Schijf formatteren en opnieuw 'inrichten'

June 2015 aangepast in Hardware problemen
Beste mensen,

Via het schijfhulpprogramma heb ik de interne harde schijf van mijn mac gecontroleerd. Dit deed ik in de veilige modus.
Hoewel ik eigenlijk nauwelijks problemen heb, kreeg ik het volgende advies.

a./ schijf formatteren
b./ timemachine terugzetten.

Redelijk simpel. Want via herstarten command-R zie ik ook timemachinebestanden terugzetten.

Maar ik heb dit nog nooit gedaan. Mijn timemachine maakt ieder uur een backup, dus ik neem aan dat alles wat op mijn schijf staat en aangepast is, netjes op de timemachine staat. Hij draait al sinds 2013 en werkt als een zonnetje.

Even mijn systeem, waar het relevant is:
Mijn mac met de interne harde schijf
Een extra backup via Clone X 4 (draai ik ongeveer 1 keer in de 3 maanden)
Een timemachine backup. (draait ieder uur).

Mijn vraag is, hoe gaat we te werk? Kan ik gewoon in de veilige modus via schijfhulpprogramma de interne harde schijf formatteren en kan ik daarna gewoon nog via dat controlevenster de timemachinebackup terugzetten? Blijft de software gewoon geladen? Hoe werkt dat?

Mijn tweede vraag is, eigenlijk verbaas ik me ook een beetje. Ik deed de controle omdat CleanMyMac3 (aangeraden door Appletips) dat adviseerde. Maar eigenlijk loopt (na 4 jaar) mijn mac nog als een zonnetje. Ik heb een 2 gig interne, waar 1,1 gig van is gebruikt nu. Is het wel nodig om die schijf te formatteren en de timemachinebackup terug te zetten? Of adviseren jullie, laat maar even?

Het enige waar ik iets te mopperen heb over mijn Imac is dat hij niet heel erg snel opstart als hij helemaal uit is. Maar ook niet echt heel traag. En dat Safari niet heel geweldig functioneert als de mac net is opgestart, maar verder eigenlijk ook niet veel problemen. Ik gebruik ook andere browsers, dus daar heb ik ook niet echt een probleem.

Ik hoop dat jullie mij willen adviseren.

Reacties

  • Niemand :(
  • QuintenQuinten    Moderator
    Vraag 1: Ja je kan eerst formateren en dan terug plaatsen van een timemachine via veilige modus. Time machine copieeërd alle bestatanden en instellingen, behalve het OSX en alle gerelateerde bestanden aan OSX worden niet gebackupd.

    Vraag 2: CleanMyMac3 is een zeer goed programma, maar zal een indicatie geven of een herinstallatie nodig is. Schijfhulpprogramma kan de meeste fouten hiervoor al oplossen (ga naar je HDD en klik achtereenvolgens op controleer schijf, Herstelschijf, Controleer schijfbevoegdheden en Herstel schijfbevoegdheden.

    Om even over het opstarten te hebben, Je kan altijd de PRAM bij het opstarten legen, dit versnelt het opstarten van de computer en verschillende programma's dit doe je door tijdens het opstarten op ⌘ ⌥ p r te drukken. Ook een dagelijkse herstart van je computer bevorderd de snelheid van je computer.
  • Vraag 1:
    Nee, je moet opstarten vanuit de recovery modus. Niet de veilige modus (opstarten met Shift ingedrukt). Je kunt niet de schijf (partitie) wissen waarvan je werkt. Dus: opstarten met ALT ingedrukt en recovery kiezen om op te starten. ) of CMD+R zoals je al eerder deed.
    Dan kun je met Schijfhulpprogramma je schijf wissen, vervolgens sluit je dit programma af, maar je blijft op de Recovery. Dan kies je voor Time Machine terugzetten. Je krijgt dan een lijst met backups, kies je meest recente en klaar. Als je klaar bent in Systeemvoorkeuren>Opstartschijf, controleren en/of aanmerken dat je opstartschijf geselcteerd is. Als dit niet zo is, wat kan na zo'n actie zal deze langzamer opstarten.

    Vraag 2:
    Als alles nu als een zonnetje loopt: Waarom dan niet lekker verder werken? Je maakt backups, dus als er iets cruciaals gebeurt kun je nog altijd aan de slag. Je kunt nog de stappen doorlopen die Quinten aangeeft met betrekking tot controle en herstel schijf.

    Dagelijks opstarten met OSX is niet echt nodig, hierdoor wordt deze niet per definitie sneller. Als je hem aan laat staan, in sluimer kan dit prima, zullen je laatst gebruikte programma's lekker snel starten (cache). Af en toe opnieuw starten is uiteraard prima.
  • Dank beide. Inmiddels is het allemaal opgelost met El capitan.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Oké dan sluit ik deze discussie.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.