lost deze dan op.

    Als het fsck meld dat het systeem in orde is kunt u reboot in de commandoregel typen en drukt u op return, de computer word terug opgestart als normaal.

    Dit zal de grootste euvel gaan oplossen voor de meesten in deze discussie.
    Bron: https://discussions.apple.com/thread/7261310

    Diegene die toch nog problemen ondervinden, kunnen altijd terug keren naar Yosemite, met een reservekopie van dat systeem. (Opstarten met comando R)
  • October 2015 aangepast
    Heb het probleem ook gehad maar onderstaande handeling heeft het probleem opgelost en de Mac start weer op zonder te blijven hangen.

    I'm assuming that your partition is called "Macintosh HD" (it will be unless you renamed it - let me know instead of proceeding). The following steps are tailored to move those 3rd party kexts from your output to a new folder in each Library called "Unsupported" - a safe location where they can't cause harm, but can be reinstated if needed:

    Boot into Recovery Mode (cmd+R)
    Select the Get Help Online link from the meunbar to open Safari.
    Navigate back to this thread.
    Select all of the writing in bold below and press cmd+C to copy it to the clipboard:

    cd "/Volumes/Macintosh HD/Library/Extensions/" ; mkdir Unsupported ; mv Due* Unsupported ; mv t* Unsupported ; mv L* Unsupported ; cd "/Volumes/Macintosh HD/System/Library/Extensions/" ; mkdir Unsupported ; mv AV* Unsupported ; mv Boom* Unsupported ; mv Eltima* Unsupported ; mv Heim* Unsupported ; mv Hua* Unsupported ; mv Rox* Unsupported ; mv Smart* Unsupported ; mv Sou* Unsupported ; mv tcp* Unsupported ; mv Teles* Unsupported ; mv USBE* Unsupported ; rm -Rf /Volumes/Macintosh\ HD/Library/Application\ Support/Virtual* ; rm -Rf /Volumes/Macintosh\ HD/Library/Application\ Support/Eltima* ; rm -Rf /Volumes/Macintosh\ HD/var/folders/*

    Then go to the Utilities menu, open Terminal and press cmd+V to paste the long command into it.
    When the command has completed, you can reboot your Mac (normally this time).
    Succes
  • Ha GolfCo, superbedankt voor deze oplossing met de CMD+R/terminal. Hiermee heb ik 2 iMacs van 2008 en 2013 weer leven in kunnen blazen zonder al te veel gedoe!

    Blijft wel voor mij over dat dit een slechte OS X upgrade is zeg. Wat een drama. Op de oudste ook 3 emailaccounts opnieuw mogen instellen (was al voordat het bootprobleem zich aandiende).
  • GolfCo bedankt voor jou bijdrage. Mijn iMac uit 2010 start na de door jou aangedragen oplossing weer probleemloos op. Alles werkt perfect. Ik wacht tot de eerste update van OS X 10.11 voordat ik het op n'm Macbook installeer.
  • GolfCo, bedankt voor je bijdrage, bij mij werkt het weer.
  • timoshatimosha    Moderator
    @GolfCo

    Aangezien jouw oplossing een piped terminal commando is heb ik het ook als dusdanig gemarkeerd.
  • Ik heb alle mogelijkheden zoals hierboven beschreven uitgevoerd. Helaas zonder resultaat. Ik heb zelfs de computer gewist, opnieuw geïnstalleerd en de back up weer teruggezet.

    Heeft iemand nog meer reparatie ideeën?
  • Hoe luidt het commando als de harde schijf niet Mac HD, maar SSD Mac heet?
  • October 2015 aangepast
    ik heb een Apple MacBook pro 13 inch.na dat ik inlog op mijn Mac komt ér zo'n balkje. als hét balkje 1 sec. is aan hét lopen herstart de computer zich(dit gebeurt elke keer) dit isNa de update van os x ei capitan gebeurt. Help me !!
  • timoshatimosha    Moderator
    Discussies samengevoegd.
  • Ik heb dagenlang zitten tobben...
    Met mijn 2 maanden oude Macbook Pro 15inch na upgrade naar El Capitain.
    Mac book werkte perfect onder El Capitain, maar na herstarten bleef hij hangen in het zwarte opstart scherm met Apple logo en "lege balk".
    Ik heb werkelijk alles gedaan, ook met Apple hulp, maar geen resultaat.
    Enige oplossing was via "cmd R" bij herstart OSX El Captain opnieuw erop zetten, met behoud van bestanden.
    Daarna werkte alles weer perfect, maar na herstart, weer dezelfde ellende.

    Maar via het buitenlandse forum "discussions.apple.com" eigenlijk een simpele oplossing gevonden.
    De fout zit in de map "extensions" met EltimaAsync.kext. Dit is voor mij de boosdoener.
    De oplossing:
    Open in hulpprogramma's >> Terminal.
    Vul deze regel in >> sudo rm -rf /System/Library/Extensions/EltimaAsync.kext
    Enter ! (dan word er gevraagd om password) >> vul je wachtwoord in >> Enter.
    Het probleem is opgelost. Kan daarna mijn Macbook als vanouds herstarten !!

    Succes !
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik denk dat de oorzaak van het probleem ondertussen duidelijk is. Niet ondertekende of incompatibele kernel extensies (kext) van derden veroorzaken de problemen.
  • Ik heb het zelfde probleem alleen kan ik nu helemaal niets meer. (macbook pro 2010)
    Alle genoemde opties halen niets uit. Krijg een licht grijs scherm en verder niets. Geen logo, geen geluid. Schijf werkt gewoon en fan draait ook.
    Ik ben nu tot overmaat van ramp verbannen naar een windows machine.
  • Hoi,

    Wat helpt is het volgende:

    1) Power off the Mac
    2) Press Option key and R
    3) Keep Option Key pressed until the boot volumes show up on screen
    4) From the "Utility" menu open "Terminal"
    5) Touch Extensions. issue the following command. Replace Macintosh\ HD for the name of your system hard drive. Spaces are written as "\ "

    touch /Volumes/Macintosh\ HD/System/Library/Extensions

    6) Quit Terminal; Quit Mac Utilities
    7) Re-select your system hard drive on the "Choose Startup Disk" dialogue.
    8) Restart

    Note: the touch utility just updates the modification date of the file/folder. It does not change any content, therefore, this method should be safe.

    Werkt bij mij prima!

    Groet,

    Harald
  • Voor mij heeft de tip van "Hart4appletips" geholpen.
    Ik heb mijn Imac een paar keer herstart en telkens deed ie dat goed.
    Bedankt
  • Ik heb alle mogelijke manieren die jullie hier plaatsen geprobeerd, maar geen oplossing...?
  • De tip van hart4appletips was voor mij de oplossing. Ik heb tevens gemerkt dat Apple support ook nog ondresteuning biedt als het misgaat door de installatie van El Capitan.
Log In of Registreer om te reageren.